به پاس روز و شب‌هایی که مدیون پزشکان و پرستاران هستیم؛ (قسمت نخست)

فرشتگانی با بال‌های سفید!

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۱۵:۲۶:۲۳
کد خبر: ۹۷۳۶۱۸
فرشتگانی با بال‌های سفید!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

بی تردید امروز خط اول نبرد با ویروس جدید، پزشکان و  پرستارانی هستند که از جان گذشته و تنها به عشق مردم کشورشان در شغل شریف پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی مختلف خدمت می کنند و در برخی از بیمارستان ها و مراکز پزشکی حتی در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات به رفع و رجوع مراحل درمانی هموطنان خود می پردازند. حتما آنها امروز در نقش قهرمانان ملی می توانند الگوهایی باشند برای تمام مشاغل به خصوص حرفه هایی که با جان مردم رابطه مستقیم دارند. به پاس احترام و قدردانی از آنها به گوشه ای از هنرنمایی هنرمندان ایرانی در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی در نقش پرستاران و پزشکان می پردازیم.

هنگامه قاضیانی سال 1390 در فیلم «روزهای زندگی» پرویز شیخی طادی  نقش پرستاری به نام لیلی را بازی می کرد که اتفاقا سیمرغ بهترین بازیگر زن در سی امین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

در سال 1388 سحر دولتشاهی در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان پرستاری به نام سپیده را بازی می کرد که اتفاقا اگرچه نقشی کوتاه و مکمل بود اما با این کاراکتر جذاب و لبه تیغ، درخشید.

گلشیفته فراهانی هم سال 1385 در فیلم «میم مثل مادر» به کارگردانی رسول ملاقلی پور در نقش یک پرستار ظاهر شد.

مهناز افضلی سال 1366 در فیلم «پرستار شب» محمدعلی نجفی نقش یک پرستار را بازی  کرد.

الناز شاکردوست در فیلم «خفگی» فریدون جیرانی نقش یک پرستار را درمقابل نوید محمدزاده بازی کرد.

و البته حامد بهداد در فیلم منوچهر هادی؛ «زندگی جای دیگری است» در هیبت یک پرستار ظاهر شد.

در سال 1375 گلچهره سجادیه در فیلم «سرزمین خورشید» به کارگردانی احمدرضا درویش نقش یک پرستار را بازی کرد و او برای بازی در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره پانزدهم فیلم فجر را از آن خود کرد و البته از جشن خانه سینما نیز تندیس گرفت.

لیلا حاتمی در سال 1377 در فیلم «شیدا» کمال تبریزی نقش پرستاری که از یک ایثارگر دفاع مقدس (با بازی پارسا پیروزفر) پرستاری می کرد را بازی کرد که بعدها جزء نقش های ماندگار لیلا حاتمی از آن یاد شد.

سال 1392 شبنم مقدمی در فیلم «امروز» رضا میرکریمی نقش یک پرستار را در مقابل پرویز پرستویی بازی می کرد که اگرچه نقش مکمل بود اما ویژگی های خاصی از نگرانی و اضطراب این شغل، در بازی مقدمی ماندگار شد.

هدیه تهرانی سال 1378 در فیلم «شوکران» به کارگردانی بهروز افخمی در نقش یک پرستار ظاهر شد. این فیلم اگرچه با واکنش ها و استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شد اما معترضانی هم داشت که البته این در کارنامه افخمی اثری ماندگار است چراکه جسارت در پرداختن به موضوع، نکته قابل بررسی این فیلم بود.

بهنوش طباطبایی سال  گذشته برای محمدحسین مهدویان در فیلم «ماجرای نیمروز» نقش یک پرستار مجاهدین خلق را بازی کرد که جزء نامزدهای جشنواره فیلم فجر هم شد.

عاطفه رضوی سال 1374 در فیلم «نجات یافتگان» مرحوم رسول ملی قلی پور نقش مریم قندی را  بازی کرد و تندیس بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

البته در فیلم ها و سریال های تلویزیونی دیگری هم هنرمندانی در نقش پرستار دیده شدند و حتی سریالی با همین عنوان «پرستاران» به کارگردانی علیرضا افخمی روی آنتن رسانه ملی رفت که در آن مجموعه تلویزیونی به قصه ای پیرامون اهالی این حرفه از ابتدا تا دوره کارآموزی و ... پرداخته شد.

سریال «پرستاران» با بازی عاطفه رضوی، فاطمه گودرزی، لیندا کیانی، الناز حبیبی، فریبا نادری، محمدرسول صفری، امین زندگانی، مهدی صبایی، سیاوش خیرابی و...در 52 قسمت روی آنتن شبکه یک رفت.

ادامه دارد...

نظر شما