به پاس روز و شب هایی که مدیون پزشکان و پرستاران هستیم؛(قسمت دوم)

فاتحان خاکریز کرونا!

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۱۵:۲۷:۳۲
کد خبر: ۹۷۳۶۲۸
فاتحان خاکریز کرونا!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

بی تردید امروز خط اول نبرد با ویروس جدید، پزشکان و  پرستارانی هستند که از جان گذشته و تنها به عشق مردم کشورشان در شغل شریف پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی مختلف خدمت می کنند و در برخی از بیمارستان ها و مراکز پزشکی حتی در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات به رفع و رجوع مراحل درمانی هموطنان خود می پردازند. حتما آنها امروز در نقش قهرمانان ملی می توانند الگوهایی باشند برای تمام مشاغل به خصوص حرفه هایی که با جان مردم رابطه مستقیم دارند. به پاس احترام و قدردانی از آنها به گوشه ای از هنرنمایی هنرمندان ایرانی در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی در نقش پرستاران و پزشکان می پردازیم.

دو سریال ماندگار تلویزیون که در دوران پخش خود مخاطبان بسیاری را به لحاظ روحی و روانی بسیار درگیر کرد، مجموعه تلویزیون «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری و «اغما» به کارگردانی سیروس مقدم بود.

قطعا سریال «روزگار قریب» با بازی مهدی هاشمی بخشی از عمر حرفه ای کیانوش عیاری را به خود اختصاص داد و او با وسواس و توجه بسیار این مجموعه تلویزیونی را برای رسانه ملی تولید کرد که یکی از اتفاقات مبارک رسانه ملی در عرصه سریال سازی رقم بخورد.

مهدی هاشمی در سریال «روزگار قریب» در نقش دکتر قریب ظاهر شد و امین تارخ در سال 1386 و در ماه مبارک رمضان با نقش دکتر طه پژوهان شخصیتی چندبُعدی و درگیر با شیطان را در موقعیتی رئال و سورئال اجرا کرد و در آن مجموعه تلویزیونی بازیگرانی چون ایرج نوذری، لعیا زنگنه، ناصر ممدوح و... در نقش پزشک حضور داشتند.

و اما در سینما، حمید فرخ نژاد در سال 1390 در نقش یک جراح در فیلم «روزهای زندگی» برای پرویز شیخ طادی بازی کرد.

بیتا فرهی در سال 1383 در فیلم «کیمیا» احمدرضا دوریش نقش دکتر شکوه  را درمقابل خسرو شکیبایی و رضا کیانیان ایفا کرد و نامزد دریافت سیمرغ برای جشنواره فیلم فجر  شد.

خسرو شکیبایی در سال 1375 در فیلم «سرزمین خورشید» به کارگردانی احمدرضا درویش نقش جراحی به نام دکتر کسری را بازی می کرد.

اما در سال 1383 سینما بازیگر جدیدی را به خود دید. مسعود رایگان پس از سال ها زندگی در اروپا به ایران برگشت و در سال 1383 در فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» نقش محمود عالم جراح مغز و اعصاب را برای رضا میرکریمی  ایفا کرد. او به یکباره با حضورش برای بسیاری از ستاره های سینما در آن زمان خط و نشان کشید و با بازی متفاوت در یک نقش خاص در جشنواره بیست و سوم فیلم فجر، نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد شد.

در سال 1380 رضا کیانیان دوباره با یار غارش بهمن فرمان آرا و البته این بار در نقش دکتر سپیدبخت در فیلم «خانه ای روی آب» بازی کرد و برای این نقش جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر بیستم دریافت کرد.

در کارنامه فرامرز قریبیان بازی در نقش ها و شخصیت های خاص و جذابی از سینمای ایران دیده می شود و سالها همکاری با مسعود کیمیایی بخش مهمی از کارنامه بازیگر فیلم «خروج» است. او در سال 1378 برای ابوالحسن داوودی نقش یک سرطان شناس را به عنوان هادی بارانی را بازی کرد و البته برای این نقش در جشنواره هجدهم سیمرغ گرفت.

در تمام این سال ها سینما و تلویزیون ما بازیگران دیگری را نیز در نقش پزشک و پرستار دیده است و بارها شاهد هنرنمایی آرتیست ایرانی در این نقش خاص و ویژه بوده ایم و این تنها گوشه ای از درخشش بازیگران ایرانی در نقش پزشکان بود که با افتخار به این حرفه پُرکار امروز تقدیم شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز