پوران درخشنده بیان کرد:

سینما می‌تواند مهم‌ترین ابزار در شرایط بحرانی باشد

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۷۵۰۸۷
سینما می‌تواند مهم‌ترین ابزار در شرایط بحرانی باشد
نقش سینما و رسانه‌ها در بحران‌ها با توجه به شیوع بیماری کرونا در ایران چیست؟ تولیدات سینمایی به خصوص مستندها بحران تا چه اندازه در این روزها می توانند اثرگذار باشند و آیا سینما باید در این زمان نقش ویژه‌ای بازی کند؟

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا؛ پوران درخشنده درمورد ارتباط سینما با بحران‌هایی مثل شیوع بیماری کرونا گفت: «طبیعتا سینما همیشه می‌‌تواند با دادن آگاهی به مخاطبان در هر زمینه‌ای نقش مهمی برعهده بگیرد. در ذات سینما نگاهی جستجوگر وجود دارد و به واسطه این نگاه رابطه معقول و کارآمدی بین سینما و بحران‌ها شکل می‌گیرد که می‌توان از آن بهره برد».

او ادامه داد: «رابطه ای که تماشاگر با سینما برقرار می‌کند، رابطه خاصی است و به واسطه همین رابطه و توجه، سینما می‌تواند به مهم‌ترین ابزار در شرایط بحران باشد تا به واسطه آن به انتشار آگاهی و دانش بپردازیم. مردم به سینما اعتماد می‌کنند و اگر سینما این نقش را به خوبی بازی کند، می‌توانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بحران‌ها باشیم».

درخشنده ضمن تاکید به اثرگذاری دوچندان مستندها در این شرایط گفت: «همیشه مستندسازها سعی کرده اند بحران‌ها و آلام اجتماعی را تصویر کنند و امروز می‌توان نیاز به کار آنها را دوچندان احساس کرد. امروز با تمام قدرت سینمای مستند می‌تواند در بهبود روحیه مردم اثرگذار باشد و استرس و اضطراب ناشی از کرونا که گریبان همه ما را گرفته را کاهش دهند».

کارگردان «زیرسر سقف دودی» افزود: «کرونا بیماری است که بر همه خانواده‌ها اثرگذاشته است و زندگی همه درگیر این بحران است. ما از قبل هیچ اطلاع رسانی درستی دریافت نکردیم و خنده‌دار است که کرونا بدیهات بهداشتی مثل شستن دست را یادآور شده است».

پوران درخشنده که مستندهای اجتماعی موفقی ساخته است، گفت: «مطمئنا مستندی آموزنده و علمی می‌تواند بحران‌ها را کنترل کند البته باید از قبل به این موارد فکر کرد و همه چیز را به زمانی که درگیر بحران شدیم واگذار نکنیم».

منبع: هنر و تجربه

نظر شما