نوروزنامه ۹۹/ تاثیر پخش موازی سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیونی؛

مخاطب سریال خوب می خواهد/ ساخت سریال در تلویزیون شرایط خاصی دارد/ شبکه نمایش خانگی مخاطبان محدودی دارد!

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۰۸:۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۷۷۱۷۴
مخاطب سریال خوب می خواهد/ ساخت سریال در تلویزیون شرایط خاصی دارد/ شبکه نمایش خانگی مخاطبان محدودی دارد!
شبکه نمایش خانگی جدا از مناسبت فعلی نوروز به طور مداوم هر روز هفته، یک قسمت از سریال های درحال پخش خود را توزیع می کند .همزمان با پخش سریال های شبکه نمایش خانگی، تلویزیون هم سریال های جدید و قدیمی را در حال پخش دارد. این پخش موازی گاهی روی سلیقه تماشاگر رسانه ملی تاثیر می گذارد و او را پر توقع تر می نماید! کارشناسان و بازیگران سینما و تلویزیون در این باره چه می گویند!

علیرضا استادی بازیگر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا در ارتباط با تاثیر دیده شدن سریال های تلویزیونی که پخش آن به صورت موازی با سریال های شبکه نمایش خانگی صورت می گیرد گفت: بسیار خوشحال هستم که سبد فرهنگی ما از حیث تولید آثار بصری به ویژه در مدیوم های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پُر بار شده است ولی گاهی اوقات کمیتی که وجود دارد به نوعی آسیب زننده است این کمیت گاهی اوقات باعث می شود که ما از کیفیت غافل شویم و زمانی که از کیفیت غافل شویم نمی توانیم آن اثری را که مدنظر ما است نمی تواند مخاطب ما را اغنا کند به همین علت به عقیده من اگر یک ساماندهی صورت گیرد تا پخش سریال های تلویزیونی و عرضه آثار شبکه نمایش خانگی که به طور مثال ما برای 50 میلیون جمعیت کار می کنیم و افرادی که قدرت تماشای این آثار را دارند حداقل از استفاده سوژه های موازی پرهیزکنند به طوری که به یکباره تمامی آثار ژانر ملودرام نداشته باشند یا همه در ژانر کمدی ساخته نشود.

او در ادامه افزود: اگر تولیدات هر مدیوم در زمینه اینکه به تولید چه ژانری در سریال سازی خود بپردازند مدیریت شود به عقیده من خروجی مناسب تری از این چیزی که در حال حاضر در بازار وجود دارد پیدا خواهد شد.

این بازیگر در پایان درمورد سریال هایی که به خاطر پخش یک بخش از یکی از قسمت های آن جنجالی را در فضای مجازی به راه میندازند خاطر نشان کرد: محصول فرهنگی و یا هر محصولی که قابل ارائه به مخاطب مدنظر خودش باشد، بخش اعظمی را به بخش تبلیغات اختصاص می دهند و صد در صد بی تاثیر نیست. طی گذشت این چندسال اخیر که  جنجال برخی از قسمت های یک سریال در فضای مجازی اتفاق افتاده است به عقیده من بسیار جالب است و گاهی تماشاگر راضی از محتوای سریال نیست فکر نمی کنم تقصیر تبلیغات آن سریال باشد. اگر این عرصه و عناصر در کنار یکدیگر باشد هم بهتر دیده می شود و بهتر هم در قالب های دیگر ثبت و ضبط شوند به صورتی که اگر خواهان دیدن در زمان دیگری باشد می تواند به آن فایل ضبط شده در زمان دیگری رجوع کند چه در شبکه نمایش خانگی و یا در فضای رسانه ملی باشد.

بازی در مدیوم های مختلف تفاوتی ندارد

علیرضا جلالی تبار معتقد است که تماشاگران درمورد تماشای سریال مورد علاقه خود از هر رسانه ای حق انتخاب دارند؛ برخی تلویزیون را انتخاب می کنند و افرادی دیگر از طریق شبکه نمایش خانگی به تماشای سریال موردنظر خود می نشینند.

او در ادامه افزود: امروزه سریال های تلویزیونی هم همانند سریال های شبکه نمایش خانگی شده است کسانی که از دیدن برخی قسمت های سریال های تلویزیونی مدنظر خود عقب افتاده اند می توانند به صورت آنلاین یا دانلود کردن آن قسمت ها سریال ها را تماش کنند دقیقا مشابه شبکه نمایش خانگی که تماشاگران می توانند پس از توزیع هرقسمت از سریال قسمت مدنظر خود را با پرداخت هزینه ای دانلود و یا به صورت آنلاین مشاهده کنند.

جلالی تبار در پایان خاطر نشان کرد: برخی از کارگردانان از لحاظ ریتم و ساخت شیوه های تماشاکردن مخاطبان را مدنظر قرار می دهند اما به لحاظ تکنیکی و بازی کردن برای شخص بازیگر تفاوتی ندارد.

تمامی قسمت های یک سریال دیده نمی‌شود

جبار آذین منتقد تلویزیون در ارتباط با تاثیر دیده شدن سریال های تلویزیونی که به صورت موازی با سریال های شبکه نمایش خانگی پخش می شوند گفت: صداسیما و شبکه نمایش خانگی عمدتا مخاطبان خاص خودشان را دارند گرچه در میان مخاطبان این دو رسانه می توان کسانی را پیدا کرد که از هر دو رسانه استفاده می کنند ولی به دلایل مختلف از جمله نازل شدن سطح تولید سریال های تلویزیونی و دور شدن تلویزیون از ساخت آثار درجه یک، استاندارد و فاخر و رونق گیری همه تولیدات در شبکه نمایش خانگی شرایطی را به وجود آورده که این شرایط گاه به نفع تولیدات شبکه نمایش خانگی سنگین می شود.

او در ادامه افزود: مسئولان و مدیران تلویزیون چون سالیان دور تولید برنامه ها و سریال های خوش ساخت و محتوا دار که توسط افراد حرفه ای تولید شده را در دستور کار خود قرار دهند و در زمان پخش آن ها به نوعی تجدید نظر کنند بدین معنی که از یک سو پخش مستمر آن ها در طول روزهای هفته و یا بازپخش آن ها از شبکه های مختلف که هر دو می تواند به ارتباط مخاطبان با این سریال ها لطمه زند، تجدید نظر کنند به عبارتی همه‌ی تماشاگران تلویزیون در تمامی روزهای هفته موفق به پیگیری قسمت های گوناگون یک سریال نمی شوند درنتیجه بخش هایی از این مجموعه از نگاه مخاطبان ممکن است به شکلی از دست برود.

آذین در ارتباط با فضای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در تولید آثار اظهار داشت: اگر براساس یک برنامه ریزی درست برای تولید سریال های خوب یک زمانبندی دقیق و همسو با حضور تعداد بیشتری از مخاطبان برای تولید و پخش مجموعه های تلویزیونی برنامه‌ای هدفمند ایجاد شود می تواند در عرصه رقابت میان تولیدات تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر یک سری ملزومات ساختاری و محتوایی که به ناچار از مسیر ممیزی تلویزیون عبور میکنند مانع تماشای بسیاری از سریال ها توسط مخاطبان می شود اما این شرایط در شبکه نمایش خانگی بدین صورت حاد نیست گرچه در آنجا هم نگاه سلیقه ای حاکم است اما باز بودن فضا سبب شده از یک سو بسیاری از مسائل انتقادی،اجتماعی و حتی گاه ابتذال آمیز در تولیدات شبکه نمایش خانگی دیده شود که همین موضوع باعث شده که برای خود توجه مخاطبانی را جلب کند.

این منتقد تلویزیون در پایان خاطر نشان کرد: اگر تلویزیون چنانچه بخواهد با مردم باشد و همراه با سلیقه، نظر و دیدگاه های فرهنگی جامعه به تولیدات خود ادامه دهد لازم است در تمامی عرصه های فیلم و سریال سازی با لحاظ کردن نگاه و دیدگاه مخاطبان و استفاده از هنرمندان حرفه ای و توجه به زمان فراغت مردم برای تماشای سریال های تلویزیونی تجدید نظر کند در غیر این صورت بسیاری از سریال های متوسط کنونی صرفا آنتن تلویزیون را پر می کنند و بخش اعظمی از آن ها به ندرت توسط قشرهای انبود مخاطب دیده می شوند.

تلویزیون و شبکه نمایش خانگی فرقی ندارد

مائده طهماسبی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی و تلویزیون به طور موازی و همزمان، گفت: در جامعه‌ای که امروز درصد بالایی از جمعیت آن در منزل و ساعات زیادی مشغول تماشای سریال هستند این که از کدام رسانه برای تماشای سریال استفاده کنند به نوعی به سلیقه شخصی آن‌ها مربوط می‌شود؛ به طور مثال خودِ من خانواده ای را می‌شناسم که هم سریال‌های تلویزیونی و هم سریال‌های شبکه نمایش خانگی را تماشا می‌کنند و این بدین معنی است که اگر خانواده ای الزاما به سینما و تئاتر نمی روند برای گذراندن اوقات فراغت خود از هر رسانه ای برای تماشای فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند. اگر سریالی برای مخاطب جذابیت داشته باشد فرقی ندارد که سریال‌شان از کدام رسانه پخش می شود او پیگیر سریال موردنظر خود می شود.

او افزود: برخی اوقات قومیت های مختلف برای نشان دادن خود به سریالی که با گویش و قومیت آن‌ها ارتباط دارد اعتراض می کنند، چرا که در جامعه ای که در آن خفقان وجود دارد تمامی افراد این احساس را دارند که حق‌شان خورده شده است. به نظر من از آنجا که مدام افراد در این جامعه سرکوب می‌شوند، تلاش می‌کنند حرف خود را بزنند و ما سال‌هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم. به عقیده من از زیر ساخت جامعه ما است که افراد انعطاف، تساهل و تسامحی ندارند.

تلویزیون خط قرمز درشتی دارد

فریبا نادری بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است سریال‌های شبکه نمایش خانگی با تلویزیون متفاوت هستند و تلویزیون جمهوری اسلامی از یک مرزی فراتر نمی‌رود و خط قرمزهای درشتی دارد.

او در ارتباط با تاثیر دیده شدن سریال‌های تلویزیونی که به صورت موازی با سریال‌های شبکه نمایش خانگی پخش می شوند گفت: فکر نمی‌کنم ژانر سریال‌های شبکه نمایش خانگی با تلویزیون یکسان باشد چرا که تلویزیون جمهوری اسلامی از یک مرزی فراتر نمی‌رود و خط قرمزهای معین و مشخصی دارد آثار در یک قالب مشخص قرار می‌گیرند اما شبکه نمایش خانگی به دلایل مختلف، جریان‌ها و قصه‌هایشان بسیار متفاوت تر از آنچه که در تلویزیون دیده می‌شود است و به همین دلیل مخاطبان متفاوتی هم دارد.

این بازیگر افزود: تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نمی‌توانند روی یکدیگر تاثیری داشته باشند چراکه نوع پرداخت این دو مدیوم به سریال‌سازی و تولیدات نمایشی کاملا متفاوت است و هر کدام مخاطب خاص خود را دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز