نوروزنامه ۹۹/ دبیر هیات داوران فارسینما در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر:

زبان فارسی ظرفیت درآمدزایی جهانی دارد!/ رشد و توسعه ایران در گرو توسعه زبان فارسی است!

۱۳۹۹/۰۱/۰۲ - ۲۳:۵۴:۰۰
کد خبر: ۹۷۸۶۵۷
زبان فارسی ظرفیت درآمدزایی جهانی دارد!/ رشد و توسعه ایران در گرو توسعه زبان فارسی است!
مهدی صالحی، دبیر جایزه فارسینما زبان فارسی در سینما، با حضور در خبرگزاری برنا درباره وضعیت زبان فارسی در آثار نمایشی از جمله سینما، تئاتر و تلویزیون، عوامل تهدید کننده زبان فارسی در جامعه و تاثیر فضای مجازی بر این موضوع صحبت کرد و در بخشی از سخنانش با اشاره به توانمندی ها زبان فارسی گفت: یکی از عرصه‌های بسیار درآمدزا و پررونق در جهان، محتواست که محور اصلی آن زبان است. ما در ایران این توانمندی را داریم از ظرفیت زبان فارسی درآمدزایی کرده و حتی به زبان‌های دیگر هم خدمت رسانی کنیم.

مهدی صالحی، دبیر جایزه فارسینما زبان فارسی در سینما، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به سوابق کاری خود گفت: حدود 15 سال است در حوزه زبان فارسی فعالیت می‌کنم و تاکنون دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی، مدرس ویرایش، نگارش و بنیان‌گذار موسسه ویراستاران، دبیر جایزه زبان فارسی در فارسینما، دبیر جایزه زبان فارسی در جشنواره وب و موبایل بوده ام.

او درباره مهم‌ترین معضلی که زبان فارسی را تهدید می‌کند، بیان داشت: معضل اصلی ما در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این است که به زبان فارسی بی‌توجه هستیم. فارغ از اینکه زبان در خطر هست یا نه و آفتی آن را تهدید می‌کند یا خیر، نکته اصلی اینجاست که بی توجهی به آن، از هر چیز خطرناک تر است و آن را از پا درمی آورد.

صالحی ادامه داد: گمان می‌کنیم هر کس حقوق خوانده می‌تواند متن قانون بنویسد اما وقتی در دانشگاههایمان شیوه نگارش را آموزش نمی‌دهیم نباید توقعی داشته باشیم که فرد حقوق دان بتواند قانون را درست بنویسد. یا در مسائل اقتصادی، از نام طرح اقتصادی، آیین‌نامه‌های اجرایی‌اش و.... صحبت می کنیم اما شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه زبان فارسی فعال نیستند یا جدی نمی گیرند.

دبیر جایزه فارسینما در جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: یکی از عرصه‌های بسیار درآمدزا و پررونق در جهان محتواست که محور اصلی آن زبان است. ما در ایران این توانمندی را داریم که از ظرفیت زبان فارسی درآمدزایی کرده و حتی به زبان‌های دیگر هم خدمت رسانی کنیم. این بی توجهی به زبان فارسی بزرگ‌ترین آفت است و تا زمانی که این بی توجهی را ادامه دهیم و قوانینش را تصویب نکنیم، آموزش‌های زبان فارسی به روز نشده و دانش‌آموزان نمی‌توانند از توانمندی‌های زبانی‌شان استفاده کنند.

او با اشاره به توانمندی های زبان فارسی تاکید کرد: دانش‌آموزان ما امروز تمایلی به زبان فارسی ندارند و معلم‌های ما برای رفع تکلیف درس می‌دهند، در صورتی که همه ما می‌دانیم زبان فارسی زبان عشق و معنویت است. زبانی است که در وجود خود سرمایه‌های انسانی بی نظیری را تربیت کرده است. اگر روی این زبان سرمایه گذاری کنیم می توانیم به درآمدزایی جهانی برسیم و پویش‌های جهانی ایجاد کنیم و حتی بیماری های روانی و روانشناسی را درمان کنیم.

مهدی صالحی در پایان با آرزوی جهانی شدن زبان فارسی بیان داشت: متأسفانه امروزه بعضی از متخصصان حوزه توسعه به این جمع‌بندی رسیدند که زبان به عنوان یک صد درمقابل توسعه ایران است، چراکه زبان فارسی؛ زبان توسعه نیست. حال سوالی که مطرح می‌شود این است شما برای توسعه‌ یافتن زبان فارسی چیکار کردید؟ چقدر سرمایه گذاری کردید؟ تا زمانی که زبان توسعه نیابد هیچ عرصه دیگری هم رشد نمی‌کند زیرا زبان مبنای فکر،عمل و اندیشه است. امیدوارم در سال‌های پیش رو سالِ توجه به زبان فارسی و زبان‌های هم‌خانواده آن باشد تا بتواند جایگاه جهانی خودش را بدست بیاورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز