رائد فریدزاده:

حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی فیلم لازم است

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۷۹۴۹۷
حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی فیلم لازم است
دکتر رائد فریدزاده مسئول غرفه سینمای ایران در بازار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین گفت: بنیاد سینمایی فارابی با برپایی چتر سینمای ایران این امکان را فراهم می‌کند که پخش‌کننده‌ها و فعالان حوزه سینما در عرصه پخش و توزیع فیلم، بتوانند حضور داشته باشند و محصولات خودشان را ارائه بکنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر رائد فریدزاده دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در مورد غرفه سینمای ایران در بازار هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین Berlinale در کشور آلمان گفت: بازار فیلم برلیناله یک بازار تخصصی و سال‌های سال است که در کنار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برگزار می‌شود و به‌صورت حرفه‌ای هم محل دیدار و گفت‌وگوی فعالان عرصه سینما در اروپا و جهان به‌شمار می‌رود. این بازار معتبر، شرایط را برای عرضه محصولات سینمای ایران فراهم می‌کند و در حقیقت، سال سینمای جهان با جشنواره بین‌المللی فیلم برلین آغاز می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی و همچنین سازمان سینمایی ایران با برپایی چتر سینمای ایران این امکان را فراهم می‌کنند که پخش‌کننده‌ها و فعالان حوزه سینما در عرصه پخش و توزیع فیلم، بتوانند در اینجا حضور داشته باشند و محصولات خودشان را ارائه بکنند.

برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم برلیناله

وی افزود: خوشبختانه امسال هم این مهم، برای چندمین سال پیاپی در بازار فیلم برلیناله محقق شد و تعداد زیادی از فعالان سینمایی در اینجا حضور داشتند و مباحثی که ما داشتیم در کنار عرضه محصولات و ارائه آثار فرهنگی و حضور جشنواره‌ای، بحث تلاش برای فروش فیلم‌ها و محصولات ایرانی به متقاضیان و خریداران آثار بود که از این باب، اتفاق بسیار مهمی و نوید بخشی است. در کنار این‌ها مباحث حوزه تولید مشترک با شرکت‌ها و مؤسسات سینمایی که پروپوزال‌ها و نظراتشان را دریافت کرده بودیم؛ در این مکان محقق شد. همچنین در خصوص عرضه تجاری و این‌که چگونه سینمای ایران می‌تواند بیشتر در این حوزه و در بازارهای جهانی سهم بیشتری دریافت بکند؛ با فعالان و صاحب‌نظران خارجی بحث و گفت‌وگوی خیلی مفصلی داشتیم.

بازار فیلم برلین یکی از مهمترین بازارهای تخصصی فیلم در اروپا و جهان

فریدزاده درباره اهمیت حضور سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی ایران در بازار هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به عنوان یکی از معتبرترین بازارهای فیلم در اروپا و جهان گفت: یکی از مهمترین بازارهای تخصصی فیلم در اروپا و در جهان، همین بازار فیلم برلین و نیز بازار فیلم کن باشد که مکانی برای دیدن و دیده‌شدن آثار و محصولات سینمایی، شرکت‌های تولید فیلم و مؤسسات سینمایی است. از این بابت، حضور سینمای ایران بسیار حائز اهمیت است. کاری که بنیاد سینمایی فارابی در حقیقت به‌عنوان تسهیل‌گر این حوزه، انجام می‌دهد این است که هزینه‌های برپایی چتر سینمای ایران را متقبل می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که بیشتر، بخش خصوصی و فعالان این عرصه بتوانند در اینجا حضور داشته باشند و از حضور در این بازار، بتوانند بهره کافی و وافی را ببرند و این یکی از وظایف اصلی است و از این بابت، ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی فیلم همچون برلیناله لازم است

وی همچنین گفت: حضور سینمای ایران در بازار فیلم برلیناله لازم است؛ آثار سینمایی با اسم ایران و با پرچم ایران در اینجا حضور دارند و این یک اتفاقی است که حتماً باید لحاظ گردد و تلاش شود تا امکان دیده‌شدن هر چه بیشتر محصولات و آثار سینمایی فراهم شود. اگر به هر دلیلی این امکان سلب شود؛ به تبع آن هدف اصلی که دیده‌شدن آثار و در حقیقت حضور بیشتر فرهنگی و تجاری سینمای ایران در عرصه بین‌المللی میسر نمی‌شود. با نادیده گرفتن این امر، اهدافی که برای رسیدن به بازارهای جهانی گذاشته شده است، قابل دسترس نخواهد بود.

دیدار با دبیر و نماینده جشنواره‌های معتبر خارجی

مسئول غرفه سینمای ایران در بازار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در مورد دیدار با شخصیت‌ها، دبیر و نماینده جشنواره‌های معتبر خارجی در بازار فیلم برلیناله گفت: در روزهای برگزاری این بازار، با تعدادی زیادی از مسئولان جشنواره‌های مختلف و شرکت‌های سینمایی از جمله؛ خانم «ماریته ریسنبک» Mariette Rissenbeek دبیر جشنواره فیلم «برلین» آلمان، «مودآمسون» Maud Amson مدیر اجرایی بازار فیلم «کن» فرانسه، «تیل بروکمان» Till Brockman از جشنواره فیلم «لوکارنو» سوئیس، «ماتهیو تکاتا» Matthew Takata ازجشنواره فیلم «ساندنس» آمریکا، «آلبرتو باربارا» Alberto Barbera و «آنجلا ساولدی» Angella Savoldi ازجشنواره فیلم «ونیز» ایتالیا، «ریچارد بارسبی» Richard Barsby مدیر شرکت «اسکیلاین» Skyline، «وجوسا بریشا» Vjosa Berisha دبیر جشنواره فیلم «پریشتینا»ی کوزوو، «احمد بویاجیوگلو» Ahmet Boyacioglu دبیر جشنواره فیلم «پرتقال طلایی» آنتالیای ترکیه، «مونیکا میکوسووا» Monika Mikusova از رادیو و تلویزیون اسلواکی، «استفان لودین» Stefan Laudyn دبیر جشنواره فیلم «ورشو» لهستان، دبیر جشنواره فیلم RIFF ایتالیا، دبیر جشنواره فیلم «سن پطرزبورگ» روسیه، دبیر جشنواره فیلم «تائوبا» گرجستان، دبیر جشنواره فیلم زیروپلاس روسیه و...

عرضه‌ فرهنگی و عرضه اقتصادی دوش به دوش هم به جلو می‌روند

دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی در مورد تأثیر اقتصاد هنری بر تولید آثار سینمایی و حضور در بازار فیلم برلیناله اظهار داشت: ما حتماً در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی باید حضور مؤثری داشته باشیم؛ چون عرضه‌ فرهنگی و عرضه اقتصادی و تجاری دوش به دوش هم به جلو می‌روند و اگر ما در این زمینه، غفلت بکنیم و توجه نداشته باشیم که این زنجیره بهم پیوسته است و فقط بر روی عرضه فرهنگی تمرکز کنیم؛ در حقیقت قواعد و قوانین بازار را برای اینکه بتوانیم از این عرضه فرهنگی بهره‌برداری درست اقتصادی و تجاری داشته باشیم، نادیده گرفته ایم.

در حضور جشنواره‌ای خیلی خوب عمل کرده‌ایم

وی افزود: ما در عرضه فرهنگی و حضور جشنواره‌ای خیلی خوب عمل کرده‌ایم؛ الان فصل و زمان این رسیده است که پیوند بین عرضه‌ فرهنگی و عرضه اقتصادی که دست به دست هم در این مسیر حرکت می‌کنند را بتوانیم فراهم بکنیم.

دیدار با خانم «ماریت ریسنبک» دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در مورد تغییرات در سطح بالای مدیریتی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین گفت: تیم جدیدی در این رویداد سینمایی به سر کار آمده است؛ با اینحال تیم بازار فیلم برلیناله نسبت به سال گذشته خیلی تغییر نکرده است، ولی تیم جشنواره فیلم برلین دچار تغییری اساسی شده است. آقای «کارلو چاتریان» Carlo Chatrian تیم خودش را از جشنواره بین‌المللی فیلم لوکانو Locarno به همراه آورده و یک تغییرات جدی در خصوص دیدن و انتخاب فیلم‌ها را فراهم کرده است و بیشتر خودش و تیمش آثار را انتخاب می‌کنند. در دیداری هم که با خانم «ماریته ریسنبک» Mariette Rissenbeek دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین داشتم به این نکته اشاره کردم که ب سینمای ایران یک جایگاه ویژه‌ای دارد و جشنواره فیلم برلیناله این ادعا را داشته است که کاشف استعدادهای نوی سینما است و بالطبع اگر این‌گونه است می باید با دقت، ظرافت و مراقبت بیشتری در خصوص دیدن فیلم‌های ایرانی و انتخاب کند و در کمک به عرضه آنها گام‌های مؤثرتری بردارد.

جشنواره فیلم برلیناله کاشف بخشی از سینمای نوین ایران

دکتر رائد فریدزاده در پایان این گفت‌وگو در مورد کسب جوایز معتبر سینماگران ایرانی از دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم برلین گفت: سابقه حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین از مرحوم سهراب شهید ثالث آغاز می‌شود و تا به امروز، سینماگران شاخص ایرانی از جمله؛ اصغر فرهادی، مجید مجیدی و ... اتفاقات شاخصی را در این رویداد معتبر سینمایی رقم زده‌اند. جشنواره فیلم برلیناله همیشه می‌تواند این ادعا را بکند که کاشف بخشی از سینمای نوین و جدید ایران است. از این بابت، فکر می‌کنم که این جشنواره، اگر بخواهد بر اساس همان شعار و ادعایی که دارد عمل بکند؛ در خصوص سینمای ایران و فیلم‌هایی که در سال، به همت فیلمسازان ایرانی ساخته می‌شود حتماً با دقت و ظرافت بیشتری عمل بکند.

هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با مدیریت خانم «ماریت ریسنبک» و مدیریت هنری «کارلو چاتریان» در چندین بخش رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «اصلی»، بخش رقابتی «فُروم»، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «مستند» و چندین بخش غیررقابتی از جمله؛ بخش «پانوراما»، بخش «نمایش ویژه»، بخش «نسل برلین ۲۰۲۰»، بخش «نمایش سینمای کلاسیک» و ... در شهر برلین در کشور آلمان برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز