نوروزنامه ۹۹/ شهرام خرازی ها مطرح کرد؛

«پایتخت» استثنایی است که باید تبدیل به قاعده شود!

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۰۰:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۸۱۶۹۰
«پایتخت» استثنایی است که باید تبدیل به قاعده شود!
در روزهای قرنطینه ای که تنها سرگرمی مردم تماشا کردن تلویزیون است، سه سریال «پایتخت»، «دوپینگ» و «کامیون» در ایام نوروز، روی آنتن شبکه های مختلف سیما می روند. با شهرام خرازی ها منتقد سینما و تلویزیون درباره این سه سریال به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره سریال های نوروزی گفت: هر سه مجموعه ای که سیما برای نوروز نود و نه تدارک دیده سرگرم کننده، جذاب و مناسب این ایام هستند البته پرواضح است که مجموعه «پایتخت» چه از نظر محتوا چه از نظر تکنیک از دو سریال دیگر "کامیون" و "دوپینگ" در جایگاهی برتر قرار دارد.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: هر سه مجموعه از فضایی کاملا ایرانی برخوردارند و نشانه های غربزدگی، تقلید و کپی کاری در آن ها به چشم نمی خورد. همین ویژگی سبب شده تا مردم ارتباط بهتری با کاراکترهای هر سه سریال برقرار کنند.

او گفت: "کامیون" بر اساس حضور و بازی مهدی هاشمی شکل گرفته و رگه های پررنگی از فیلم فارسی در آن مشهود است. مهدی هاشمی در اوج پختگی حرفه ای نشان می دهد که چگونه یک بازیگر با تجربه می تواند کل فضای یک سریال را تحت الشعاع حضور مقتدرانه خود قرار دهد.

خرازی ها بر این اعتقاد است که ویژگی عمده هر سریال قدرت کشش آن است و این که در پایان هر قسمت ، تماشاگر را تشنه قسمت بعد نگه دارد اما "کامیون" با وجود همه امتیازاتی که دارد از این ویژگی برخوردار نیست.

او ادامه داد: هر قسمت از سریال "کامیون" را می توان به طور مستقل از دیگر قسمت ها نگاه کرد و از آن لذت برد اما پایان یک اپیزود از آن نمی تواند نقطه انگیزه زا و آغازین برای تماشای قسمت بعدی باشد.این ضعف از متن سریال برمی خیزد که متاسفانه بنظر شتابزده نوشته شده است.

این منتقد سیما و سینما گفت: نویسنده متن سریال عمده تمرکز خود را بر کاراکتر اصلی گذاشته و بقیه کاراکترها مشمول شخصیت پردازی نشده اند.

وی در ارتباط با سریال "دوپینگ" گفت: بازی هادی حجازی فر و مینا جعفرزاده نقطه قوت این سریال است.این دو بازیگر به خوبی مجموعه را جمع کرده حتی نقاط ضعف دیگر بازیگران را از دید بییندگان پوشیده نگه داشته اند.

خرازی ها اضافه کرد: کاراکترهای این مجموعه همگی کاریکاتور هستند یعنی فقط یک وجه خاص‌در آن ها به قصد خنداندن مخاطب برجسته و بزرگنمایی شده است. متن مجموعه حرفه ای نوشته شده و نویسنده در خلق و پردازش کاریکاتوری نقش ها موفق بوده است همچنین موقعیت های نمایشی نیز عمدتا از بار دراماتیک مناسبی بهره مندند و کشش لازم را در لحظه ایجاد میکنند.

خرازی ها مجددا این نکته را متذکر شد که سریال "دوپینگ" هم همچون "کامیون" در پایان هر قسمت عطش تماشاگر را برای تعقیب قسمت های بعدی به طور کامل تشدید نمی کند اما می توان به تماشای لحظات مفرح آن دل بست و لذت برد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره "پایتخت" گفت: این مجموعه از دل یک مثلث بیرون آمده که سه ضلع آن الهام غفوری، سیروس مقدم و محسن تنابنده هستند.این ها سالهاست که با هم کار می کنند و رگ خواب بیننده تلویزیون را کاملا در دست دارند.

وی خاطر نشان کرد: "پایتخت" دیگر فقط یک سریال نوروزی پربیننده نیست بلکه یک اثر ملی قلمداد می گردد و از این قابلیت برخوردار است که مردم جهان بخشی از فرهنگ ایران را با سریال سیروس مقدم بشناسند.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: همانطور که نمایش "سقراط" عنوان اثر ملی را از آن خود ساخت، "پایتخت" هم به سبب قابلیت های بالای محتوایی، فرهنگی و تکنیکال شایسته کسب این عنوان است.

خرازی ها افزود: این واکنش که عده ای خرده می گیرند که چرا شمار قابل توجهی از کاراکترهای سریال دودوزه باز، دغلکار و دروغگو هستند و چرا در یک خانواده ایرانی همه می خواهند سر همدیگر را کلاه بگذارند؟ خیلی سطحی و عجولانه است.این جور واکنش نشان دادن از شبه منتقدها و منتقدنماها برمی آید و با اصول نقد فیلم(و در این جا نقد سریال) مغایر است.

وی معتقد است که دوران اینجور بهانه جویی ها به سر آمده است.لازم نیست این قدر افراطی بر طبل اخلاق گرایی بکوبیم و فقط با دیدن چند قسمت ابتدایی سریال در مورد کل آن اظهار نظر کنیم.مردم خسته کرونا زده با این شخصیت های ناقلا و سرشار از شیطنت حال می کنند و کنار می آیند و نیاز به قیم برای آموزش همذات پنداری یا عدم همذات پنداری با کاراکترهای "پایتخت" را ندارند.

این منتقد سیما و سینما گفت: پشت این جور واکنش های خام و نپخته، آماتوریسم، حسادت و خودنمایی خفته است.عوامل "پایتخت" در طول سال ها راه خود را یافته اند و مسیر درستی را پیش گرفته اند؛ مردم هم به آن ها پاسخ مثبت داده اند.

خرازی ها یادآور شد: متن عالی و کم نقص، بازی های بداهه پردازانه ، کارگردانی حرفه ای و تدوین خلاقانه نقاط قوت مجموعه تلویزیونی "پایتخت" هستند و در کمتر سریال ایرانی می توان این همه نقاط قوت را بطور منسجم در کنار هم یافت.

وی بر این باور است که: اهمیت تدوین را در موفقیت "پایتخت" به هیچوجه نباید نادیده گرفت.پلان ها و سکانس های این مجموعه به دقت زمانبندی و نقاط برش به دقت انتخاب شده اند به گونه ای که مجموعه وقت تلف شده ندارد.

خرازی‌ها گفت: هر قسمت از مجموعه "پایتخت" آکنده از موقعیت‌های نمایشی بسیار گیرا و پرکشش است. کاملا مشخص است که روی تک تک این موقعیت ها فکر کرده اند و درک درستی از کمدی موقعیت داشته اند. 

او از بازی بازیگران این مجموعه به نیکی یاد و توصیه کرد: بازی های بازیگران این مجموعه یک کلاس آموزشی است.همه کسانی که مشتاق ورود به عرصه بازیگری هستند و در آموزشگاه های بازیگری ثبت نام کرده اند بارها بازی هنرپیشگان پایتخت را مشاهده، تقلید و تحلیل کنند.

خرازی ها گفت: آتیه جاوید در نقش جمیله، نسرین نصرتی در نقش فهیمه و بهرام افشاری در نقش بهتاش با تسلط کم نظیرشان نشان دادند که چگونه می توان نقش های فرعی را همپای نقش های اصلی پیش برد و برجسته کرد.

خرازی ها ضمن تاکید بر ویژگی های منحصر بفرد بازی آتیه جاوید به عنوان یک بازی کاملا باورپذیر و تاثیرگذار، به جای خالی بابا پنجعلی در این سریال اشاره کرد و گفت: من حدس می زنم علیرضا خمسه به خاطر زنپوشی در یک نمایش که خارج از کشور اجرا شده از این مجموعه کنار گذاشته شده است.ای کاش این اتفاقات نمی افتاد زیرا  کاراکتر پنجعلی هنوز جای کار داشت و نباید حذف می شد کمااینکه شخصیت بهبود نیز زودهنگام حذف شده بود اما بالاخره احیاء و به مجموعه باز گردانده شد.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه خاطر نشان کرد: شوخی های "پایتخت شش" در مقایسه با "پایتخت" های قبلی بیشتر به خطوط قرمز نزدیک شده است.ما در "پایتخت شش" شاهد شوخی های مذهبی، قومیتی و سیاسی هستیم که اگر چه در تاریخ سریال سازی سیما بی سابقه نبوده اما کم سابقه بوده است.

خرازی ها متذکر شد: این شوخی ها سطوح بالای حاکمیتی را در نوردیده بی آن که توهینی به مقامی شده باشد.این ظرایف بر ارزش قلم محسن تنابنده و آرش عباسی افزوده است.

این منتقد سیما گفت:اصلا نمی توان منکر این نکته شد که هر قسمت از مجموعه "پایتخت" آنچنان تمام می شود که بیننده مشتاقانه در پی تماشای قسمت بعد، لحظه شماری می کند.این استثنائی است که باید تبدیل به قاعده شود.

دکتر خرازی ها در پایان ضمن تقدیر و تشکر از عوامل مجموعه "پایتخت" به خاطر تقویت و ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: امیدوارم دکتر علی عسگری سیاستی را بنا نهد که کیفیت محتوایی و تکنیکال شمار قابل توجهی از مجموعه های آتی تلویزیون به کیفیت "پایتخت" نزدیک شوند.

شهرام خرازی ها

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز