نوید محمدزاده، بازیگری که بهروز وثوقی او را عاشق بازیگری کرد

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۲۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۹۸۴۰۷۳
نوید محمدزاده، بازیگری که بهروز وثوقی او را عاشق بازیگری کرد
نوید محمدزاده نه تنها امروز یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران به حساب می‌آید که می‌توان او را یکی از بهترین‌های تاریخ سینمای ایران دانست. او در مدت کوتاهی که پا به عرصه بازیگری در سینما گذاشته (12 سال) توانسته به اندازه یک بازیگر قدیمی و باتجربه در آثار درخشانی ایفای نقش کند و جوایز بسیاری را در جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف ایرانی و خارجی از آن خود کرده که در نوع خود در تاریخ سینمای ایران می‌تواند نمونه‌ای بی‌نظیر باشد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نوید محمدزاده در 17 فروردین ماه سال 1365 در شهر ایلام متولد شد، امروز زادروز 34 سالگی او است، او در سال 82 پس از گرفتن دیپلم برای علاقه‌ای که به بازیگری پیدا کرده بود به مؤسسه هفت هنر کرج رفته و زیر نظر اساتیدی محمد یعقوبی، مهتاب نصیرپور، علی سلیمانی و امیر قنبری آموزش دید. 

خودش درباره شکل‌گیری علاقه‌اش به بازیگری می‌گوید فوتبال بازی می کرده و عاشق فوتبال بوده، حتی قرار شده بود برود تیم نوجوانان سایپا تا اینکه یک روز فیلم «سوته دلان» علی حاتمی را با بازی فوق العاده بهروز وثوقی می بیند. همان شب فیلم «قیصر» را می‌بیند، روز بعد به ویدئو کلوپ می‌رود و فیلم «صورت زخمی» پاچینو را می خرد و بعد دچار جنون بازیگری می شود. محمدزاده می‌گوید آن زمان دیوانه بهروز وثوقی بوده و معتقد است بازی وثوقی در «کندو» بهترین بازی تاریخ سینمای ایران است. او علاوه بر اینکه امروز یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران به حساب می‌آید هنوز یک هوادار متعصب استقلال است و مسابقات فوتبال را به خوبی دنبال می‌کند.

او تا سال 86 فعالیت حرفه ای نداشته اما در این سال در فیلم «در میان ابرها» به کارگردانی روح الله حجازی در نقش مکمل مرد بازی کرد. او در همان سال ها در جشنواره استانی تئاتر تهران جوایزی را دریافت کرده و پس از آن نیز در جشنواره یازدهم تئاتر دانشگاهی جایزه بازیگری دوم مرد را دریافت کرده است. محمدزاده سال 87 با بازی در نمایش «ماه در آب» نوشته فارس باقری و کار محمد کوروش نیا به تئاتر حرفه ای راه پیدا کرد و برای بازی در این نمایش جایزه بازیگری مرد را در جشنواره استانی تهران دریافت کرد.

نوید محمدزاده که بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و به اندازه توانایی‌هایی که دارد هیچ‌گاه در تئاتر دیده نشد تا در سال 1392 با ایفای نقش در «عصبانی نیستم» توانست نظرات را به خود جلب کند و برای ایفای نقش در همین فیلم نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد که پس از حواشی بسیار جایزه به رضا عطاران رسید اما همان زمان نیز رضا عطاران پس از دریافت جایزه، سیمرغ را متعلق به نوید محمدزاده دانست و حتی با وجود اینکه 6 سال از این اتفاق گذشته فرامرز قریبیان عضو هیئت داوران سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر در جشنواره سال گذشته به افشاگری درباره این جایزه پرداخت و تأکید کرد که نوید محمدزاده انتخاب داوران آن دوره بوده و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داد را یکی از دلایل اصلی خداحافظی‌اش از دنیای سینما مطرح کرد.

نوید محمدزاده در همان روزهای ابتدایی آغاز فعالیتش در سینما، با فیلم‌های «سیزده» و «ناهید» نیز خوش درخشید و توانست برای بازی در این فیلم سینمایی جایزهٔ بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ بین‌المللی براتیسلاوا 2015 را از آن خود کند.  در سال 1394 دومین همکاری‌اش با رضا درمیشیان با فیلم سینمایی «لانتوری» بسیار مورد توجه قرار گرفت، همان سال به خاطر بازی در «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شد و در همین سال در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دلیل بازی درخشانش در «ابد و یک روز» توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند.

درخشش نوید محمدزاده در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر و البته موفقیت هر سه فیلمش در گیشه او را به یکی از محبوب‌ترین بازیگران اجتماعی سینمای ایران تبدیل کرد. محمدزاده سال بعد با بازی در فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» دوباره جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. او به خاطر بازی در این فیلم موفق شد جایزه بهترین بازیگر را در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز و یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسفیک از آن خود کند. او به خاطر بازی در این فیلم سینمایی برای دومین بار جایزه بهترین بازیگر جشنواره براتیسلاو را از آن خود کرد و این جایزه را در همین سال به مردم زلزله‌زده کرمانشاه تقدیم کرد.

بازی در نقش‌های متفاوت فیلم‌های «خفه‌گی» و «مغزهای کوچک زنگ زده» در سال‌های 95 و 96 هنر بازیگری او را بیشتر به رخ سینماگران و سینمادوستان کشید. محمدزاده در سال 1397 با بازی در دو فیلم «سرخ‌پوست» و «متری شیش‌ونیم» باز هم نگاه‌ها را به خود جلب کرد و حتی منتقدی چون مسعود فراستی او را شایسته دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر دانست.

به وضوح می‌توان از سال 1392 تا امروز تأثیر چشمگیر درخشش نوید محمدزاده در هنر بازیگری ایران را دید. او امروز قطعاً الگوی بسیاری از هنرجویان بازیگری و حتی بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون است. تقریباً تمام بازی‌های محمدزاده پس از «عصبانی نیستم» مورد توجه قرار گرفت و تحسین منتقدان، جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف را به همراه داشت. بسیاری از سینماگران او را با بهروز وثوقی مقایسه می‌کنند و حتی برخی منتقدان مثل خسرو دهقان، حتی نوید محمدزاده را از بهروز وثوقی بازیگر بهتری می‌داند. در طول دوران بازیگری‌اش حواشی بسیاری نیز متوجه او بوده تا جایی که بازیگرانی چون رحیم نوروزی، حمید گودرزی و پرویز پرستویی به شدت از او انتقاد کرده‌اند. 

امروز به جرأت می‌توان نوید محمدزاده را یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای ایران دانست که حتی در بین عوام مردم نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. او علاوه بر هنر بازیگری‌اش، فیلم‌هایی که در آن‌ها ایفای نقش کرده را نیز با دقت انتخاب کرده و معمولاً آثاری مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و در گیشه با موفقیتی چشمگیر همراه است. نوید محمدزاده را امروز می‌توان تنها سوپراستار سینمای ایران دانست که در هیچ فیلم کمدی ایفای نقش نکرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز