تقی‌پور:

مشکل توسعه پهنای باند و اینترنت کشور فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نیست

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۲:۵۸:۱۷
کد خبر: ۹۸۵۹۰۱
مشکل توسعه پهنای باند و اینترنت کشور فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نیست
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مشکل کنونی عرضه اینترنت در کشور، کمبود فرکانس‌های در اختیار وزارت ارتباطات نیست، بلکه پیاده‌سازی و فقدان الگوی مناسب توزیع پهنای باند در کشور است که باید بازنگری و اصلاح شود.

به گزارش گروه روز خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، اخیراً خبرهای متعددی در این خصوص منتشر می‌شود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید برای توسعه پهنای باند و ارائه بهتر خدمات اینترنتی، به فرکانس‌های بیشتر و به ویژه به فرکانس 700 و 800 مگاهرتز نیاز دارد که در اختیار صدا و سیماست.

رضا تقی‌پور در پاسخ به این موضع وزارت ارتباطات تصریح کرد: این مسئله به الگوی پیاده‌سازی و توزیع پهنای باند در کشور برمی‌گردد که نیاز به بازنگری کلی در این الگو دارد.

وی افزود: اگر الگوی طراحی هسته مرکزی شبکه و همچنین در لایه‌های لبه و دسترسی را در کشورهای مختلف بررسی کنیم، خواهیم دید که دراکثر اینها، پهنای باند اینترنت همراه با پهنای باند اینترنت ثابت، نسبت مشخصی دارد.

تقی‌پور اضافه کرد: به نظر من اکنون این نسبت در کشورما به درستی رعایت نشده است، یعنی بخش عمده پهنای باند باید در شبکه، از طریق کابل‌های فیبرنوری منتقل و توزیع شود تا حتی الامکان نیاز به فرکانس برای ارتباطات بی سیم به حداقل برسد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم همچنین تصریح کرد: با توسعه شبکه فیبرنوری می توان منابع فرکانسی کشور را ذخیره  و یا صرفه جویی کرد و فقط برای مواقعی که نیاز است حتما این پهنای باند به صورت بی‌سیم در اختیار کاربران قرار بگیرد، مورد استفاده قرار بگیرد پس یعنی نسبت کاربران اینترنت ثابت و اینترنت موبایل لازم است که در کشور اصلاح شود تا بتوانیم این محدودیت را از این طریق حل کنیم.

این عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: ما در فیبر نوری هیچ محدودیتی برای پهنای باند نداریم و برای نسل‌های مختلف اینترنت پهنای باند فیبر نوری کاملاً جوابگوست؛ اگر این اصلاح در الگوی کلان شبکه توزیع پهنای باند در کشور مد نظر قرار گیرد، تا حدود زیادی از این محدودیت‌ها رهایی می یابیم .

وی در پاسخ به اینکه روش‌های موازی یا روش های دیگر برای توسعه پهنای باند شبکه و ارائه سرعت بیشتر به کاربران چیست ؟ گفت: معمولا پهنای باندهای زیاد بر روی شبکه‌های فیبر نوری منتقل و توزیع می‌شود و اکثر کشورهای پیشرو در این زمینه به سراغ این روش‌ها رفته‌اند.

تقی پور اضافه کرد: آن‌ها برای کاهش نیاز به فرکانس از شبکه‌های (FTTX)استفاده می‌کنند. این روش ارتباط مبتنی بر فیبر نوری است که شامل FTTH, FTTC  و.... بوده در آن پهنای باند از طریق فیبر نوری به مکان‌های اسقرار کاربران منتقل و توزیع می‌شود.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از فرکانس فقط برای تجهیزات بیسیم استفاده می‌شود که طبیعتا" با محدودیت منابع روبرو هستیم و برای انتقال و توزیع پهنای باندهای زیاد مثل دانشگاهها، مراکز اداری، شرکتهای بزرگ و کاربران پرمصرف می‌بایست از توسعه فیبر نوری بهره‌ گیری شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز