نویسنده «بادبادک ها» در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

کتاب های الکترونیکی بهترین گزینه روزهای قرنطینه ای

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۱۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۰۲۲
کتاب های الکترونیکی بهترین گزینه روزهای قرنطینه ای
وجیه سامانی نویسنده کتاب هایی چون «مثل یک رویا»، «بادبادک ها»، «کجا بودی الیاس» و... با تاکید بر کتاب خواندن در این روزها که مردم خانه هستند، گفت: کتاب مانند یک مسکنی است که انسان را از همه چیز منفک کرده و وارد یک جهان دیگر می کند و انسان با عمیق شدن در آن می تواند دردها و آلام را به فراموشی بسپارد.

وجیه سامانی نویسنده و منتقد ادبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به تاثیر کتاب خواندن در بهبود شرایط روحی و روانی مردم گفت: وقتی کتابی را می خوانیم درواقع یک زندگی جدیدی که ممکن است برای ما هیچ وقت اتفاق نیافتد را مرور می کنیم. به عدد کتاب های داستان و رمانی که می خوانیم، زندگی های متفاوتی را تجربه می کنیم که این باعث می شود بار تجربیات و اندوخته های ذهنی مان افزایش یابد.

او ادامه داد: در این شرایط سخت قرنطینه ای که بر جامعه حاکم است اگر مردم به کتاب خواندن روی آوردند از این جهت که بار مطالعات کشور افزوده شده بسیار خوشحال هستم. متاسفانه میانگین سرانه مطالعه در کشور مابه شدت پایین و نگران کننده بود به همین دلیل اگر در خانه ماندن باعث شده مردم با کتاب ها آشتی کنند می توان گفت یکی از نقاط قوت کرونا است.

نویسنده کتاب «خواب باران» درباره راه های کاهش تنش های موجود در جامعه گفت: هرکتابی اعم از تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و.... بر کاهش تنش های موجود موثر است. هنگام فیلم دیدن یا موسیقی گوش دادن فرد می تواند از حواس های دیگر خود استفاده کند اما وقتی کتاب را در دست می گیرد مجبور می شود از جهان پیرامون خود دور شود و تمام ذهن خود را به کتاب دهد. خود این دقیقا مانند یک مسکن است که انسان را از همه چیز منفک می کند و وارد یک جهان دیگر می کند.

سامانی افزود: به نظر شخصی من کتاب خواندن بسیار موثرتر از فیلم دیدن یا موسیقی گوش دادن است. همه ما کتاب های نخوانده در خانه هایمان داریم، در این روزها که وقت آزاد بسیار است یک گوشه دنج خانه را پیدا کنیم و بنشینیم و با کتاب ذهن مان را رها کنیم و از افکار منفی و مزاحم رها شویم.

نویسنده کتاب «آن مرد با باران می آید» به استفاده از کتاب های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: من توصیه می کنم مردم این روزها که امکان بیرون رفتن ندارند و نمی توانند از کتاب فروشی ها، کتاب تهیه کنند همان کتاب های نخوانده ای که دارند را بخوانند یا نهایت از کتاب های الکترونیکی استفاده کنند.

او ادامه داد: امروزه اپلیکیشن های بسیاری طراحی شده که انواع کتاب ها را در اختیار مردم قرار می دهند. هرچند خود من هیچ وقت کتاب الکترونیک را جایگزین کتاب کاغذی نمی کنم اما در شرایط اضطرار چاره ای نیست و باید از این روش هم استفاده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز