پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی:

کاوش های «پارسی گویان» رادیو ایران به هندوستان رسید

۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۱۳:۴۰:۵۰
کد خبر: ۹۸۶۴۵۹
دکتر محمد زاده گفت: روزنامه نگاری فارسی در هند سابقه ای دیر پاتر از ایران دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ چند  سالی است که برنامه ای، ویژه فارسی زبانان جهان و علاقه مندان به زبان فارسی از این شبکه رادیویی  پخش می شود.

این برنامه کوشیده است به صورت جامع فعالیت های مختلف در حوزه فلات زبان فارسی را روایت کند.

دکتر محمد جعفر محمد زاده  نویسنده و پژو هشگر زبان و ادبیات فارسی در  برنامه «پارسی گویان» رادیو ایران گفت: وقتی در مورد تاریخ مطبوعات فارسی صحبت می کنیم،لاجرم باید نخستین مطبوعات زبان فارسی را در هندوستان جستجو کنیم. 

وی تصریح کرد: مستندهای تاریخی گواه این حقیقت است  که هند خانه دوم زبان فارسی  بوده و شاعران و ادیبان فارسی گوی بسیاری از هند سر بر  آورده اند.جالب اینکه روزنامه نگاری فارسی در هند نیز سابقه ای دیر پا تر از ایران دارد.و یکی از ورودی های روزنامه نگاری فارسی به ایران سرزمین هند به ویژه شهر بمبئی بوده است.از همین رو برخی هندوستان را تحریریه  مطبوعات فارسی در عهد قاجار قرار داده اند.

در برنامه «پارسی گویان » این هفته دکترمحمد جعفر محمد زاده،نیم‌نگاهی به تاریخچه مطبوعات فارسی زبان در هندوستان دارد.

بیان عظیم‌ترین گنجینه نسخه‌های خطی زبان فارسی در هندوستان  و اینکه قبر نوشته‌ها، کتیبه‌ها، نوشته‌های سردرِ بناهای معروف و دیگر آثار فارسی به جا مانده از قرنهای گذشته، گویای قلمرو دیرپای زبان فارسی در هندوستان است از دیگر مباحثی است که در این برنامه مطرح می شود.

«پارسی گویان» پنج شنبه ها ساعت ۱۶ و روزهای جمعه بعد از خبر ۲۳ از رادیو ایران ،موج fm ردیف ۹۰  مگاهرتز به گویندگی حسن همایی و تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور شنیده می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز