اعتراض علیرضا نجف‌زاده به عدم پرداخت عیدی به اعضای صنوف خانه سینما!

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۹:۱۷:۵۸
کد خبر: ۹۸۶۶۷۰
اعتراض علیرضا نجف‌زاده به عدم پرداخت عیدی به اعضای صنوف خانه سینما!
علیرضا نجف‌زاده کارگردان تلویزیون که سال گذشته مجموعه تلویزیونی «زوج یا فرد» به کارگردانی او در ایام نوروز از شبکه سوم سیما پخش شد در یادداشتی نسبت به عدم پرداخت عیدی اعضای انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان اعتراض کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن یادداشت علیرضا نجف‌زاده به شرح زیر است:

بعنوان کسی که سالها در سینما و تلویزیون بعنوان برنامه ریز فعالیت کردم یاداوری میکنم که ،واقعی بودن و اجرایی بودن برنامه شرط مهم برای اجرای آن برنامه ست. و با پشتوانه یک برنامه جامع و درست می‌توان سخت ترین پروژه ها رو با همت همه عوامل تصمیم گیر و اجرایی به سرانجام رساند. مثل بدنه و صنوف سینمایی ما به نسبت مدیران تصمیم گیر همانند یک پروژه شکست خورده ست که با نسخه های ناکارآمد و غیر واقعی و گاها تخیلی مسئولین امر برای اعضا میخواهند کمک حال باشند و مسائل معیشتی را حل و فصل کنند. این چرخه معیوب و نسخه های ناکارآمد شفابخش که نیستند، بعضا کور میکنند و متاسفانه هرسال دریغ از پارسال.

بعد از پیگیریهای چندباره از پاییز سال گذشته و طرح در جلسات مشترک هیئت مدیره انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان با هیئت مدیره خانه سینما، هیئت مدیره کانون کارگردانان، هیئت مدیره انجمن بازیگران مباحث معیشتی، رفاهی و عیدی اعضا و نواقص بیمه پایه تامین اجتماعی هنرمندان و نویسندگان صنوف، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که امیدوار بودیم و هستیم با رفع موانع میشود شرایط رو بهبود بخشید.

القصه: خانه سینما روز ۲۸ اسفند ماه از صنوف درخواست میکنند که مشخصات اعضا را برای پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزارتومان عیدی بر اساس سهمیه اختصاص یافته برای هر صنف، تهیه و تحویل دهند. طبیعی است با توجه به تعداد اعضا خانه که بیش از پنج هزار عضو دارد و سهمیه درنظر گرفته شده که حدود نصف اعضاست، صدای اعتراض بلند شود. ما نیز بر حسب حمایت از حقوق اعضا همان دقایق اولیه طی نامه مکتوب اعتراض خود را اعلام کردیم و بموازات مشغول جمع آوری اطلاعات خواسته شده (شماره حساب شبا بانکی، کد ملی و نام کامل هرفرد) شدیم و حدودا ۱۰ روز اول نوروز درگیر اطلاع رسانی و تهیه لیست. از آنطرف هم مسئولین امر در سایت سازمان سینمایی و سایت خانه سینما فریاد کمک رسانی به اعضا سردادند و حسابی در باد تیترهای مختلف خوابیدند. امروز که هفته آخر فروردین ماه را سپری میکنیم اگر شما ریالی از این مبلغ عیدی دیدید، ما هم دیدیم. نمیدانم این عیدی برای کدام خانه سینما و برای کدام صنوف منظور شده بود ؟؟؟ اسم عیدی کاملا شفاف و مشخص است برای عید است. چرا بدنه گرفتار را امیدوار میکنید و بعد اینطور عمل میکنید؟؟ متاسفانه تا اسم سینما و صنوف سینمایی مطرح میشود فقط چند اسم تیتر شده که خداروشکر به لحاظ مالی شرایط خوبی دارند مطرح میشود. نه اینطور نیست ! صنوف کارگری قشر زحمتکش با متوسط درآمد پایین هستند که حتی در شرایط کاری نرمال هم با این تورم، اوضاع اقتصادی خوبی ندارند که حدودا بیش از هشتاد،نود درصد اعضا به همین شکل هستند.

نجابت دارند و صورت با سیلی سرخ نگه میدارند.

برای عزت و نجابت اعضا احترام قائل شوید.

میدانید که چه تعداد منتظر و پیگیر همان پانصدتومان ناچیز هستند؟؟؟!

پرداخت عیدی به همه پنج هزار نفر رقمی معادل دو و نیم میلیارد تومان میشود که کف هزینه ساخت یک پروژه سینمایی هم نیست!!!

حال بحث شرایط سخت و بیکاری کرونا:

مگر عوامل تولید و تهیه فیلم ها در این مملکت زندگی نمیکنند؟ اهل همین آب و خاک نیستند؟

البته از تعداد پنج هزار نفر شاید حدود ده تا بیست درصد شرایط مالی بهتری داشته باشند که همیشه سیبل می‌شوند ولی آیا میدانید که مابقی اعضا چوب نداری و گمنامی خود را میخورند؟

چرا باید از  بیمه بیکاری یا کمک در این شرایط ویژه کرونا محروم باشند.

با صدای بلند اعلام میکنم که هنوز از مصاحبه ها و مصوبات احتمالی یک تکه نان سر سفره هیچ یک از اعضا خانه سینما و صنوف کارگری سینمایی نیامده. پس کی دیگر؟! علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد... 

در خبرها آمده که صد میلیارد تومان برای کمک به روزنامه نکاران ، چندهزار میلیارد برای صنعت گردشگری و ..... نمیدانم اینها هم تیتر است یا انجام شده که امیدوارم سریع تر انجام شود.

درحالیکه با رقم خیلی کمتر میشود به همه اعضا خانه سینما، برای سه ماه ، ماهانه دومیلیون و پانصد هزارتومان پرداخت کرد و کمک حال پنج هزار خانواده شد.

خدارو شکر این مبالغ برای کشور بزرگ ایران مبالغ ناچیزی ست.

به جد یاداوری میکنم،لازم است تدابیری اندیشیده شود تا وضعیت بیمه پایه اعضا و بیمه تکمیلی آنان در حد و شان سربازان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بهبود یابد.

علیرضا نجف زاده

کارگردان/یکی از اعضا خانه سینما

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز