رضا آذری:

۵ تا ۷ سال بعد سینمای داستانی باید به سراغ موضوع کرونا برود/ باید از مرحله انکار به مرحله یقین برسیم

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۴۴۵
۵ تا ۷ سال بعد سینمای داستانی باید به سراغ موضوع کرونا برود/ باید از مرحله انکار به مرحله یقین برسیم
رضا آذری با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به فیلم‌های مستند درباره کرونا داریم تأکید کرد برای ساختن فیلم سینمایی داستانی 5 تا 7 سال بعد باید به سراغ این موضوع رفت.

رضا آذری، منتقد و مدرس سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برای ساخت فیلمی درباره کرونا دو رویکرد مطرح می‌کنم و قبل از هر چیز باید بگویم کرونا در همه حوزه‌ها انسان را مجبور به خلاقیت کرد. در بسیاری از مشاغل می‌بینیم که اشتغال‌های کاذب کنار گذاشته شده و خلاقیت به شکل چشم‌گیری رشد کرده است. این اتفاق در کنار همه اتفاقات بسیار تلخی که کرونا رقم زده، رویدادی خجسته است.

آذری در ادامه گفت: نکته دیگر این است که مشکلات ناشی از کرونا بسیار همه‌گیر بوده و همه اقشار را درگیر خود کرده و این نباید زمینه‌ای برای سودجویی بشود و ببینیم که به شکلی عجیب که گویا به یک مد تبدیل شده هر کس درباره آن فیلم بسازد، مقاله بنویسد و کتاب چاپ کند. این کار باید توسط متخصصان صورت گیرد و کارشناسانی در زمینه‌های مختلف باید درباره این واقعه تاریخی نظر بدهند.

او افزود: تا امروز باید ببینیم رسانه‌های ما چقدر به موضوع کرونا پرداخته‌اند، در این موضوع چقدر محتوا تولید شده و چه محتوایی برای این کار داریم. اگر قرار است درباره کرونا فیلمی ساخته شود باید به آن به عنوان یک پدیده نگاه کنیم و صرفاً با دغدغه اینکه فیلمی درباره این بیماری بسازیم و درباره آن حرف بزنیم نباید به سراغ این موضوع برویم. خلاقیت امروز و به خصوص پس از شیوع کرونا در جهان و زندگی انسان یک امر حیاتی شده و برای ساخت فیلم کرونا نیز باید خلاقیت داشته باشیم.

این منتقد با اشاره به فیلم سینمایی «شیوع» به کارگردان استیون سودربرگ، گفت: پیش از شیوع کرونا فیلم‌های دیگری نیز ساخته شده‌اند که البته این روزها «شیوع» بیش از باقی آنها مطرح است و به نوعی بسیاری آن را فیلمی می‌دانند که وضعیت امروز را پیش‌بینی کرده، این پیش‌بینی در این دوران نسبت به دوران پساکرونا می‌تواند با تحلیل و بررسی دقیق صورت گیرد تا فیلمی که ساخته می‌شود موضوعش را با دقت و ظرافت مطرح کرده باشد. ما اگر بخواهیم به سمت ساخت فیلم‌های هالیوودی برویم قطعاً توان رقابت با آنها را نداریم چراکه امکانات و تجهیزات آنها در اختیار ما نیست. قطعاً نگاه سینما به کرونا نمی‌تواند صرفاً یک نگاه آخرالزمانی باشد و می‌توان از زوایای مختلف به این موضوع جهان‌شمول نگاه کرد.

آذری تصریح کرد: با توجه به مطالعاتی که داشتم و آنچه که در اخبار شنیده می‌شود به نظر می‌رسد مدت‌ها با این ویروس درگیر خواهیم بود و در احتمالاً به این زودی از بین نخواهد رفت. ما امروز با چهره پنهان یک ویروس طرف هستیم که نمی‌توان آینده را درباره آن به قطعیت پیش‌بینی کرد پس در این شرایط با وجود اینکه بخش زیادی از تلاش مسئولان برای آرامش دادن به جامعه صرف می‌شود فکر می‌کنم ما نیاز به محصولات فرهنگی آموزشی درباره کرونا داریم که فیلم و سینما نیز می‌توانند یکی از آنها باشد. ما در این شرایط که احتمالاً تا مدت‌ها پایدار خواهد بود نیاز به فیلم‌های سلامت‌محور داریم.

او در پایان گفت: اگر قرار باشد یک فیلم جدی درباره کرونا ساخته شود و دولت نیز بخواهد از آن حمایت کند این فیلم نیاز به یک شورای تحقیقی دارد که نباید بدون آمار کار را آغاز کرد. شورای کارشناسی ساخت فیلم برای کرونا نیاز به پژوهشگران بسیاری در زمینه‌های روانشناسی، روانپزشکی، جامعه‌شناسی و... دارد و این فیلم را بیشتر مناسب آثار مستند می‌دانم و معتقد هستم که اگر قرار است یک فیلم سینمای ساخته شود باید 5 تا 7 سال بعد به سراغ این سوژه بریم تا از مراحله انکار، عدم تأیید به یقین برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز