به بهانه اکران فیلم حاتمی کیا در شبکه نمایش خانگی؛

خروج ۱۲۰۰۰ تومانی!

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۴:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۶۶۵
خروج ۱۲۰۰۰ تومانی!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

همان طور که احتمالا مطلع هستید روز یکشنبه 24 فروردین 1399 یک اتفاق ویژه در سینمای ایران به خصوص اکران یک فیلم سینمایی رخ داد و فیلم سینمایی "خروج" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا قبل از اینکه روی پرده سینما اکران شود در شبکه نمایش خانگی  و به شکل آنلاین در اختیار مخاطبان سینما و به خصوص  طرفداران سینمای ابراهیم حاتمی کیا درآمد.

این اتفاق یک رخداد ویژه است با توجه به شرایط فعلی و اینکه ویروس کرونا سینما را هم قربانی خود کرده است و بسیاری از فیلم‌های سینمایی از شرایط اکران برخوردار نیستند و نوبت اکران نوروز تا حدود زیادی تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت بدیهی است که خیلی از تولیدات سینمایی امسال با تغییر روند زمان اکران دچار خدشه و لطمه شوند و بسیاری از فیلمسازان و سرمایه گزاران از این بابت نگران و ناراحت هستند.

در این میان ابراهیم حاتمی کیا تصمیمی عجیب و غریب گرفت که شاید بتوان گفت در ادوار مختلف اکران‌های فیلم‌های سینمایی در حد و اندازه آثار حاتمی کیا، یک اتفاق منحصر به فرد محسوب می‌شود و شاید به نام خالق آژانس شیشه ایی مدت ها ماندگار  وثبت شود.( هر چند دیگرانی هم در این راه قرار است ورود کنند و...)

ویروس کرونا باعث شد که حاتمی کیا تصمیم بگیرد فیلمی را که البته از بودجه سازمان اوج ساخته شده است به شبکه نمایش خانگی بیاورد و به احترام مردم فیلمش را قبل از سالن‌های سینما در شبکه نمایش خانگی و سامانه‌های فضای مجازی مرتبط با پخش فیلم منتشر کند. مبلغی که برای تماشای این فیلم  در نظر گرفته شده است 12 هزار تومان است که شنیده می‌شود با پرداخت این مبلغ مخاطبان 24 ساعت فرصت دارند تا این فیلم را از طریق فضای مجازی و سامانه‌های مرتبط با پخش فیلم ، تماشا کنند.

شنیده شده است که فیلم شرایط دانلود ندارد و بدیهی است در این شرایط تنها با پرداخت مبلغ 12 هزار تومان است  که تماشاگران می‌توانند فیلم سینمایی "خروج" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را تماشا کنند. نکته‌ای که در این میان تا حدودی نگران کننده است این است که قاعدتا کاربران و متخصصان کامپیوتری و اینترنتی به سرعت می‌توانند شرایط ضبط  و دانلود این فیلم را فراهم کنند و به نظر می‌رسد بلافاصله بعد از ورود این فیلم در شبکه نمایش خانگی نسخه قابل دانلود فیلم حاتمی‌کیا نیز در دسترس عموم قرار می‌گیرد. اتفاقی که چه به لحاظ اخلاقی و اعتقادی و چه به لحاظ حرفه‌ای، عملی دور از شأن یک شهروند فرهنگی است.

بدیهی است تصمیم حاتمی کیا مخالفان و موافقانی را با خود دارد و شاید دلیل اصلی این مخالفت به این مسئله برگردد که فیلم در این شرایط حیف و میل خواهد شد و در شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند به سودی دست پیدا کند.

قطعا حاتمی کیا برای این تصمیم دلایل خاص خودش را دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که می‌توان به خاطر 12 هزار تومان از انسانیت خروج نداشت و فیلم سینمایی "خروج" را با پرداخت 12 هزار تومان در کنار خانواده تماشا کرد تا شاید دیگر تهیه‌کنندگان نیز به این فکر فرو بروند که می‌شود در شرایط فعلی به جای سالن‌های سینمایی و پرده نقره‌ای فیلمشان را در این شرایط اکران کنند.

نظر شما