اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای

۱۳۹۹/۰۱/۲۹ - ۱۱:۴۴:۵۷
کد خبر: ۹۸۹۲۹۹
اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای
در یکی از قسمت‌های سریال تلویزیونی «کامیون»، یکی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای منصور وفایی به نام علیرضا قوللر آقاسی معرفی شده که نارضایتی این هنرمند را به دنبال داشته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در همین راستا، یاسر موحدفرد - دبیرکل بنیاد فردوسی - در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داده است. 

او خاطرنشان کرده است: «یکی از هنرهایی که در ایران به دست فراموشی سپرده شده و در معرض خطر نابودی است، هنر سنتی نقاشی قهوه‌خانه‌ای است. استاد منصور وفایی (عضو هیات امنای بنیاد فردوسی) از نقاش‌های قهوه‌خانه‌ای هم‌روزگار در ایران است که در دوران معاصر با هنر خود توانسته است نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای به‌ویژه برای روایتگری داستان‌های شاهنامه فردوسی را پاسداری کند.

اخیرا در دو سکانس قسمت نوزدهم مجموعه نوروزی «کامیون» در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در شبکه دوم سیما تلاش شده است تا نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای به عنوان هنری فاخر معرفی شود که البته در این قسمت با نمایش تابلو نقاشی قهوه‌ای به اشتباه آن را منسوب به زنده‌یاد علیرضا قوللر آقاسی، نقاش قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار معرفی می‌کنند.

حال آن‌که تابلو به نمایش گذاشته‌شده «رستم و سهراب» اثری از استاد منصور وفایی، هنرمند پیشکسوت هم‌روزگار است که با کمی پژوهش حتی از طریق اینترنت می‌توانست از سوی دست‌اندرکاران مجموعه تلویزیونی کامیون به ویژه شهاب عباسی (نویسنده) و مسعود اطیابی (کارگردان) صاحب آن مشخص شود؛ چراکه این تابلو در صفحه‌های معتبر معرفی نقاشی قهوه‌خانه‌ای آمده و انتساب آن به منصور وفایی کاملا محرز است. همچنین دیگر عوامل از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی با کمی دقت از روی تابلو می‌توانستند امضای صاحب اثر را به آشکار ببینید و بخوانند تا از بیان اشتباهی که باعث آزردگی و نارضایتی صاحب اثر شده است، جلوگیری کنند.»

 

منصور وفایی

به گفته موحدفرد، به دنبال پخش این قسمت از سریال «کامیون»، منصور وفایی در پیامی رسمی خواستار اصلاح بخش نوزدهم این مجموعه تلویزیونی شده است. او در نامه‌ای خطاب به دبیرکل بنیاد فردوسی نوشته است: 

«در تاریخ بیستم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ از شبکه دوم سیما مجموعه تلویزیونی «کامیون» پخش شد و تابلو نقاشی رستم و سهراب که از اثرهای هنری‌ام بوده است به نام استاد قوللر آقاسی معرفی شد؛ در حالی که امضای من در اصل پرده دومتری در گنجینه موزه صبا در فرهنگستان هنر است و زیر پای سهراب کنار قبضه شمشیر وجود دارد. به همین روی خواستار اصلاح قسمت نوزدهم مجموعه تلویزیونی «کامیون» با دستور مدیر محترم شبکه دوم سیما هستم.»

موحدفرد گفت به دنبال این نامه در تماسی تلفنی با محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبکه دوم سیما) خواستار اصلاح قسمت نوزدهم مجموعه تلویزیونی «کامیون» شده که به همین منظور مدیر شبکه تلویزیونی دوم سیما قول داده است تا با اعلام رسمی نسبت به اصلاح قسمت نوزدهم این مجموعه تلویزیونی اقدام فوری صورت پذیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز