بهتاش صناعی‌ها از طرح اکران خانگی آثار سینمایی می‌گوید؛

بخش خصوصی نباید فدای آزمون و خطای نمایش آنلاین شود

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۰۱۶۰
بخش خصوصی نباید فدای آزمون و خطای نمایش آنلاین شود
بهتاش صناعی‌ها که توانسته بود با اولین فیلم بلند خود «احتمال باران اسیدی» با تحسین داوران، منتقدین و مخاطبان در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های بین‌المللی مواجه شود و در آخرین دوره این جشنواره نیز با «قصیده گاو سفید» حضوری موفق داشت و در چند رشته اصلی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، معتقد است بخش خصوصی نباید فدای آزمون و خطای نمایش آنلاین فیلم‌ها بشود و فیلم‌هایی که با سرمایه دولتی ساخته شده‌اند و تعدادشان هم کم نیست، می‌توانند در راستای بهبود نقص‌های نمایش آنلاین وارد شبکه نمایش خانگی شوند.

بهتاش صناعی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ضمن مخالفت با نمایش آنلاین فیلم خود گفت: «اعتقادم بر این است که فیلم باید در سالن سینما نمایش داده شود، چرا که اساسا تعریف فیلم سینمایی برای نمایش در داخل سالن‌ها و روی پرده سینماست. فیلمسازی برای مدیوم‌های کوچکی چون تلویزیون و نمایش خانگی اساسا با سینما متفاوت است و قواعد دیگری دارد. این تفاوت در همه ابعاد وجود دارد، از مقدمات ساخت بگیرید تا پروداکشن.»

او معتقد است: «فیلم‌هایی هستند که اساسا برای پرده‌های بزرگ ساخته می‌شوند و زیبایی‌شناسی آنها براساس نمایش در سالن‌های سینماست و نمی‌توان چنین فیلم‌هایی را صرفا در شبکه نمایش خانگی نمایش داد. به شخصه فیلمم را بر مبنای نمایش در سینما طراحی کرده‌ام؛ در حالی که ممکن است فیلمسازی فیلمش را برای تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی بسازد که این موضوع در دکوپاژ، تدوین، اندازه نماها و حتی ریتم فیلم یک فیلمساز مشهود است و باید دید فیلمساز به چه منظور و با هدف نمایش در چه مدیومی فیلمش را طراحی و ساخته است.»

صناعی‌ها در ادامه با اشاره به فیلم تازه خود «قصیده گاو سفید» گفت: «این نظر شخصی من است و البته متوجه هستم که باید شرایط را هم در نظر گرفت و الان شرایطی مطرح است که تا پیش از این وجود نداشته و آن هم موضوع شیوع کرونا است و باید منتظر ماند دید تا کی قرار است ادامه داشته باشد و سینماها تا چه زمانی تعطیل خواهند ماند. برای مثال اگر بدانیم که سینماها تا دو سال دیگر باز نخواهند شد و امکان نمایش تا آن زمان وجود نخواهد داشت، مسلما باید شرایط را سنجید و تصمیم تازه‌ای گرفت.»

این فیلمساز از طرفی به ضعف‌های نمایش آنلاین در کشور پرداخت و گفت: «از طرفی زیرساخت VOD در کشور ما قوی نیست و هنوز امتحان خود را پس نداده است. تا پیش از این، فیلم‌ها پس از اکران گسترده وارد این مدیوم می‌شدند و با استقبال نسبی مخاطبان مواجه می‌شدند اما در حال حاضر دغدغه کپی‌رایت و سرقت آنلاین فیلم‌ها وجود دارد و حفاظت از فیلم و صاحب اثر که موضوع زمان‌بری است و باید ببینیم آزمون نمایش آنلاین فیلم‌ها چطور پیش خواهد رفت.»

او همچنین به فیلم‌های دولتی که ریسکی چندانی برای ضرر و زیان ندارند و با فراغ بال می‌توانند وارد شبکه نمایش خانگی شوند پرداخت و گفت: «تنها راه پیش‌رو هم آزمون و خطاست که باید برای فیلم‌های دولتی اتفاق بیافتد که تعدادشان هم کم نیست و توان چنین ریسکی برای‌شان مهیا است. در غیر این صورت فیلم‌های بخش خصوصی نباید قربانی این آزمون و خطا بشوند و فکر نمی‌کنم هیچ تهیه‌کننده‌ای از بخش خصوصی حاضر به پذیرش چنین خطری باشد و سرمایه‌ای که با سختی وارد سینما کرده است را به راحتی فدای این امتحان که هنوز نتیجه‌اش مشخص نیست بکند.مگر اینکه شرایط به گونه‌ای پیش برود که صاحبان آثار از بازگشت سرمایه فیلم مطمئن شوند»

صناعی‌ها به موضوع سردرگمی کمپانی‌های سراسر دنیا برای نمایش فیلم‌ها در روزهایی که دنیا درگیر کرونا است نیز پرداخت: «این گیجی و سردرگمی برای تمام کمپانی‌های دنیا وجود دارد ولی بیشتر آنها فعلا اکران فیلمهای مهمشان را عقب انداخته‌اند و ما شاهد عقب افتادن اکران فیلم‌هایی چون سری جدید جیمز باند، (No time to die) یا «Black Widow»، محصول جدید کمپانی مارول هستیم. نمونه موفق اکران آنلاین فیلم در سال‌های اخیر «آیریش‌من» اثر مارتین اسکورسیزی بوده است که حتی همین فیلم هم همزمان با اکران در شبکه نمایش خانگی در سینماهای دنیا هم به نمایش در آمد. در شرایط عادی فیلمی را نمی‌بینیم که فقط برای نمایش آنلاین ساخته شود مگر بخشی از محصولات نت‌فلیکس که عوامل معروف و بنامی ندارند و در واقع فیلمهای کم‌هزینه و با مدیوم تلویزیونی هستند. به غیر این ما فیلم معروفی نداریم که مستقیما وارد شبکه نمایش خانگی بشود هر چند که ممکن است با ادامه این وضعیت شرایط تغییر کند.

او در آخر گفت: «بازهم تاکید می‌کنم باید منتظر بمانیم ببنیم شرایط چگونه خواهد شد و پیش‌بینی کارشناسان از تعطیلی سینماها تا چه زمانی است و اگر قرار است مثلا دو سال سینمایی برای نمایش فیلم وجود نداشته باشد، مسلما کمپانی‌ها، تهیه‌کنندگان و کارگردانان تصمیم تازه‌ای خواهند گرفت. فکر می‌کنم فعلا باید روی رفع نقص‌های سیستم نمایش آنلاین فیلم و برطرف کردن کمبودهایی که حقوق فیلمسازان را به خطر می‌اندازد تمرکز کنیم.»

نظر شما