اسماعیل عفیفه از سریال‌سازی خارج از تهران می‌گوید؛

توجه به قومیت‌ها وظیفه مسئولان فرهنگی است!

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۰۴۲۵
توجه به قومیت‌ها وظیفه مسئولان فرهنگی است!
اسماعیل عفیفه از تهیه‌کنندگان سابقه‌دار تلویزیون که ساخت مجموعه‌هایی چون «پس از باران»، «میوه ممنوعه»، «پریا»، «آنام» و... را در کارنامه کاری خود دارد معتقد است تلویزیون نیاز به ساخت برنامه‌‌های متنوع در لوکیشن‌های مختلف دارد و این موضوع باید به صورت احساس وظیفه میان مسئولان فرهنگی نمایان شود.

اسماعیل عفیفه درمورد ساخت سریال‌های تلویزیونی در جغرافیایی خارج از تهران و با حضور بازیگران بومی به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، گفت: «ساخت برنامه‌ها با عوامل بومی و خارج از جغرافیای تهران امری ضروری است؛ نه فقط به خاطر جذب مخاطب که به این دلیل که ایران سرزمینی متنوع از نظر زیست قومیت‌های مختلف است و تلویزیون و عوامل آن باید در قبال این مسئله احساس وظیفه کنند و فرهنگ‌ها را از این طریق نمایش بدهند.»

عفیفه معتقد است: «تنوع قومیتی موجب تنوع برنامه‌سازی می‌شود به جذب مخاطب کمک زیادی می‌کند. در همین راستا با چنین رویکردی بسیار موافقم. برای مثال می‌توانم به سریال «نون.خ»، «پایتخت» و سریال‌هایی که پیش‌تر ساخته شده‌اند اشاره کنم که نمونه‌‌های موفقی هستند.»

این تهیه‌کننده درمورد ساخت سریال در خارج از تهران به منظور پایین آوردن هزینه‌‌های ساخت هم گفت: «تنها دلیل صرفه‌جویی هزینه‌‌های ساخت برنامه‌های تلویزیونی نمی‌تواند موجب چنین رویکردی شود و این نگاه به نظرم درست نیست. چرا که اگر این‌طور بود ما شاهد ساخت سریال‌های استاندارد توسط مراکز استان‌ها بودیم در حالی که تولیدهای تلویزیونی مراکز استان‌ها از کیفیت پایینی برخوردار هستند و دلیل اصلی آن هزینه پایین و بودجه کمک ساخت چنین سریال‌هایی است که نمی‌تواند رضایت مخاطبان را برآورده کند. ساخت سریال ارزان موجب پایین آمدن کیفیت آن می‌شود و این دلیل مناسبی برای گرایش سمت استان‌های دیگر برای ساخت برنامه نیست.»

این تهیه‌کننده که بازیگران شناخته‌شده تلویزیون همکاری داشته معتقد است: «حضور بازیگران مطرح با دستمزدهای بالا تضمینی برای کیفیت سریال نیست و یک مجموعه خوب را ابتدا فیلم‌نامه، سپس کارگردان و تهیه‌کننده رقم می‌زنند. اگر این سه مورد درست کنار یکدیگر بنشینند، حتی با وجود استفاده از بازیگران شناخته‌نشده بازهم سریال دیده خواهد شد و بازیگر چهره نباید معیار سریال قرار گرفته شود. امیدوارم صرفه‌جویی در هزینه ساخت سریال موجب انتخاب لوکیشن‌های خارج از تهران نشود چرا که این رویکرد نیز ثمره‌بخش نخواهد بود.»

امساعیل عفیفه در انتها باز هم به سریال «نون.خ» اشاره کرد و گفت: «البته نباید با این پیش‌فرض به موضوع نگاه کرد که سریال‌هایی که در شهرستان‌ها ساخته می‌شوند مانند «نون.خ» کارهای ارزان قیمتی هستند و فکر می‌کنم هزینه‌های معقولی برای ساخت آنها صرف خواهد شد. از هزینه دکور تا طراحی لباس و هزینه‌‌های ساخت سریال در طبیعت که سختی‌‌‌های خود را دارد. در نهایت فکر می‌کنم حضور بازیگر چهره نکته اصلی نیست و تصمیمی است که تهیه‌کننده و کارگردان می‌گیرند و هر پروژه نکاتی ویژه خود را دارد.»

نظر شما
پرونده ویژه