مدیر نشر شقایق:

با برگزاری نمایشگاه آنلاین کتاب مخالفم / در اولین فرصت نمایشگاه کتاب برگزار شود

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۰۸۰۱
با برگزاری نمایشگاه آنلاین کتاب مخالفم / در اولین فرصت نمایشگاه کتاب برگزار شود
ابوالقاسم کاظمی‌پور مدیر نشر شقایق تأکید کرد که برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت آنلاین نمی‌تواند ایده خوب و مثبتی باشد و باید بلافاصله پس از فراهم شدن شرایط عادی نمایشگاه کتاب برگزار شود.

ابوالقاسم کاظمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: کرونا و وضعیتی‌ که پس از شیوع این ویروس در کشور به وجود آمد باعث شد خسارات بسیار بزرگی به ناشران وارد شود و من به شخصه در نشر شقایق تمام برنامه‌هایی که داشتم به هم خورد و با تعطیلی نمایشگاه کتاب وضعیت به مراتب بدتر از قبل شد.

کاظمی‌پور تصریح کرد: تمام ناشران در اواخر سال به برگزاری نمایشگاه کتاب فکر می‌کنند و به نوعی روی این رویداد حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، به همین دلیل وصول بسیاری از چک‌ها را در قراردادها و خریدها به تاریخی پس از روزهای نمایشگاه موکول می‌کنند اما متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از نمایشگاه کتاب نبود و ما بدون درآمدی که هر سال داشتیم باید مبالغ چک‌هایمان را پرداخت کنیم.

او افزود: فروش آنلاین متأسفانه کارکرد چندانی ندارد و نمی‌تواند وضعیت بدی که به وجود آمده را سامان ببخشد. مردم برای خرید کتاب ترجیح می‌دهند کتاب‌ها را حضوری انتخاب کنند، آن‌ها را ورق بزنند و کیفیت اثر را سنجیده و خریداری کنند. خرید آنلاین نمی‌تواند این امکانات را داشته باشد و به همین دلیل نمی‌تواند جایگزین خوبی برای خرید حضوری باشد.

کاظمی‌پور در ادامه گفت: به نظر من هر زمان که امکانش بود در اولین فرصت باید نمایشگاه کتاب برگزار شود تا شاید با استقبال مردم از این نمایشگاه شاهد بهبودی وضعیت باشیم وگرنه اگر قرار باشد اوضاع به همین شکل ادامه داشته باشد قطعاً بسیاری از ناشران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهند کرد و حتی به نظر من اوضاع به قدری وخیم است که امکان دارد شاهد صدور حکم جلب بسیاری از همکارانمان باشیم.

او در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: مردم تا مدت‌ها از حضور در تجمعات خودداری می‌کنند و فکر می‌کنم ترس ابتلا به کرونا پس از اعلام شرایط عادی نیز وجود داشته باشد اما با این حال من مخالف برگزاری آنلاین نمایشگاه کتاب هستم و فکر می‌کنم بهتر است بلافاصله پس از فراهم شدن شرایط عادی به برگزاری نمایشگاه کتاب فکر کنیم. در انتشارات شقایق ما یک نمایشگاه مجازی در نظر گرفتیم که متأسفانه نتوانست بازخورد خوبی داشته باشد و فکر می‌کنم با برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت آنلاین نیز شاهد اتفاق خوبی نباشیم.

مدیر نشر شقایق در پایان گفت: متأسفانه هنوز مسئولان حمایتی برای ناشران در نظر نگرفته‌اند و ما هیچ کمکی از سوی وزارت ارشاد شاهد نبودیم. امیدوارم مسئولان مربوطه از صنعت نشر حمایت کنند. من به شخصه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اخراج کارکنان به کار بردم و سعی دارم هیچ شخصی از کارکنان نشر شقایق کار خود را از دست ندهد اما برای حفظ این وضعیت دولت نیز باید به ما کمک کند.

نظر شما
پرونده ویژه