جبار آذین منتقد آثار نمایشی در بررسی سریال های مناسبتی:

بی‌توجهی به نظر مردم در تولید آثار مناسبتی/ «نون.خ» اثری متوسط در کارنامه آقاخانی است/ سریالی قابل‌قبول در برهوت این روزهای تلویزیون

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۹:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۵۹۵
بی‌توجهی به نظر مردم در تولید آثار مناسبتی/ «نون.خ» اثری متوسط در کارنامه آقاخانی است/ سریالی قابل‌قبول در برهوت این روزهای تلویزیون
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: مجموعه «نون.خ» در کارنامه هنری آقاخانی که مملو از انواع آثار سینمایی و تلویزیونی است و در میان آنها آثار قابل و ارزشمند کم نیستند از نظر مضمون و محتوا و ساختار و پرداخت هنری در سطح متوسط قرار دارد.

آذین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در مورد سریال‌های تلویزیونی گفت: «اکنون در عرصه سریال‌سازی در تلویزیون سمت و سوی سلیقه مدیران این رسانه معطوف به تولید مجموعه‌هایی است که از دو بخش خارج نیستند. اغلب این سریال‌ها به دلیل استفاده از گروه‌های متوسط آثاری متوسط هستند و یا به دلیل استفاده از سرمایه، نظر و سلیقه اسپانسرها تولیداتی مغایر با نیاز و فرهنگ جامعه است. با این همه گاه سریال‌‎هایی در تلویزیون تولید می شوند که به رغم نظرگاه های سلیقه‌ای مدیران سیما به دلیل نبود آثار خوب و قوی و همچنین نیاز مردم مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد.»

او با اشاره به سریال‌های «نون.خ» و «پایتخت» گفت: «مجموعه «نون.خ» به عنوان یک مجموعه خانوادگی و اجتماعی مانند سریال «پایتخت» در مسیر توجه به خانواده و ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی و اسلامی ساخته شده است در شرایط نبود سریال‌های درجه یک در تلویزیون با استقبال قشرهایی از مردم روبه‌رو شده است. در واقع در برهوت کنونی سریال‌سازی در تلویزیون و نبود سریال‌های قابل رقابت با «نون.خ» و استفاده از عناصر طنز کلامی و رفتاری گرچه به صورت سطحی در این سریال سبب شده است «نون.خ» برای خود مشتری داشته باشد. لیکن واقعیت این است که این سریال به مسائل و موضوع‌های مهم خود از جمله مسائل اجتماعی و خانوادگی نگاه عالمانه، تحلیلی و پژوهشی نداشته باشد و صرفااین مسائل ابزاری جهت ساخته شدن یک سریال با رویکرد طنز بوده است چرا که «نون.خ» از منظر مضمون و محتوا و ژانر نمی‌تواند به درستی در قالب آثار خانوادگی و طنز و کمدی قرار گیرد. مهم‌ترین علت آن هم این‌که به هیچ‌کدام از مولفه‌های خانوادگی، اجتماعی و کمدی به طور کامل نپرداخته و توجه نکرده و در سطح باقی مانده است.»

آذین در ادامه ایرادهایی را هم مطرح کرد: «این سریال می‌توانست با توجه به ظرفیت و لوکیشن خاص خود بستر مناسبی برای پردازش مسائل قومی و ملی با توجه کارشناسانه و پژوهشگرانه به فرهنگ، ادبیات، سنت‌ها و آیین‌های هموطنان کرد باشد، اما این رویداد در این سریال مورد سهل‌انگاری قرار گرفته و سازندگان از کنار این مقوله‌های مهم گذشته‌اند. نکته دیگر این‌که در این سریال که به جز سعید آقاخانی، شقایق دهقان و یک‌دو بازیگر شناخته‌شده اغلب بازیگران آن ناشناخته و یا کم‌تجربه‌اند و همچنین ضعف در شخصیت‌پردازی و داستان‌سازی باعث شده است تا اغلب بازی‌ها و بازیگران به جای نمایش واقعی کردها و بیان و مناسبات فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی کردها به ادای لهجه‌ها و روابط و مسائل پیش‌پا افتاده این قوم بپردازند. با این حال «نون.خ» در کارنامه هنری آقاخانی که مملو از انواع آثار سینمایی و تلویزیونی است و در میان آنها آثار قابل و ارزشمند کم نیستند از نظر مضمون و محتوا و ساختار و پرداخت هنری در سطح متوسط قرار دارد و آنچه سبب شده تا «نون.خ» مورد توجه و استقبال گروهی از مردم قرار بگیرد آن است که کشور در شرایط نامطلوب و نامناسبی به دلیل وجود بیماری کرونا قرار دارد و در تلویزیون آثار قوی و غنی وجود ندارد و سرانجام اینکه چون مردم نیاز به امید و شادی و تفریح دارند، این سریال توانسته است در حد یک مجموعه متوسط تلویزیونی که به طنز هم می‌پردازد در سرگرم‌سازی و شوخی با مردم و مسئولان به توفیق برسد.»

این منتقد در آخر به سیاست‌های مدیران سیما و نزدیک شدن به ایام رمضان هم گفت: «یکی از ضعف‌های بزرگ صدا و سیما در چند سال اخیر بی‌توجهی به نظر مردم و کم‌کاری در تولید آثار مناسبتی است. این مهم به ویژه در ارتباط با ماه مبارک رمضان قابل مشاهده و بحث است چرا که برخلاف سال‌های دور که تلویزیون برای ایام رمضان سریال‌های به نسبت قوی و با محتوای معنوی و ساختار هنری خوب تولید می‌کرد، در سیمای سال‌های اخیر از برنامه‌ها و سریال‌های فاخر، قوی و درجه یک خبری نیست. لذا باید در طول سال برای مناسبت‌ ملی و دینی و اجتماعی تدارک لازم دیده شود تا دست تلویزیون خالی نماند. در همین امتداد با توجه به نیاز و سلیقه مخاطب ضرورت تام دارد تا آثار تلویزیونی به ویژه در حوزه سریال‌سازی تولیدات اجتماعی، سرگرم‌کننده با رویکرد طنز سلامت باشند و به حال و هوای معنوی مردم روزه‌دار بیافزایند. به ظاهر یکی از سریال‌هایی که قرار است ادامه آن در ماه رمضان تولید و در عید فطر  پخش شود «پایتخت» است که چنانچه این اتفاق بیافتد و فصل ششم این سریال مانند قسمت‌های قبلی آن دچار نواقص نباشد، و به مولفه‌های رمضانی توجه لازم در آن صورت گرفته باشد، شاید این سریال در رمضان مخاطب داشته باشد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز