تعطیلی سینماها و خسارت‌های مالی جبران نشدنی!

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۸۴۷
تعطیلی سینماها و خسارت‌های مالی جبران نشدنی!
شیوع ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر باعث شد تا مدتی طولانی تمامی سینماها تعطیل شوند و این تعطیلی خسارت بزرگی به سینماها وارد کرد.

چند تن از مدیران سینماها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، از مشکلات اقتصادی سینماها که ناشی از تعطیلی اجباری بوده سخن گفتند و انتظارات خود از مسئولان در این شرایط را مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید:

 آیت ملک‌نیا: کرونا بیشترین خسارت مالی را به فرهنگ و هنر زد

آیت ملک‌نیا، مدیر سالن‌های سینمای موزه سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیشنهاد نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی در صف اکران نمی‌تواند کارکرد سالن‌های سینما را به لحاظ اقتصادی داشته باشد، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بخش اعظمی از مردم امکان دسترسی به اینترنت پر سرعت یا حتی اینترنت را ندارند در این شرایط نمی‌توان پیشنهاد نمایش فیلم‌ها به صورت آنلاین را چندان مناسب دانست.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: لذت فیلم دیدن در سالن‌های سینما روی پرده بزرگ برای بسیاری از مخاطبان اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعاً بسیاری از این طرح در صورت اجرا استقبال نخواهند کرد. امروز دنیا دچار مشکل بزرگی به اسم کرونا است که جو روانی بسیار بدی را حاکم کرده است و با توجه به گفته‌های مسئولان کشور که مردم نیز به آن‌ها استناد می‌کنند کمتر کسی حاضر است خود را به خطر انداخته و به سینما برود؛ امروز حتی اگر فعالیت سینماها به حالت عادی بازگردد نیز سالن‌ها خالی خواهند بود.

او افزود: اخبار کرونا و شیوع بیماری در کشور به قدری شرایط را ترسناک کرده که فکر می‌کنم تا مدت‌ها پس از بازگشایی سینماها استقبال از آثار سینمایی به حداقل می‌رسد. همه اقشار جامعه در این وضعیت به شدت متضرر شدند و به نظر من بیشترین آسیب مالی به حوزه فرهنگ و هنر وارد شده و بهتر است در کنار بهداشت جسمی به بهداشت روانی نیز توجه شود تا در صورت از بین رفتن بیماری کرونا کشور به راحتی به شرایط عادی بازگردد.

مدیر سالن‌های سینمای موزه در پایان گفت: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که طی همین چند ماه اخیر با چنین اتفاقاتی روبرو باشیم که چنین شرایطی را به وجود آورد و سینماها، تئاترها، کنسرت‌ها و حتی برخی مطبوعات تعطیل شوند. در این شرایط فرهنگ و هنر بیشترین خسارت را دید و امیدوارم مسئولان با تمهیدات لازم به بهبود شرایط کارکنان فرهنگی توجه داشته باشند.

 امیرهوشنگ پاسبانیان: نمایش آنلاین فیلم‌ها به سینماها آسیب می‌زند!

امیرهوشنگ پاسبانیان، مدیر سینما بهمن، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر تعداد فیلم‌های خوبی که می‌شد به اکران پرفروش‌شان امیدوار بود بسیار اندک و انگشت‌شمار بود، به همین دلیل قبل از شیوع ویروس کرونا و به وجود آمدن این وضعیت امید چندانی به اکران نداشتیم اما پس از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها متأسفانه وضعیت بسیار بدتر از قبل شد.

پاسبانیان تصریح کرد: با توجه به تعداد اندک فیلم‌های خوبی که در صف اکران هستند طرح نمایش آنلاین فیلم‌ها شاید این صف را خلوت کند اما به سینما لطمه‌های جبران ناپذیری می‌زند چراکه اگر همین چند فیلم پرفروش نیز به صورت آنلاین پخش شوند و فرصت اکران را از دست بدهند دیگر سینماها در باقی سال با بازگشت شرایط عادی دیگر فیلمی ندارند که بخواهند با آن به رونق در گیشه فکر کنند.

او افزود: البته بعید می‌دانم صاحبان آثار پرفروش و مطرح حاضر شوند فیلم‌هایشان اینگونه نمایش داده شود اما پس از نمایش فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا ممکن است بسیاری از فیلم‌ها به دنبال آن همین روند را پیش بگیرند. امیدوارم ابراهیم حاتمی‌کیا و گروه تولید فیلم سینمایی «خروج» از انجام این کار منصرف شوند.

پاسبانیان در پایان درباره بازگشایی سینماها گفت: در ایام نوروز بارها در تلویزیون اعلام شد مردم برای حفظ سلامت و جان خود و هموطنان از انجام سفر خودداری کنند اما دیدیم که تعداد زیادی از افراد به سفرهای نوروزی رفتند و افراد بسیاری بودند که هیچ ترسی از کرونا نداشتند. به نظر من با بازگشایی سینماها در روزهای عادی مردم از سینماها استقبال خواهند کرد و حتی ممکن است این استقبال بسیاری بیشتر از روزهای قبل باشد، به هر حال مردم در شرایط خسته‌کننده‌ای بوده‌اند و پس از شیوع ویروس کرونا قطعاً برنامه‌های تفریحی بسیاری خواهند داشت.

محمد قنبری: بهترین تصمیم در شرایط فعلی، در نظر گرفتن بودجه‌ای برای جبران خسارت وارد شده به سینماها است

محمد قنبری، مدیر سینما مگامال، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هیأت مدیره مجموعه مگامال که زیر نظر شرکت نمایشگران پرده نقره‌ای فعالیت می‌کند برای ادامه این شرایط قرار است طی جلساتی تصمیم‌گیری کند ولی هیچ یک از کارکنان سینما اخراج نشده‌اند و به محض بازگشایی مجدد سینماها و بازگشت شرایط عادی همه به سرکارشان خواهند آمد.

قنبری در ادامه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بهترین تصمیم برای جلوگیری از خسارت بیشتر مالی این است که بودجه‌ای در اختیار سینماها قرار بگیرد تا بتوانند در شرایط تعطیلی که به نظر می‌رسد ادامه‌دار خواهد بود به فعالیت خود ادامه دهند. سازمان سینمایی با در نظر گرفتن بودجه‌ای برای جبران خسارت مالی سینماها می‌تواند حداقل بخشی از حقوق کارکنان را پرداخت کند چرا که در شرایط تعطیلی به مالکان سینماها فشار اقتصادی بالایی وارد می‌شود و واقعاً ممکن است برخی سینماها برای همیشه تعطیل شوند.

او در پایان گفت: شرایط سینما در وضعیت عادی نیز چندان مساعد نبود و این شرایط همه چیز را بدتر کرده است؛ لازم است سازمان سینمایی با استفاده از نظر کارشناسان مختلف تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت بیشتر را داشته باشد. به هر حال این خسارت‌ها تنها شامل سینماها نمی‌شود و همه اقشار جامعه با اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داد و شرایطی که به وجود آمد خسارت بسیاری را متحمل شدند. امیدوارم هر چه زودتر جلوی شیوع ویروس کرونا گرفته شود و جامعه به وضعیت عادی خود بازگردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز