بابک کایدان، نویسنده سریال‌های دل و مانکن مطرح کرد؛

ممیزی جسارت سریال را کم می‌کند!/ کار کمدی متکی به بداهه است و خلق صحنه در لحظات رخ می‌دهد/ «پایتخت» یک سریال ملی است!

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۹۶۴
ممیزی جسارت سریال را کم می‌کند!/ کار کمدی متکی به بداهه است و خلق صحنه در لحظات رخ می‌دهد/ «پایتخت» یک سریال ملی است!
نویسنده سریال‌های دل و مانکن با بیان این‌که «پایتخت» یک سریال ملی است!، گفت: کار کمدی متکی به بداهه است و خلق صحنه در لحظات رخ می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بابک کایدان که تجربه نویسندگی آثاری چون «پریناز»، «آینه بغل»، «تگزاس»، «رحمان 1400» در سینما و سریال‌های «دل»، «مانکن»، «دلدادگان»، «هشت و نیم دقیقه» و «خوب، بد، زشت» را برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون دارد، معتقد است: «سریال‌هایی چون «پایتخت» که مناسبتی است و با فشار کاری قبل از عید و روند تصویب فیلمنامه و فشردگی زمانی، مقداری پروسه پیچیده و ناهماهنگ می‌شود. این موضوع را براساس تجربه شخصی خودم در مورد سریال‌های مناسبتی نوروزی می‌گویم که روند تولید و مناسبات اداری و نظارت در نهایت موجب می‌شود کار در اجرا کمی متفاوت شود.»

این فیلم‌نامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره تغییر فیلمنامه و حواشی پیش‌ آمده برای بخشی از سریال‌ها گفت: «روند تصویب فیلمنامه و آنچه برای نمایش یک اثر اتفاق می‌افتد در سینما و تلویزیون متفاوت است. برای فیلم‌های سینمایی ابتدا پروانه ساخت توسط ارشاد صادر می‌شود و فیلم‌نامه تصویب می‌شود و در آخر نوبت پروانه نمایش می‌رسد و تغییرات فیلم نسبت به فیلمنامه مشخص است و دیده می‌شود.»

کایدان افزود: «مورد سریال خصوصا سریال‌هایی چون «پایتخت» که مناسبتی است و با فشار کاری قبل از عید و روند تصویب فیلمنامه و فشردگی زمانی، مقداری پروسه پیچیده و ناهماهنگ می‌شود. این موضوع را براساس تجربه شخصی خودم در مورد سریال‌های مناسبتی نوروزی می‌گویم که روند تولید و مناسبات اداری و نظارت موجب می‌شود نتیجه نهایی اجرا کمی متفاوت شود.»  

این فیلمنامه نویس با اشاره به بداهه‌‌گویی در کمدی و تغییرات نهای نسبت به فیلمنامه گفت: «از طرفی کار کمدی متکی به بداهه است و خلق صحنه در لحظات رخ می‌دهد و دیالوگ‌هایی توسط بازیگر یا کارگردان پیشنهاد داده می‌شود ممکن است بازیگر لحظه‌ای را خلق کند که با فیلمنامه متفاوت باشد. این اتفاق طبیعی است. در مجموع ممکن است برآیند یک سکانس با متن فیلمنامه همخوانی نداشته باشد. هرچند گاهی هم پیش می‌آید که اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی روز تاثیر خود را بگذارند و موجب حاشیه و باعث نظارت سریع و اختلاف می‌شوند.»

او درباره نظارت بر آثار تلویزیونی و نحوه نظارت گفت: «بخشی که نظارت را بر عهده دارد، براساس دستورالعمل مدون رفتار می‌کند و چارچوبی و مشخص و قطعی دارد ولی ممکن است ناظر کار سلیقه دیگری داشته باشد و یا سخت‌گیرتر باشد و یا... از طرفی مثلث کارگردان، تهیه‌‎کننده، نویسنده در ارشاد و تلویزیون بسیار مهم هستند. تیمی که امتحان پس داده باشند و دچار حواشی کمتری شده‌ باشند، ممکن است بتوانند کارهایی را بسازند که سازندگان سریال‌های پرحاشیه در دیگر قادر به ساخت آن نیستند و در واقع مجوزش را نخواهند گرفت.»

بابک کایدان درمورد حواشی سریال «پایتخت» هم گفت: «در مورد سریال «پایتخت» باید بگویم که این کار تبدیل به مجموعه‌ای ملی شده است و فکر می‌کنم راه تعامل بهتر از جنجال و حاشیه است چرا که یکی از محصولات خانوادگی است. سازمان به «پایتخت» نیاز دارد و مردم هم همین‌طور پس این مجموعه برای موفقیت بیشتر نیاز به جسارت دارد. ممیزی جسارت سریال را کم می‌کند و باید با تعامل با این مجموعه رفتار شود.»

نظر شما