محمد محمودسلطانی از ممیزی‌های سیما می‌گوید؛

خودمان هم دچار خودسانسوری هستیم

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۹۰۳
خودمان هم دچار خودسانسوری هستیم
محمد محمودسلطانی نویسنده آثاری چون «از سرنوشت» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» معتقد است: «دو برخورد با سکانس‌های که شامل ممیزی شده‌اند، صورت می‌گیرد: یا ناظر پخش سکانس را را غیرقابل پخش می‌داند و کلا حذفش می‌کند که البته در کارهایی که بنده نوشتم کمتر این اتفاق افتاده استیا سکانس‌پلانی طولانی است که امکان حذف آن از مجموعه وجود ندارد که در این صورت بازیگر دوباره دیالوگ‌های جایگزین را می‌گوید که تماشاگر حرفه‌ای متوجه این ناهماهنگ می‌شود که در بعضی مواقع تماشاگران با دقت متوجه ناهمخوانی دیالوگ‌های ضبط شده با آنچه قبلا ادا کرده می‌شوند.

محمد محمودسلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ هنر خبرگزاری برنا گفت: «موضوع دیگر درمورد سکانس‌هایی است که کارگردان و بازیگران با مشورت یکدیگر و بدون‌ هماهنگی با نویسنده، هنگام تصویربرداری تغییر می‌دهند. بخش مهم ماجرا این است که این تصمیم و تغییر براساس خلاقیت شخصی و بدون در نظر گرفتن نقش نویسنده در 95 درصد مواقع به کلیت کار آسیب می‌زند. دلیلش هم خیلی واضح است نویسنده در طول حداقل یک سال متن را به نگارش درآورده و به کلیت و جزئیات فیلمنامه اشراف دارد اما عوامل دیگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت چندین بار متن را خوانده‌اند و نسبت تغییری که می‌دهند را با قسمت‌های قبل و بعد در نظر نمی‌گیرند.»

او با اشاره هماهنگی میان تیم سازنده و تغییرات دیالوگ‌ها براساس مشورت میان کارگردان و نویسنده گفت: «در سریال «از سرنوشت» که به کارگردانی علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان ساخته شده و فصل سوم آن قرار است به زودی روی آنتن برود و قرار است فصل چهارم و پنجم آن هم طراحی بشود، تمام تغیرات با هماهنگی کامل میان ما صورت می‌گرفت و نتیجه آن هم رضایت بخش بود.»

این نویسنده درمورد ممیزی‌های سیما گفت: «درمورد ممیزی در شبکه‌های مختلف خودم دچار گیجی هستم، چطور؟ سریالی از ما پخش می‌شود که تکه‌ای رقص معقول در آن زیر تیغ ممیزی می‌رود اما سریال دیگری از شبکه دیگری سه دقیقه رقص دارد و بدون مشکل پخش می‌شود. از طرفی سریال‌های نوروزی و رمضانی با وجود بینندگان بیشتر ممیزی کمتری را دریافت می‌کنند و این نشان از نبود ساز و کاری مشخص دارد. آدم گاهی احساس می‌کند برخورد دوستان سلیقه‌ای است.»

او باشاره به سانسور و تاثیر آن گفت: «ما در فکر خودمان هم دچار خودسانسوری هستیم هرچند به ‌شخصه گاهی سانسور باعث خلاقیتم شده و توانسته‌ام از آن در راستای دراماتیک کردن فیلمنامه استفاده کنم. البته این حرف به این معنی نیست که سانسور کردن مثبت است.»

محمودسلطان محمود اشاره به تفاوت میان ممیزی سریال‌های مختلف سیما گفت: «تا جایی که شنیده‌ام، بله! کارهای الف-ویژه ممیزی کمتری دارند و ما گریم‌ها و آرایش‌های سنگینی در آنها می‌بینیم که در سریال‌های دیگر وجود ندارد.»

او در آخر گفت: «مطلب قابل تامل دیگری که بارها شاهدش هستیم این است که: سریالی در حال پخش است و همه‌جوره دچار ممیزی شده است اما فیلمی از تلویزیون پخش می‌شود و بازیگران همان سریال با موضوع ممنوعه و گریم متفاوت در آن فیلم حضور دارند و فیلم از تلویزیون بارها پخش می‌شود!. چند باری که این موضوع را با تهیه‌کنندگان در میان گذاشتم جوابشان این بود که مجوز فیلم سینمایی که از تلویزیون پخش می‌شود را ارشاد صادر کرده و تلویزیون تنها آن را پخش می‌کند. این جواب در عین منطقی بودن آدم را دچار گیجی می‌کند. در آخر لازم است که تاکید کنم تلویزیون در تمام دنیا قوانین خودش را دارد و ممیزی خودش را اعمال می‌کند این فقط مربوط به تلویزیون ما نمی‌شود اما آنطور که شنیده‌ام آنها سیاست‌های سالانه و خط قرمزهایی که مد نظر دارند را طی دفترچه‌ کوچکی به نویسندگان آثاری که سفارش می‌دهند ارائه می‌کنند تا دچار سر درگمی نشوند.‌»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز