حرف‌های فتحعلی‌بیگی از تعطیلی تئاترش و کتابی درباره نقالی

نقالی را از اساتید آموختم

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۳۱۱
نقالی را از اساتید آموختم
داوود فتحعلی‌بیگی که قرار بود همزمان با ماه رمضان نمایشی را روی صحنه ببرد، این روزها مشغول نوشتن کتابی درباره نقالی است.

به گزارش گروه روی خط خبرگزاری برنا، این هنرمند قدیمی عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: قرا بود در ماه رمضان نمایشی را با مضمون مدهبی در تالار سنگلج اجرا کنیم و مدتی بود تمرین آن را با گروهی از تئاتری‌های باسابقه کرج شروع کرده بودیم که به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی تمرین شدیم.

او افزود: این نمایش «حدیث در و گبر و یک قرص نان» نان دارد که تا به حال آن را اجرای عمومی نکرده بودم. البته متن را قبلا نوشته بودم و فقط بازنویسی کردم، اما فعلا شرایط اجرا مهیا نیست.

فتحعلی‌بیگی‌ درباره این‌که در روزهایی که به ماندن در خانه توصیه می‌شود و با تعطیلی اجرایش چه کاری انجام می‌دهد، گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب «مبانی نقالی» هستم. در این‌باره دو سه کتاب قبلا نوشته شده ولی ضمن این‌که برای آن‌ آثار ارزش قائلم باید بگویم کاربردی نبودند. من در این کتاب جدید بیشتر از منظر نمایش و ای‌نکه چطور یک نفر می‌تواند داستانی را به صورت نقالی اجرا کند و چه قواعدی را باید روایت کند. به موضوع پرداخته‌ام.

این بازیگر و کارگردان اضافه کرد: نقالی اصولی دارد که باید نسبت به آن‌ها شناخت کافی داشته باشید. متاسفانه خیلی از این اصول از قدیم نوشته نشده، چون نقالی هنر شفاهی بوده و سینه به سینه و استاد - شاگردی منتقل می‌شده است، برهمین اساس، نکات زیادی از آن نوشته نشده و آن‌چه هم در آثار دیگر ذکر شده خیلی کلی است. من از سال‌ها قبل با بعضی بزرگان این هنر مثل مرشد ترابی آشنایی داشتم و تلمذ می‌کردم و با تجربه‌ای که سر کلاس‌ها داشتم به نظرم رسید باید این رویه تغییر کند و ضرورت توجه به یک‌سری مسائل در نقالی به شدت وجود دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز