اعظم کیان‌افراز:

وظیفه‌ داریم به‌روز باشیم/ پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد!/ از ابتدا اعتقاد داشتم باید سمت کتاب‌های صوتی رفت!

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۱۲:۴۸:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۷۸۸
وظیفه‌ داریم به‌روز باشیم/ پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد!/ از ابتدا اعتقاد داشتم باید سمت کتاب‌های صوتی رفت!
اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز، معتقد است: «باید با مدیای جدید و فرمت‌های تازه با توجه به نیاز بازار همسو شویم و پیش برویم چون برای نسلی کار می‌کنیم که چشم باز کرده و با موبایل، کامپیوتر و فضای مجازی بزرگ شده است.»

اعظم کیان‌افراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درمورد کتاب‌های گویا گفت: «از ابتدا اعتقاد داشتم که باید سمت کتاب‌های صوتی رفت و جزو اولین نشرهایی بودیم که از ابتدای سال 80 سراغ این پدیده رفتیم و با صداپیشه‌های مختلف، کتاب‌هایی را منتشر کردیم. این تصمیم را زمانی گرفتم که می‌دیدم مردم کمتر برای مطالعه وقت صرف می‌کنند و مدام در رفت و آمد و سفر با اتومبیل هستند و یا نسلی طرف هستیم که مدام با گوشی موزیک می‌شنوند؛ پس فکر کردم چه خوب است که بتوان با انتشار کتاب صوتی و امکان شنیدن آن در فضاهای مختلف، آن هم در وضعیتی که فرهنگ کتابخوانی در مترو و اتوبوس مانند سایر دنیا در کشورمان وجود ندارد، جوان‌ها را تشویق به شنیدن کتاب کنیم. از همان سال‌ها برای این هدف با شرکتی که اپلیکیشن کتاب‌های گویا را برای انتشارات ما طراحی کرده بود، این موضوع را پیش بردیم و امکان دسترسی به کتاب صوتی و دیجیتال را فراهم کردیم.»  

او در ادامه گفت: «نمی‌توانم عیبی را در مورد کتاب‌های گویا مطرح کنم؛ با وجود اینکه ایراد مهم آن از دست رفتن شکل فیزیکی کتاب است و متن به صورت سنتی کنار می‌رود. خودم به شخصه به واژه اعتقاد دارم و حتی پیام صوتی را دوست ندارم و با وجود سختی تایپ کردن و وقت‌‎گیر بودن آن،  در ارتباط کاری‌ام از متن استفاده می‌کنم. پیام صوتی کار ساده‌تری است اما دوست دارم و کلمه سر و کار داشته باشم و کتاب صوتی این امکان را از بین می‌برد.»

کیان‌افراز با اشاره به تغییر نیازهای نسل جدید گفت: «این موضوع را می‌دانم اما باید با مدیای جدید و فرمت‌های تازه با توجه به نیاز بازار همسو شویم و پیش برویم چون برای نسلی کار می‌کنیم که چشم باز کرده و با موبایل، کامپیوتر و فضای مجازی بزرگ شده است. پس به عنوان کسی که محصول فرهنگی تولید می‌کند باید با نیازهای روز همسو باشیم.»

او در ادامه گفت: «ای‌بوک یا کتاب‌های دیجیتال فرمت تازه‌ای است که منتشر می‌شود. باید بپذیریم این شکل تازه را و از نگاه سنتی به کتاب خارج شویم. با این وجود برای من همچنان کتاب در شکل سنتی و فیزیکی آن معنا پیدا می‌کند و باید آن را در کتابخانه برداشت و تورق کرد اما شکل دنیا عوض شده و عصر اینترنت است و اگر عقب بیافتیم نسل جدید سراغ پدیده‌‌های عجیب و غریبی خواهد رفت و ما به عنوان متولیان این حوزه وظیفه‌ داریم به روز باشیم.»

مدیر انتشارات افراز درمورد نمایشگاه کتاب امسال که مشخص نیست به صورتی برگزار خواهد شد هم گفت: «هنوز وضعیت نمایشگاه کتاب مشخص نشده است و پیشنهاد برگزاری مجازی آن نیاز به کارشناسی بیشتری دارد چون با ماهیت نمایشگاه مغایرت دارد و از طرفی برای ناشرانی که کتابفروشی ندارند و نمایشگاه فرصت دیده شدن و فروش کتاب‌های‌شان است، دیگر شانسی وجود ندارد.. در این شرایط برگزاری نمایشگاه به صلاح نیست و کار خطرناکی هم هست و باید به یک ثبات برسیم اما شاید بشود با طرح‌های فصلی عیدانه و بهارانه برای صنعت‌گران این حوزه شرایطی را مهیا کرد تا بیش از این متضرر نشوند و به صنعت نشر هم کمکی بشود.»

او در آخر گفت: «به عنوان سخنگوی انجمن زنان ناشر از ارشاد درخواست کردیم هزینه برگزاری نمایشگاه کتاب را که مبلغ کمی هم نیست و هر سال صرف برگزاری نمایشگاه می‌شده است را هزینه خرید کتاب از ناشرانی بکنند که از چند ماه قبل برای نمایشگاه کتاب چاپ کرده‌اند. این بودجه می‌تواند به بازار نشر تزریق بشود.»    

نظر شما