یک جامعه‌شناس:

فضای مجازی موجب صراحت و شفافیت بیشتر میان آدم‌ها می‌شود!

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۰۳:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۷۱۳
فضای مجازی موجب صراحت و شفافیت بیشتر میان آدم‌ها می‌شود!
​محمدعلی الستی، دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات و استاد دانشگاه معتقد است: «موضوعی که می‌توان با قاطعیت درمورد آن صحبت کرد این است: در جهان قبل از کرونا آدم‌ها به یکدیگر نزدیک شده بودند از این منظر که اینترنت جهان را کوچک کرده بود اما عملا بین آنها فاصله افتاده بود و حتی دورتر هم شده بود. اعضای خانواده دور هم می‌نشستند اما هر کدام در دنیای مجازی خودشان سیر می‌کردند و سرشان توی موبایل‌شان بود. در واقع ما با یک «انبوه تنها» مواجه بودیم.»

الستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، گفت: «بعد از کرونا آدم‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر نیستند و به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت کمتر نزدیک بهم می‌شوند ولی از آنجایی که اهداف جهانی مشترکی میان‌شان شکل گرفته و هدف همه‌شان مبارزه با کرونا است و برای ارتقای بهداشت جهانی، یک نزدیکی تازه در عین جدایی و دوری شکل گرفته است و حالا ما با یک «تجمع انبوه» طرف هستیم که آدم‌های تنهایی هم هستند اما منافع مشترک دارند و پیوستگی معنوی میان‌شان برقرار است.»

الستی معتقد است کرونا به دنیای دیجیتال سرعت بخشید و همین مورد گفت: «این اتفاق به نفع عصر دیجیتال تمام شده و موجب شده تا روابط شکل تازه‌ای به خود بگیرد. به این ترتیب عصر رباتیک آغاز شده است. در شرایطی که آدم‌ها از هر گونه تماسی با یکدیگر هراس دارند، فکر می‌کنند ربات می‌تواند هر کاری را انجام بدهد و این موجب توسعه دیجیتال با شتاب خواهد بود.»

او درمورد تغییر مناسبات اجتماعی هم گفت: «روابط تغییر کرده و در جلسات کاری، آموزشی و... دیگر خبری از حواشی و فراهم کردن وسایل نیست و تمام انرژی صرف هدف اصلی همان جلسه یا موضوع مد نظر می‌شود. از بین رفتن محتوا موضوع مهمی است: برای مثال در یک مهمانی انرژی زیادی صرف تهیه و آماده کردن اسباب پذیرایی می‌شد اما در حال حاضر این‌ها چیزی نیست جز خاطرات مهمانی. محتوای مهمانی‌ها در حال حاضر کنار رفته و باید در قرارهای مجازی مستقیم سراغ محتوای اصلی برویم و سعی کنیم آن را غنی‌تر کنیم.»

الستی در آخر به تغییر روابط در این شرایط اشاره کرد و گفت: «با استفاده از فضای مجازی موجب صراحت و شفافیت بیشتر میان آدم‌ها می‌شود و نوع تفکر را مشخص می‌کند. روابط اجتماعی تحت تاثیر ویروس کرونا متحول شده است و ما به یک تحول فرهنگی قابل توجه رسیده‌ایم. در این شرایط دولت‌ها در قبال مردم احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند چرا که مردم تحت کنترل بیشتری قرار گرفته‌اند و این موجب شکل‌گیری مسئولیتی دو طرفه میان‌شان خواهد شد.»    

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز