حواشی تبلیغات و دعوا بر سر «اولین» بودن؛

آیا «خروج» اولین فیلم اکران شده در اتوسینماست؟/ قرار، برج میلاد هر ماشین دو نفر!/ حاتمی کیا به دنبال رکوردی دیگر؟

۱۳۹۹/۰۲/۱۲ - ۰۰:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۶۰۲
آیا «خروج» اولین فیلم اکران شده در اتوسینماست؟/ قرار، برج میلاد هر ماشین دو نفر!/ حاتمی کیا به دنبال رکوردی دیگر؟
فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که اولین فیلم اکران آنلاین در فضای مجازی لقب گرفت، حالا به دنبال رکوردی جدید است. آیا واقعا رکورد اولین اکران سینماماشین در ایران به نام حاتمی‌کیا ثبت خواهد شد؟!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا پس از ثبت به عنوان اولین فیلمی که آنلاین اکران شد، حالا قرار است اولین نمایش سینماماشین را هم به نام خودش ثبت کند؛ اتفاقی که از امروز در پارکینگ برج میلاد رخ خواهد داد.

اینکه «خروج» اولین تجربه سینماماشین است یا پیش از این نیز این اتفاق رخ داده موضوعی بود که با یک جست‌وجوی ساده به جواب آن رسیدیم:

تحقیقات ما نشان داد در سال 1339 در تهران فیلمی با همین سبک اکران شد که شنیده می‌شود «فضانورد» بوده است. البته این قطعیت وجود ندارد این فیلم هم اولین تجربه اکران در  چنین شرایطی باشد.

سینماماشین یا «درایوین‌سینما» تاریخچه دور و درازی دارد که اولین تجربه آن به سال 1933 در آمریکا می‌رسد اما در ایران، در اوین‌سینمای تهران‌پارس در سال 1339 شروع به کار می‌کند و آدم‌ها می‌توانستند در ماشین‌هاشان بنشینند و فیلم را تماشا کنند و صدای آن را  با بلندگوهای مخصوصی که میان ماشین‌ها گذاشته می‌شد، بشنوند و حتی صدا را به دلخواه تنظیم کنند.

اینکه فیلم دیدن در خودرو چقدر مورد استقبال قرار بگیرد، چقدر این وجوه تبلیغاتی (برای اولین بار بودن) در کشاندن مردم به پارکینگ برج میلاد موثر است قطعا در علاقه‌مند شدن دیگر فیلمسازان به اکران فیلم‌شان در این شرایط تاثیرگذار خواهد بود اما باید دید این اقدام ابراهیم حاتمی‌کیا تنها یک حرکت نمادین است یا قرار است در موقعیت فعلی جایگزینی برای سالن‌های سینما شود و به زودی شاهد اکران‌های دیگری نیز با همین وضعیت خواهیم بود. 
محدودیت هایی که دنیای سینما و تئاتر و دیگر اتفاقات هنری این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه می‌کند اهل فرهنگ و هنر را به فکر انداخته است تا مسیرهای جدیدی را در نزدیک شدن به مخاطب پیدا کنند. بدیهی است فیلم دیدن در شرایط سینماماشین ایده‌آل نیست اما فرصتی است تا دوباره هرچند در ظاهر اما در کنار هم فیلم ببنیم. به همین دلیل صاحبان «خروج» تصمیم گرفتند فیلم‌شان را در پارکینگ برج میلاد با گنجایش 160 ماشین و ظرفیت نهایتا دو نفر برای هر کدام، از جمعه‌شب در دو سانس روی پرده ببرند.  

طرح نمایش فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در پارکینگ برج میلاد با مشارکت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه سینمایی نورتابان برای اولین بار بعد از انقلاب کلید خواهد خورد و مخاطبان می‌توانند از جمعه ۱۲ اردیبهشت به مدت یک هفته در دو سانس ۲۱ و ۲۳:۳۰ در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد تهران این فیلم را در ماشین‌های‌شان تماشا کنند.

گفتنی‌ است بلیت فیلم سینمایی «خروج» در سینما ماشین از دیروز صبح به فروش رسیده و سرنشینان اجازه پیاده شدن از ماشین را ندارند.
خروج

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز