علی‌اکبر ثقفی:

طرح سینما ماشین مقطعی است و در شرایط عادی کاربردی ندارد

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۶:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۹۶۴۵۱
طرح سینما ماشین مقطعی است و در شرایط عادی کاربردی ندارد
علی‌اکبر ثقفی با اشاره به اینکه سینما ماشین در ایران دارای قدمتی است که به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد تأکید کرد که چنین طرح‌هایی مقطعی هستند و در شرایط عادی کارکردی ندارند.

علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینما رفتن آداب خاص خودش را دارد، مخاطب باید در سالن تاریک به دیدن فیلم بنشیند و بدون هیچ تصویر مزاحمی تمرکزش بر صدا و تصویر باشد.

ثقفی خاطرنشان کرد: طرح سینما ماشین در تاریخ سینما و حتی سینمای ما قدمتی طولانی دارد و نمی‌توان آن را یک طرح جدید دانست. ما در شرایط مختلف طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم داشته‌ایم. مثلا در زمان ریاست مرحوم سیف‌الله داد در خانه سینما طرحی بود که در شهرستان‌های مختلف که سینمایی وجود نداشت در فضای آزاد فیلم‌ها اکران می‌شدند. این کارها در شرایط خاص با توجه به نیازی که وجود دارد و قرار است فیلمی دیده شود می‌تواند اقداماتی مثبت باشد اما در کل نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» در ادامه گفت: پیش‌تر ما سینما تراس داشتیم که در فضای باز مردم شب‌ها به دیدن فیلم‌های سینمایی می‌نشستند و به نوعی نگاه تفریحی به سینما رفتن در آن مستتر بود اما این برنامه‌ها مقطعی است و سینما ماشین نیز همین است. البته همه این روش‌های سینما رفتن آداب خاص خود را دارد و سینما ماشین نیز افرادی که بخواهند واقعاً برای فیلم دیدن به آنجا بروند آداب خود را دارد.

او افزود: من سینما ماشین را در وضعیت فعلی اتفاقی مثبت می‌دانم، در شرایط حاضر که سینما تعطیل است و این می‌تواند یکی از تلاش‌های انجام شده برای احیای آن باشد. به هر حال در این شرایط هر کاری که باعث شود سینما زنده بماند یک کار مثبت و ارزشمند است اما بعید می‌دانم در شرایط عادی سینما ماشین بتواند کاربردی در سینما داشته باشد. به نوعی اگر شاهد این سینما در وضعیت عادی باشیم می‌توان آن را سینمای لاکچری دانست، چون تنها کسانی که اتومبیل داشته‌ باشند‌ می‌توانند به این سینما بروند و به لحاظ هزینه‌ای که برای پخش می‌شود فکر نمی‌کنم کار به صرفه‌ای از لحاظ اقتصادی باشد.

ثقفی تصریح کرد: سینما ماشین می‌تواند یک تنوع باشد و به عنوان یک گزینه برای نجات سینمای ایران در این وضعیت مطرح نیست اما اکران آنلاین یک گزینه برای نجات سینمای ایران در حتی دوران پساکروناست. ممکن است سالن‌داران در ابتدا با این طرح مخالفت کنند اما در دراز مدت اکران آنلاین به سود سالن‌داران است.

کارگردان فیلم سینمایی «هلن» در پایان با مثبت دانستن طرح اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین اتفاق مثبتی در سینمای ایران است که می‌تواند در دوران پساکرونا نیز ادامه داشته باشد. اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین می‌تواند حجم فیلم‌های در صف اکران را کم کند اما باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشیم که اکران آنلاین نباید آداب سینما رفتن در ایران را از بین ببرد. سینما رفتن یک کار فرهنگی است که نباید از بین برود و آدابش باید در فرهنگ یک کشور حفظ شود. امروز همه مردم فیلم می‌بینند اما تنها فیلم دیدن کافی نیست، باید آداب سینما رفتن را در بین اقشار مختلف مردم حفظ کنیم و با وجود اینکه کاملاً موافق اکران آنلاین هستم امیدوارم این اکران به آداب سینما رفتن در کشور ما آسیب نزند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز