یادداشت هفته؛

درباره رضا عطاران بدانید

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۹:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۸۲۶۱
درباره رضا عطاران بدانید
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

هفته گذشته در آمار و ارقامی که از نظرسنجی مخاطبان رسانه ملی به دست آمد، مشخص شد که سریال "متهم گریخت" به کارگردانی رضا عطاران با حجم وسیع‌تری از رضایت مخاطب در شب‌های ماه مبارک رمضان نسبت به سریال "سرباز" برخوردار  بوده است. اتفاقی که قطعا دور از ذهن نبوده و از پیش قابل حدس بود.

اینکه چرا سریال "متهم گریخت" نسبت به "سرباز" هادی مقدم دوست با اقبال بیشتری مواجه شده است قطعا به سلیقه و مذاق امروز مخاطبان بستگی دارد و به سرعت این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که چرا سریالی با این ساختار باید در کنداکتور ماه مبارک رمضان قرار بگیرد؟

شاید اگر سریال "سرباز" زمان دیگری را برای پخش به خود اختصاص می‌داد می‌توانست گره‌گشاتر از امروزی باشد که تماشاگر تلوزیون حوصله  این ریتم کند و این سبک از روایت قصه با نریشن‌های مستمر از سوی استاد طهماسب و دیگر بازیگران سریال را ندارد.

سریال "سرباز" شاید با ذهنیت یک کارگردان سینمایی ساخته شده است و هادی مقدم دوست خودش هم راضی به پخش سریالش در این شب‌ها نباشد چرا که بدیهی است در  شرایط روحی و روانی فعلی جامعه و البته خصوصیات مخاطبان تلوزیون در ماه مبارک رمضان  که بعد از یک روز عبادت و دقیقا بلافاصله بعد از افطار با  سریالی در چنین سبک و سیاق از سریال سازی روبرو می شوند، تناسبی نداشته باشد و بدیهی است سوژه ی جذاب و قابل تفکر این سریال با این نگاه نتواند حداقل  در ماه مبارک رمضان تماشاگر را به خود واگیر کند.

با تمام این اوصاف بی‌انصافی است که فرصت لازم را برای دیده شدن سریال  ندهیم و زود قضاوت کنیم چرا که هنوز یک سوم ابتدایی ماه مبارک را پشت سر گذاشته ایم و قطعا این سریال هم می تواند در ادامه مسیر  تماشاگر خود را آنطور که باید پیدا کند، هرچند  در چک اول و  انداختن قلاب قصه بر ذهن تماشاگر موفق عمل نکرده باشد.

و اما علاقه و ذوق مخاطبان تلویزیون برای بازگشت رضا عطاران به تلوزیون اتفاقی نیست که حداقل به این راحتی‌ها رخ دهد چرا که عطاران امروز یکی از ستاره‌های مطرح سینما محسوب می‌شود  چرا که هم  در گیشه و هم در  جذب نظر منتقدان سینمایی  جز ده چهره برتر امروز سینما است و منطقی است که او در طول این سال تمام تفکر و قول و قرارش در دنیای سینما باشد و بایستی از این زمان طلایی به بهترین شکل ممکن چه به لحاظ مادی و  معنوی استفاده کند.

عطاران امروز به تنهایی می‌تواند یک فیلم سینمایی را روی پرده  سینما با موفقیت روبرو کند و جایگاهش در مقام یک ناجی برای هر فیلمی می‌تواند حیاتی باشد به خصوص حالا که ثابت کرده در ژانر های مختلف توانمند است .

چندی پیش (در سال گذشته) مهران مهام تهیه‌کننده‌ای که بسیاری از چهره‌های محبوب سینمایی سابقه همکاری با او در رسانه ملی را تجربه کرده‌اند پیشنهاد حضور عطاران را مطرح کرد اما او بهتر از هرکسی می‌داند که امروز عطاران هیچ انگیزه‌ای برای بازگشت به تلویزیون ندارد مگر اینکه شرایط خاص و ویژه‌ای برای او چیده شود  و یا یک پیشنهاد عجیب ، یک انتخاب اغوا کننده یا حتی یک اتفاق  دلچسب مهیا شود تا او تصمیم بگیرد به تلویزیون برگردد.

بسیاری از چهره‌های موفق و تأثیرگذار امروز سینما  روزی از بهترین‌های تلویزیون بودند و تلویزیون مانند تئاتر در معرفی و چهره ساختن  بسیاری از ستاره های هنرمند در  سینما اقداماتی شایان داشته است.

ولی فراموش نکنیم ستاره هایی که در سال‌های اخیر  از تلویزیون به سینما رفتند  حالا به سختی حاضر هستند تلویزیون را با این شرایط اقتصادی تجربه کنند. اگرچه رسانه ملی در طولانی مدت دستمزد مناسبی برای برخی از ستاره‌هایش دارد اما تردیدی نیست که امروز کمتر تهیه‌کنده‌ای است که بتواند از پس دستمزد ستاره ایی مانند رضا عطاران برای یک سریال چند ماهی بربیاید.

چهارچوب ها و ممیزی ها و اعمال سلیقه ها و محدودیت های مرسوم  در تلویزیون را هم شما به همه موارد فوق اضافه کنید.

 

نظر شما