قربان محمدپور:

پیش‌نویس نظامنامه تهیه‌کنندگان به شکل‌گیری مافیایی جدید در سینما کمک می‌کند

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۲:۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۹۹۷۷۳
پیش‌نویس نظامنامه تهیه‌کنندگان به شکل‌گیری مافیایی جدید در سینما کمک می‌کند
به تازگی پیش‌نویس جدید نظام‌نامه تهیه‌کنندگان منتشر شده است که در پی آن 100 سینماگر در نامه‌ای به حسین انتظامی به این پیش‌نویس اعتراض کرده‌اند. قربان محمدپور یکی از امضاکنندگان این نامه اعتراضی است؛ او با انتقاد از پیش‌نویس نظامنامه جدید تهیه‌کنندگان تأکید دارد که این نظامنامه به شکل‌گیری مافیای جدید در سینمای ایران کمک می‌کند.

قربان محمدپور کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش‌نویس نظامنامه تهیه‌کنندگان به شکلی است که شرایط تولید را کاملاً انحصاری می‌کند و تنها چند دفتر تحت عنوان کمپانی می‌توانند شرایط فیلمسازی را داشته باشند و امکان صدور پروانه ساخت برایشان فراهم باشد.

محمدپور تصریح کرد: در حال حاضر ما خودمان پروانه ساخت می‌گیریم، خودمان تهیه‌کننده می‌شویم یا کسی تهیه‌کننده فیلم‌مان می‌شود که دفتر تهیه‌کنندگی هم شاید نداشته باشد اما با شرایط حاضر امکان این کار وجود ندارد و فقط باید از چند نفر درخواست کنیم که برای ما پروانه ساخت صادر کنند و کاملاً چنین نظامنامه‌ای به شکل‌گیری یک مافیای قدرتمند و جدید کمک می‌کند.

او افزود: حذف پروانه ساخت اتفاق بسیار خوبی است و نباید با چنین وعده‌ای عده‌ای را فریب داد. اتفاقی که با نظامنامه جدید رخ می‌دهد به ضرر تمام کارگردان‌ها است و یک وضعیت به مراتب بدتر از مراحل صدور پروانه ساخت ایجاد می‌کند. شرایطی که نظامنامه جدید ایجاد می‌کند کاملاً به ضرر اهالی سینما است و تبعیض به شدت در آن دیده می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» در ادامه اظهار داشت: من با حذف پروانه ساخت موافقم، به نظرم اتفاق خوشایندی است و البته ممکن است کمی امنیت اکران را برای فیلمسازان از بین ببرد چرا که دیگر فیلمسازان مجوزی چون پروانه ساخت ندارند و ممکن است دولت‌ها به هر بهانه‌ای فیلم‌ها را توقیف را به شدت سانسور کنند. به نظر من پروانه ساخت در ایران مثل کشورهایی چون هند و ویتنام شود. در آنجا هیچ فیلمنامه‌ای به طور کامل رد نمی‌شود و فیلمنامه‌ها تنها چند اصلاحیه می‌خورند و در نهایت ساخته می‌شوند. به نظر من سازمان سینمایی باید چنین راهکاری را پیش بگیرد.

محمدپور در ادامه تأکید کرد: می‌توان سازمان سینمایی می‌تواند به جای رد کردن کامل فیلمنامه‌ها به آنها اصلاحیه‌هایی بزند و کمی در پذیرش آثار سعه صدر داشته باشد. به نظر من با توجه به رویکردی که وجود دارد حذف کامل پروانه ساخت امکانپذیر نیست چرا که دولت میل دارد به تولیدات نظارت داشته باشد و حتی جلوی ساخته شدن برخی آثار را بگیرد اما می‌شود تمهیداتی داشت تا شرایط کمی بهتر شود و فیلمسازان نیز بتوانند در شرایط بهتر با اطمینان بیشتر فیلم بسازند.

گفتنی است، 100 سینماگر در نامه‌ای به حسین انتظامی به پیش‌نویس نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگان اعتراض کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز