چینی‌ها ذهن شما را می‌خوانند؟!

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۰۱:۵۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۹۴۴۹
چینی‌ها ذهن شما را می‌خوانند؟!
خواندن ذهن همیشه یکی از اهداف بزرگ انسان‌ها بود که گاهی آن را دستکم در دنبال خیال انگیز قصه‌ها به واقعیت می‌کردند اما حالا برخی منابع ادعا می کنند که دولت چین با کمک هوش مصنوعی در حال واقعیت بخشیدن به این رویا است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، یک گزارش جدید ادعا می کند که دولت چین اکنون در حال استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای نظارت بر ذهن ده ها تن از مقامات حزب کمونیست است.

محققان در چین ادعا کردند که نرم افزاری را توسعه داده اند که می تواند حالات چهره و امواج مغزی را به دقت تجزیه و تحلیل کند تا بررسی کند که آیا افراد تحت نظر افکار نادرستی دارند ؟

دولت چین در دهه گذشته با استفاده از کلان داده‌ها، یادگیری ماشین، فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی برای ساختن بزرگترین سیستم نظارت دیجیتال جهان تلاش‌های زیادی کرده است و به نظر می‌رسد که پیشرفت قابل توجهی برای محقق کردن این هدف داشته است.

طی روزهای اخیر کلیپ کوتاهی از یک موسسه پژوهشی منتشر شده است که محتوای آن فردی را نشان می‌دهد که داخل  یک کیوسک به صفحه نمایش مقابل خود نگاه می‌کند و صفحاتی را زیر نظر می‌گیرد که سیاست‌های حزبی را تبلیغ می‌کنند. بر اساس گفته محققان، فناوری موجود در کیوسک قادر بود عبارات سوژه داخل کیوسک را یادداشت کند و واکنش آنها را نسبت به محتوای خاصی مشخص کند.

مندرجات این تحقیق می‌افزاید که 43 عضو حزب کمونیست در این پژوهش شرکت کرده‌اند، آن‌ها علاوه بر این که توسط هوش مصنوعی رصد شدند تا نحوه تفکر و عقاید آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، این امکان را برای دولت چین فراهم کردند تا بتواند از کلان داده‌های به دست آمده برای آموزش فکری و سیاسی آن‌ها استفاده کند. 

شی جین پینگ ، دبیر حزب کمونیست و رئیس جمهور کشور 1.4 میلیارد نفری چین، خواستار وفاداری مطلق به حزب خود شده است و قبلاً اعلام کرده بود که "تفکر و آموزش سیاسی" بخشی اساسی از دکترین دولت است.

نشریه دولتی چینی Study Times در سال 2019 در مورد توسعه هوش مصنوعی مشابه گزارش داد و ادعا کرد که الگوریتم‌ها می‌توانند برای «سنجش وضعیت فکری اعضای حزب» استفاده شوند و مطمئن شوند که محتوا می‌تواند به مغز و قلب اعضای حزب وارد شود.

این نشریه در آن زمان نوشت که این واقعاً کیفیت سیاسی و اندیشه ایدئولوژیک یک عضو حزب را افزایش خواهد داد. این توسعه فقط یکی از تلاش های بی وقفه شی جین پینگ برای توسعه یک سیستم نظارتی سراسری دیجیتال در پر جمعیت‌ترین کشور جهان است. در مناطق خاصی از چین، اکنون ردیابی امتیاز توسط یک سیستم اعتبار اجتماعی دیجیتال رایج است. کسانی که برای دولت غیرقابل اعتماد تلقی می شوند در خطر از دست دادن امتیازات اولیه مانند خرید بلیط هواپیما هستند.

نمره اعتبار اجتماعی پایین همچنین شما را از مشاغل با درآمد خوب محروم می کند، وام گرفتن خانه یا ماشین و یا حتی رزرو اتاق هتل را برای شما غیرممکن می کند. دولت اتصال اینترنت شما را کند می کند، فرزندان شما را از حضور در مدارس خصوصی منع می کند و حتی نمایه شما را در لیست سیاه عمومی قرار می دهد تا همه ببینند. 

نیویورک پست در گزارش خود مدعی می‌شود که غرب انتقادات زیادی نسبت به برنامه نمره اعتبار اجتماعی چین داشته است، برای مثال در سال 2018، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده ادعا کرد: «هدف حاکمان چین اجرای یک سیستم اورولی مبتنی بر کنترل تقریباً تمام جنبه‌های زندگی انسان است» و به گفته Horizons، اجرای این سیستم برای شرکت‌ها، به عنوان رتبه بندی اعتبار اجتماعی شرکت ها "به ویژه پیشرفته" شناخته می شود.

پر واضح است که کشورهای پیشرفته فارغ از ارزش‌کذاری بر میزان و نحوه و میزان نظارتی که دارند، هیچ وقت عرصه کنترل سایبری را رها نکردند تا رقیب به آن‌ها ضربه بزند، اروپا، آمریکا، چین و روسیه هریک به نحوی تلاش می‌کنند تا حاکم بلامنازع افکار عمومی و نخبگانی خود در فضای سایبر باشند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما