امنیت شغلی کدام کارمندان در شرکت‌های بزرگ اینترنتی بیشتر است؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۷ - ۲۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۸۸۶
امنیت شغلی کدام کارمندان در شرکت‌های بزرگ اینترنتی بیشتر است؟
کارمندان شرکت‌هایی که وابسته به اینترنت هستند، همواره علاقه داشتند که غیرحضوری فعالیت کنند، کرونا این فرصت را برای آن‌ها فراهم آورد اما کاهش این بیماری در بسیاری نقاط، رویای کوتاه مدت کارمندان را مشوش کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، بعد از شروع پاندمی کرونا، کارمندان شرکت‌های فناوری روزهای عجیبی را سپری کردند، شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در زمینۀ ICT به صورت محتاطانه تلاش نمودند تا ظرفیت کارمندان دور کار را فعال کنند تا هزینۀ کمتری برای ادارۀ شرکت خود متقبل شوند.

ترس از رکود اقتصادی شرکت‌های زیادی را مجاب به کاهش یا توقف فرآیند جذب نیروهای جدید کرده است، بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ در حال بررسی این موضوع هستند که امکان دورکار کردن چه میزان از موقعیت‌های شغلی سازمان خود را دارند، برخی از جایگاه‌های شغلی غیرضروری‌تر را هم به طور کلی از ساختار سازمانی خود حذف می‌کنند!، شرکت مایکروسافت مدتی قبل اعلام کرد که بخش کوچکی از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد، دیگر فعالان بزرگ و کوچک صنعت فناوری اطلاعات نیز کم و بیش برنامه‌های مشابه‌ای در دست اقدام دارند.

لیندزی کالینز  یکی از کارمندان فعال در صنعت فناوری اطلاعات در همین زمینه اطلاعات جالبی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، وی می‌گوید که تغییر انتظارات شرکت‌ها را شخصاً از نزدیک تجربه کرده است، وی در ماه مه از شرکت Bolt Financial Inc (یک شرکت فناوری مالی متمرکز بر پرداخت) اخراج شد، این فعال صنعت ICT در طول جستجوی خود برای یافتن شغل جدید بارها با کارفرمایانی روبرو شد که حقوق پایه را به طور متوسط 30٪ کمتر از آنچه که وی قبلاً دریافت می‌کرد، پیشنهاد می‌دادند! خانم کالینز بعد از مدت‌ها تلاش بالاخره موفق شد با یک استارتاپ خرید پخش زنده که حداقل حقوق مورد نیاز او را برآورده می کرد، برای کار به توافق برسد!

خانم گست دیگر فردی است که روزنامۀ هندی  livemint در گزارش خود گفتگویش را درج کرده است؛ وی خطاب به خبرنگار  این رسانه عنوان می‌کند: «برای من بدیهی بود که روزهای خوب گذشته به نوعی به پایان رسیده‌اند.» یکی از دلایل این تغییر در قدرت چانه‌زنی شرکت‌های فناوری اطلاعات این است که سرمایه در گردش آن‌ها کاهش پیدا کرده  و دیگر مانند گذشته توان مانور ندارند، شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر نیز کمتر پیشنهاد سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها را به سرمایه‌گذاران می‌دهند بنابراین بسیاری از فعالان این صنعت دچار رکود می‌شوند و بالاجبار برنامه‌های توسعه‌ای را متوقف می‌کنند تا عملیات کاهش هزینه و حفظ شرایط موجود را انجام دهند. 

هرچند این را نباید به معنای وجود شرایط سخت برای همه کارمندان فعال در صنایع ICT تلقی کرد، هنوز نقش‌های بیشتری در صنعت وجود دارد که متقاضیان شغل می‌توانند آن‌ها را پر کنند و درآمد خوبی کسب کنند.  تا افرادی که بتوانند آن‌ها را پر کنند. اطلاعات کامپتیا (یک گروه تجاری فناوری اطلاعات) حاکی از این واقعیت است که آگهی‌های شغلی مرتبط با موقعیت‌های شغلی فنی در ماه ژوئن به 505663 می‌رسد که افزایش 62 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد! به عبارت ساده‌تر مشاغل حیاتی برای یک شرکت فناوری اطلاعات مانند توسعه دهندۀ وب هیچگاه در لیست تعدیل قرار نگرفته است.

نمونۀ بارز این موضوع شرکت مایکروسافت است که در سال آینده علیرغم اخراج تعدادی از نیروهای خود (بخش‌های غیرفنی) همچنان تعداد کارمندان خود را افزایش خواهد داد، در حقیقت نیروی کار ماهر به خصوص در زمینه‌هایی مانند توسعۀ یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌توانند با حقوق باب میل خود در شرکت‌های بزرگ استخدام شوند. بر اساس گزارش کامپتیا، تقریبا یک سوم از تمام آگهی‌های شغلی فناوری در ماه ژوئن برای توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار بوده است! همچنین شرکت کاریابی ایندید (Indeed) در همین زمینه گزارش می‌دهد که تعداد آگهی‌های شغلی توسعه نرم‌افزار (دورکار) نیز در پایان ژوئن نزدیک به 38 درصد افزایش یافته است، در حالی که طبق گزارش این شرکت کاربابی رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل 32 درصد بود!

بیل گرلی، شریک بنچمارک کپیتال و حامی اولیه تاکسی اینترنتی اوبر و سفارش اینترنتی غذا گراب‌هاب در شبکۀ اجتماعی خود عنوان کرد: دوران نرخ بهره بسیار پایین رقابتی را برای کارگران و کارمندان ایجاد کرد که منجر به رشد انتظارات آن‌ها شد، البته این تقصیر کارمندان نیست. رشد سرمایه مازاد منجر به افزایش بیش از حد مزایای کارکنان و افزایش انتظارات آن‌ها شد.

نتیجۀ کلی این که بسیاری از شرکت‌های فعال در این صنعت برای ادامۀ فعالیت اقتصادی خود جهت استخدام نیروی کار به مزیت‌ نسبی آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند، کسب سود بیشتر برای مدیران این شرکت‌ها در اولویت قرار دارد به همین جهت نیز امروز نیروهای فنی ماننده توسعه دهندگان نرم‌افراز یا متخصصان هوش مصنوعی جایگاه بهتری در این شرکت‌ها دارند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز