روزهای سیاه گوگل و اپل در آفریقای جنوبی فرارسیده است؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۰۱:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۱۹۲
روزهای سیاه گوگل و اپل در آفریقای جنوبی فرارسیده است؟
شرکت‌های بزرگ فناوری در آفریقای جنوبی به دلیل سوء استفاده از سلطه و رفتار ضدرقابتی با نظارت فزاینده‌ای مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، تنها چند ماه پس از آن که کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی (CompCom) تحقیقی را در مورد عملکرد پلتفرم‌های واسطه‌گری آنلاین (b2c) آغاز کرد، شرکت‌های بزرگ فناوری در آفریقای جنوبی به دلیل سوء استفاده از سلطه و رفتار ضدرقابتی با نظارت فزاینده‌ای مواجه هستند.

یافته‌های اولیۀ کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی حاکی از این موضوع است که اپل، گوگل، اوبر، ایر.بی.ان.بی، در آفریقای جنوبی، Takealot. یک سایت تجارت الکترونیکی، Private Property and Property 24 (فعال در زمینۀ املاک)، و دو سامانۀ Autotrader و Cars.co.za (فعال در زمینۀ خودرو) به عنوان رهبران معنوی بازار صنایع دیجیتال این کشور قواعد رقابت مناصفانه را رعایت نمی‌کنند.

تیم بازرسان به دنبال یافتن شرکت‌های کوچکی هستند که رفتارهای انحصارطلبانۀ این شرکت‌های بزرگ به آن‌ها آسیب رسانده است تا تصمیمات مقتضی برای رفع این مشکل اتخاذ شود.. 

روزهای سخت گوگل و اپل در آفریقای جنوبی

رگلاتور اصلی آفریقای جنوبی اعلام کرد: پیشنهاد مرورگر گوگل به کاربر به عنوان مرورگر پیش فرض دستگاه‌های اندرویدی و آیفون قواعد رقابت منصفانه را زیر سوال می‌برد و باید اصلاح شود. نهاد تنظیم‌گر آفریقای جنوبی همچنین نمایش تبلیغات غیررایگان گوگل در ابتدای صفحات جستجو را بدون درج علامتی که حاکی از رپرتاژ بودن آن داشته باشد، مغایر با اصول رقابت منصفانه می‌داند. 

رگلاتوری این کشور اعتقاد دارد که برای رعایت اصول رقابت منصفانه نتایج جستجوی برتر باید بدون دستکاری توسط گوگل منتشر شود، تبلیغات نیز باید با یک علامت منحصر به فرد از پیام‌های عادی متمایز شوند یا جایگاه نمایش ‌آن‌ها به پایین صفحات منتقل شود.

تنظیم‌گر این کشور خواستار پایان دادن گوگل به نمایش پیش‌فرض سرویس‌های تحت حمایت خود (مالکیت یا تبلیغات) برای موضوعاتی مانند خرید و مسافرت محلی به کاربران در آفریقای جنوبی شد، این نهاد اعلام کرد که استفاده از این روش را برای تمام سایت‌های مقایسه کننده نرخ خدمات و آژانس های مسافرتی آنلاین ممنوع خواهد کرد.

بر اساس نهاد تنظیم‌گر آفریقای جنوبی گوگل باید برای کاربران این کشور امکان جستجوی تخصصی (شامل مسافرت، خدمات محلی و...)، سایت‌های مقایسه کننده قیمت‌ها (خرید یا موارد دیگر)، آژانس‌های مسافرتی آنلاین و ... به صورت مساوی برقرار کند، این شرکت باید فرصتی مساوی در اختیار شرکت‌های مختلف جهت ارائه محتوا و محصولات خود قرار دهد.

فروشگاه‌های درون‌برنامه‌ای دیگر معضلی است که کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی نسبت به آن‌ها موضع دارد؛ این نهاد کنار گذاشتن کامل فروشگاه‌های نرم‌افزاری رقیب و بارگذاری جانبی توسط اپل که مانع رقابت مؤثر بین رقبای کوچک محلی و این شرکت بزرگ می‌شود را مغایر با اصول رقابت می‌داند به گفته کمیسیون رقابت این کشور، اجرای پیش‌فرض گوگل پلی در دستگاه‌های اندرویدی نیز بر رقابت سایر فروشگاه‌های نرم‌افزار اندرویدی با این برنامک تأثیر گذاشته است.

رگولاتور آفریقای جنوبی همچنین از طرح وفاداری «امتیاز وفاداری به گوگل پلی» انتقاد دارد، این نهاد معتقد است که اعطای این امتیاز سبب نقض رقابت منصفانه و ضرر بنگاه‌های اقتصادی کوچکتر است

بر اساس گزارش تک کرانچ (TechCrunch)، عدم همکاری اپل و گوگل پلی برای رقابت منصفانه و رعایت قواعد امنیتی مورد نظر کمیسیون آفریقای جنوی، سبب شده تااین نهاد رگلاتور به دنبال راهکاری باشد که بتواند آن‌ها را مجاب به پذیرش قانون آفریقای جنوبی کند یا چنانچه تمرد کردند، امکان تراکنش درون برنامه‌ای را به طور کل در حدود جغرافیایی آفریقای جنونی از فروشگاه‌های مجازی اپلیکیشن این دو شرکت حذف کند که امکان قانون گریزی و فرارمالیاتی برای متخلفان عرصۀ صنایع دیجیتال از بین برود.

کمیسیون برای اجرای برنامه‌های خود در کوتاه مدت خواستار پایان دادن به مقررات ضد فرمان و طرح‌های وفاداری استثنایی برای همه برنامه‌ها شد همچنین این نهاد تنظیم‌گر انتظار دارد که متولیان امر فکری برای لغو امتیاز اجرای پیش‌فرض فروشگاه Google Play در دستگاه‌های اندرویدی کنند، برای پایان دادن به مقررات ضد فرمان، بازرسان این پرونده انتظار دارد که این امر شامل توانایی برنامه‌ها برای برقراری ارتباط با مکانیزم پرداخت خارجی جایگزین و ارائه یک پیوند قابل کلیک برای پرداخت باشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز