تغییر مهم در تیک تاک

۱۴۰۱/۰۴/۲۷ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۲۲۳
تغییر مهم در تیک تاک
مدیر ارشد امنیت جهانی TikTok (CSO)، رولاند کلوتیر بعد از تصمیم مدیران این شرکت مبنی بر استفاده از سرورهای اوراکل در ایالات متحده برای ذخیره داده‌های کاربران آمریکایی‌(از طریق وال استریت ژورنال) قصد کنارگیری از سمت خود را دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، مدیر ارشد امنیت جهانی TikTok (CSO)، رولاند کلوتیر بعد از تصمیم مدیران این شرکت مبنی بر استفاده از سرورهای اوراکل در ایالات متحده برای ذخیره داده‌های کاربران آمریکایی‌(از طریق وال استریت ژورنال) قصد کنارگیری از سمت خود را دارد. براساس اطلاعات منتشر شده این شرکت در شبکۀ اطلاع‌رسانی داخلی خود، کلوتیر بعد از این نقش مشاور را در این شرکت بر عهده خواهد گرفت، شنیده‌ها همچنین حکایت از جایگزینی کیم آلبارلا، رئیس بخش ریسک امنیتی، فروشنده و مشتری TikTok در بخش امنیت جهانی دارد.

رولاند کلوتیر در یادداشت داخلی خود عنوان کرد: نظر به اعلامیه اخیر ما دربارۀ تغییرات مدیریت داده در آمریکا، زمان آن رسیده است که من از نقش خود به عنوان مدیر ارشد امنیت جهانی کناره‌گیری کرده و با همکاری مستقیم مدیران ارشد شرکت در زمینۀ مشاوره استراتژیک با تمرکز بر تأثیر تجاری برنامه های امنیتی  بر اعتماد عمومی کاربران به فعالیت خود ادامه دهم. کلوتیر در این یادداشت خاطرنشان می‌کند که در تاریخ 2 سپتامبر به حضور حدود دوسالۀ خود در این سمت خاتمه خواهد داد. 

تیک تاک در ماه ژوئن اعلام کرد که انتقال داده‌های کاربران آمریکایی به سرورهای اوراکل را آغاز کرده است تا نگرانی آن‌ها دربارۀ انتقال داده‌های خود به چین و تسلط کامل شرکت بایت دانس (کمپانی مالک تیک تاک) بر اطلاعتشان را مرتفع سازد.

یکی از سخنگویان تیک تاک به WSJ گفت که کلوتیر در مدیریت بخش جدید تیک تاک که وظیفۀ مدیریت داده‌های کاربران آمریکا بر عهده داشت، دخیل نبود، وی در این رابطه می‌افزاید؛ این تغییر سازمانی ماه‌ها قبل از اینکه سیاستمداران آمریکایی به تیک تاک فشار بیاورند، در برنامۀ شرکت قرار داشت.

سال‌ها است که مقامات آمریکایی تیک‌تاک را بخاطر ارتباطش با بایت دانس تحت نظر دارند و این شرکت را متهم به انتقال داده‌های کاربران این کشور به چین می‌کنند. ماه گذشته، پایگاه خبری بازفید نیز طی گزارشی ادعا کرد که کارکنان تیک تاک در چین دست‌کم از سپتامبر 2021 تا ژانویه 2022 «مکرراً» به داده‌های کاربران آمریکایی  دسترسی داشته‌اند.

پایگاه خبری ورج در این رابطه می‌افزاید؛ بعد از انتشار این گزارش بود که تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه سنای آمریکا طی نامه‌ای اعتبار اظهارات مدیران تیک تاک دربارۀ حفظ حریم خصوصی کاربران آمریکایی را در جلسۀ استماع ماه اکتبر سال گذشتۀ سنا، زیر سوال بردند، پس از انتشار نامۀ سناتورهای آمریکا تیک‌تاک بار دیگر در اوایل ماه جاری میلادی طی یک نامۀ رسمی به نگرانی‌ها دربارۀ حفظ اطلاعات کاربران آمریکایی در این کشور پاسخ داد و بار دیگر برنامه‌های خود را برای همکاری با اوراکل جهت "حفاظت کامل از داده‌های کاربر" تکرار کرد.

استقرار سرورهای ذخیرۀ داده شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند شبکه‌های اجتماعی در کشور مبدأ اطلاعات، امری پذیرفته شده در جهان است و خود ایالات متحده به عنوان نقطۀ کانونی شروع اینترنت و مدیر اصلی این شبکۀ جهانی نیز دغدغۀ حفظ اطلاعات کاربرانش در حدود جغرافیایی مرزهای سیاسی آمریکا را دارد، رگلاتورهای این کشور ترجیح می‌دهند که شرکتی که این اصل رعایت نمی‌کند در کشورشان حضور نداشته باشد، حتی اگر شرکت بزرگ و محبوبی مانند تیک‌تاک باشد که مردم آمریکا استفادۀ گسترده‌ای از آن دارند، آمریکا نگران استفادۀ چین از داده‌های کاربران کشورش برای ضربه زدن به منافع دولت فدرال است، بر همین اساس طی سال‌های اخیر بارها شاهد هم‌آوردی جدی مسئولان این کشور با سکوهای ارائه خدمات چینی از جمله شبکه‌های اجتماعی بودیم؛ چرا که ارزش کلان‌داده‌ها برای آن‌ها به خوبی مشخص است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز