جیمز وب ۱۰ میلیون دلاری در خطر نابودی

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۰۴۸
جیمز وب ۱۰ میلیون دلاری در خطر نابودی
دانشمندان ناسا گزارش دادند که آسیب وارد شده به تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که اواخر ماه مه 2022 بر اثر برخورد با یک ریزشهاب ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، دانشمندان ناسا گزارش دادند که آسیب وارد شده به تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که اواخر ماه مه 2022 بر اثر برخورد با یک ریزشهاب ایجاد شده است، احتمالا اثراتی بزرگتر از آن‌چیزی که تصور می‌شد بر این تلسکوپ داشته است.

گروهی از دانشمندان در مقاله جدیدی که هفته گذشته بعد از انتشار اولین تصاویر باورنکردنی از جیمز وب منتشر شد، عملکرد این تلسکوپ فضایی را در مرحله راه اندازی آن تشریح کردند.

آن‌ها مشکلاتی را گزارش کردند که "نمی توان آن‌ها را اصلاح کرد" و همچنین از ایجاد نقص فنی بر عملکرد تلسکوپ سخن به میان آوردند که هنوز میزان این نقص فنی کاملاً مشخص و قابل اندازه‌گیری نیست. 

این گزارش دربارۀ طول عمر قابل پیش‌بینی تلسکوپ وب تصریح می‌کند: در حال حاضر، بزرگترین منبع عدم قطعیت پیش‌بینی‌ عمر جیمز وب، اثرات بلندمدت برخورد ریز شهاب‌سنگ‌ها با آن است که لنز اولیه را به آرامی تخریب می‌کند همانطور که قبلاً گزارش شده است، لنز 6.5 متری اولیه وب 18 بخش طلای بریلیوم دارد، یکی از آنها که C3 نام دارد، بین 23 و 25 می 2022 توسط ذرات گرد و غبار کوچک تا حدی تخریب شده است.

از زمان پرتاب وب، پنج ریزشهاب کوچکتر دیگر مورد اصابت قرار گرفته است. یک اعتصاب جزئی در ماه تقریباً همان چیزی است که مهندسان قبل از پرتاب پیش بینی کرده بودند. توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره مأموریت علمی ناسا، در توییتی پس از حمله C3 گفت: «پس از ارزیابی‌های اولیه، تیم متوجه شد که تلسکوپ هنوز در سطحی است که فراتر از تمام الزامات مأموریت است.

گزارش‌های اولیه حاکی از این است که آسیب به بخش C3 می‌تواند جدی تر از چیزی باشد که دانشمندان تصور می‌کردند. بر اساس این گزارش از شش برخورد ریزشهاب‌سنگ‌هایی که تاکنون از طریق سنجش جبهه موج شناسایی شده‌اند، پنج مورد اثرات ناچیزی داشته‌اند، در مقابل، ریزشهاب سنگی که در بازه زمانی 22 تا 24 مه 2022 سال جاری میلادی به بخش C3 برخورد کرده است، سبب ایجاد تغییرات غیرقابل اصلاح قابل توجهی در شکل کلی آن بخش شد.

گزارش مذکور همچنین خاطرنشان می‌کند که این برخورد آسیبی فراتر از تصور دربارۀ برخورد یک ریز شهاب با جیمز وب ایجاد کرده است به همین دلیل تحقیقات و مدل‌سازی بیشتر توسط مدیران پروژه JWST در دستور کار قرار دارد.

فوربس در ادامۀ مطلب خود می‌آورد: علیرغم اینکه ادامۀ حیات جیمز وب برای 20 سال (10 سال بیشتر از پیش بینی‌های اولیه) در دسترس به نظر می‌رسد اما خود مهندسانی که Webb را طراحی کرده‌اند نیز به خوبی می‌دانند که لنزها و آفتاب‌گیر آن به‌طور اجتناب‌ناپذیری به آرامی در اثر برخوردهای ریز شهاب‌سنگ تخریب می‌شوند.

بر همین اساس انتظار می‌رود که آشکارسازهای جیمزوب به تدریج توسط ذرات باردار  آسیب ببینند، در حالی که آفتاب‌گیر و عایق پنج لایه خلاقانه آن در اثر هوازدگی فضا از بین می‌روند از آنجایی که آینه آن در معرض برخوردهای ریزشهاب‌سنگ فضایی قرار می‌گیرد، اجتناب از تخریب برای وب دشوار است. در این گزارش آمده است؛ "رویارویی با ریزشهاب‌ها برای هیچ فضاپیمایی قابل اجتناب نخواهد بود".

آیا ضربه C3 تصادفی بود؟

مطالب این گزارش تأکید می‌کند: «هنوز مشخص نیست که آیا برخورد ماه می 2022 به بخش C3 یک رویداد نادر بود یا اینکه آیا تلسکوپ ممکن است بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده در مدل‌سازی قبل از پرتاب، در معرض آسیب ریزشهاب‌سنگ‌ها باشد، امید می‌رود که این رویداد فقط یک بار در چند سال اتفاق بیافتد اما بعید به نظر می‌رسد که این رجاء واقعی باشد؛ چرا که اکنون تعداد زیادی ریز شهاب سنگ‌ در مجاورت وب قرار دارد بنابراین دانشمندان در حال بررسی چگونگی تأثیر ضربه‌ها بر آینه‌های طلای بریلیوم و چگونگی کاهش اثر این حملات کیهانی هستند.

راه حل چیست؟

در این گزارش آمده است که یک راه‌حل ممکن می‌تواند به حداقل رساندن زمان صرف شده در جهت حرکت مداری باشد، این کار از نظر آماری نرخ و انرژی ریز شهاب سنگی بالاتری دارد. جیمز وب در روز کریسمس سال 2021 به فضا پرتاب شد و از فوریه به دور نقطه L2 در حدود یک میلیون مایل / 1.6 میلیون کیلومتر از زمین می چرخد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز