ایجاد معاونت امنیت شبکه ملی اطلاعات در کشور

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۵۴۲
ایجاد معاونت امنیت شبکه ملی اطلاعات در کشور
با توجه به جایگاه واهمیت پروژه های امنیت شبکه ملی اطلاعات به زودی معاونت امنیت این شبکه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت، دکتر لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا  که صبح امروز در همایش‌کنفرانس‌ظرفیت‌‌شبکه ملی اطلاعات‌ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن‌می‌گفت؛ با اعلام این مطلب افزود: تمامی فعالیت های شبکه ملی اطلاعات بر اساس سند قانونی موجود یعنی‌ سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی می باشد و تکالیف محوله در سند مشخص و گزارش فعالیت‌ها به مرکز ملی فضای مجازی ارائه خواهد شد.
وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذر ماه سال گذشته به منظور جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و همچنین ایجاد نقطه‌کانونی متمرکزومرتبط با مباحث امنیت شبکه ملی اطلاعات تصمیم به تشکیل معاونت امنیت شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفت.

خوشبختانه در امنیت شبکه ملی اطلاعات‌ اعم از امنیت، سالم سازی، پدافند و مسائل دیگر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است به طوری که بودجه این بخش 10 برابر افزایش یافته است .
نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا در زمینه پروژه های امنیت شبکه ملی اطلاعات اضافه کرد: در خصوص پیشرفت امنیت در شبکه ملی اطلاعات حدود 42 تا 43 درصد پیشرفت داشته ایم وتداوم این پیشرفت تا پایان سال 1401 به بالای 70 درصد خواهد رسید.

دکتر لاجوردی پررنگ ترین موضوع در حوزه شبکه ملی اطلاعات را بحث امنیت دانست و تاکید کرد: اقدام مهم در امنیت شبکه ملی اطلاعات را پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی دانست.
وی در خصوص بحث مجوزها در ارائه خدمات و فروش محصولات در حوزه امنیت کسب و کار گفت: در این خصوص آیین نامه ارزیابی تجهیزات و محصولات حوزه افتا بازبینی شده است و با حضور متولیان این حوزه و بخش خصوصی جلساتی برگزار شده است و آیین نامه آن به زودی با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان این حوزه جهت تسهیل کردن ارزیابی امنیتی محصولات بومی و الزام به ارزیابی پیشبینی به جای پسبینی و تسهیل و سرعت عمل بیشتر در ارزیابی ها تدوین خواهد شد.

دکتر لاجوردی نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا  اضافه کرد : در خصوص بومی سازی تجهیزات و محصولات از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شده ارزیابی‌های عملکردی تجهیزات را به صورت عمومی همانند بسیاری از آزمایشگاه های بین المللی و بر اساس سامانه‌ای که ایجاد خواهد شد، منتشر کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص امنیت خدمات ابری (security service)اظهار داشت: بحث امنیت خدمات ابری (security service) بسیار مهم و حیاتی است که دارای دو جنبه است که یکی شرکتهای خصوصی که در قالب MMSP می توانند خدمات ارائه دهند و بخش دیگر نهادهای حاکمیتی است و درصددیم که تا جایی که حریم خصوصی حفظ شود خدمات این بخش را نیز در اختیار بخش غیردولتی قرار دهیم .
وی اضافه کرد: در حوزه جرایم فضای مجازی، در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری های خوبی در خارج از این وزارتخانه آغاز کرده به طور مثال در حوزه فیشینگ به واسطه همکاری بین اپراتورها، زیرساخت و پلیس فتا انتقال اطلاعات بین این 3 مجموعه انجام شده است که از اردیبهشت امسال سامانه تشخیص خودکار فیشینگ راه اندازی شده است.
دکتر لاجوردی در پایان بر نقش فرهنگ در حوزه امنیت اشاره کرد و افزود: در حوزه امنیت چنانچه بهترین نیروی انسانی، فرآیند و تجهیزات را هم داشته باشی باز هم تضمینی برای امنیت نیست بلکه منشاء امنیت فرهنگ است‌که باید به آن با اولویت نگاه شود.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز