پرونده اینستاگرام در نوبت رسیدگی دادگاه قرار دارد

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۲۳:۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۵۹۲
پرونده اینستاگرام در نوبت رسیدگی دادگاه قرار دارد
یک بررسی جدید نشان داده است، استفاده از اینستاگرام میزان مشکلات روانی ازجمله افسردگی، اعتیاد و خودکشی را در بین نوجوان ها به خصوص دختران افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، اینستاگرام در دو شکایت جدید متهم به تحریک اختلالات خوردن و مشکلات سلامت روان از اضطراب و افسردگی گرفته تا اعتیاد و اقدام به خودکشی در دختران نوجوان است.

شکایت‌های ارائه شده علیه متا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، ادعا می‌کند که این شرکت باید مسئول «ایجاد و کمک به بحران رو به رشد سلامت روانی کودکان و نوجوانان آمریکا» باشد.

جنیفر و بنجامین مارتین با طرح شکایتی از کنتاکی مدعی شدند که اینستاگرام طوفانی بزرگ از اعتیاد، مقایسه اجتماعی و قرار گرفتن در معرض محتوای فوق‌العاده مضر را برای دختر 19 ساله‌شان الکساندرا مارتین ایجاد کرده است.

جنیفر مارتین در مصاحبه‌ای که چهارشنبه در برنامه «صبح بخیر آمریکا» پخش شد به ABC News گفت: «به عنوان یک مادر وقتی شرایط را می‌بینید، احساس ناامیدی می‌کنید. شما سعی دارید از فرزند خود حمایت کنید و هر کاری که می توانید برایش انجام دهید، اما درک احساس شما برایش سخت است.

والدین این نوجوان آمریکایی در شکایت خود آورده‌اند که الکساندرا در ۱۲ سالگی شروع به استفاده از اینستاگرام کرد و با وجود سن کمش توسط این پلتفرم تشویق شد تا چندین حساب باز کند.

طبق این شکایت، الکساندرا محتوای مرتبط با اختلال خوردن را داخل اینستاگرام مشاهده کرد و علائم اضطراب و افسردگی را نشان داد.

بنجامین مارتین به ABC News گفت: در حدود سال 2016، ما متوجه کاهش وزن شدید او شدیم و سپس قطعات پازل را کنار هم قرار دادیم که ارتباط مستقیمی با رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام داشت.

الکساندرا بعداً به بی اشتهایی نیز مبتلا شد و طبق دادخواست در بیمارستان بستری شد. بر اساس گفته‌های این نوجوان آمریکایی، وی در سال 2019، دو بار اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان بستری شده است!

این دادخواست تصریح می‌کند که استفاده الکس از رسانه‌های اجتماعی با کاهش مداوم و شدید سلامت روان او همزمان شده است. والدینش می‌گویند که وی به اینستاگرام معتاد بود و نمی‌توانست استفاده از آن را متوقف کند، حتی زمانی که رسانه‌های اجتماعی مقادیر فزاینده‌ای از محتوای مضر را پیش چشمانش قرار می‌داد و آن محتوای مضر را از طریق حساب‌های اینستاگرام تقویت می‌کرد.

این شکایت در حال حاضر در جریان است، والدین الکساندرا می‌گویند که وی بارها مورد بمباران اطلاعاتی قرار گرفته است، آن‌ها به طور مشخص از صفحه اکسپلوور (مدیریت انتخاب) این شبکه صحبت می‌کنند، آن اعتقاد دارند که متا بارها مدل‌های کم وزن، تغذیه ناسالم و محتوای اختلالات خوردن را در معرض دید فرزندشان قرار داده است. این دعوی به طرفیت الکساندرا و والدینش به عنوان شاکی می شود، تقاضای محکومیت اینستاگرام به مبلغ نامشخصی غرامت مالی را دارد.

شکایت دوم توسط خانواده یک دختر به نام CN، اهل کنتاکی طرح شده است. مادر او، کندیس وست، در دادخواستش ادعا می‌کند که سی.ان در سن 12 سالگی به اینستاگرام معتاد شده و در نهایت اقدام به خودکشی کرده است! این دادخواست تصریح می‌کند که استفاده CN از اینستاگرام به مرحله اعتیاد رسیده و همزمان منجر به کاهش مداوم و شدید سلامت روانی او شده است.

طبق محتویات پرونده، CN و مادرش از اینستاگرام برای جستجوی دستور العمل هایی برای پخت و پز غذا استفاده می‌کردند اما CN در نهایت به روش‌های خطرناکی دست پیدا کرده است، برای مثال، این رسانه اجتماعی دستورالعمل‌هایی برای رسیدن به کالری منفی را در اختیار این نوجوان آمریکایی قرار داد که برای سلامت وی ایجاد خطر می‌کرد،.

متا خود بیش از هرکسی می‌داند که محصولش به افسردگی، اضطراب، حتی خودکشی و خودآزاری نوجوانان کمک می‌کند اما پرسش اصلی این است که چرا علیرغم وجوذ این آگاهی، تغییری در اینستاگرام و استفاده از الگوریتم‌هایش حداقل درباره حساب‌های کاربری نوجوانان ایجاد نمی‌کند؟ والدین این نوجوان آمریکایی علت را اولویت‌های متا می‌دانند به زعم آن‌ها این شرکت بیش از هرچیز به حفظ سهم بازار خود فکر می‌کند، مدیران ابن شرکت برای دستیابی به این هدف، عضویت نوجوانان و حفظ فعالیتشان در متا را ضروری می دانند.

والدین این کودک آمریکایی در شکایت خود به دنبال اخذ خسارات مالی نامشخصی از متا هستند، آن‌ها برای اثبات ادعای خود، مدارکی شامل عکس‌های مقایسه‌ای از تغییرات ادعایی در ظاهر CN و تصاویری از آثار هنری CN قرار داده‌اند که خکایت از وجود اختلال خوردن و افسردگی در وی دارد.
سخنگوی متا روز سه شنبه از اظهار نظر در مورد این دو شکایت خودداری کرد و آنها را "دعوای حقوقی فعال" خواند. این سخنگو به حمایت‌های عمومی برای کودکان اشاره کرد که وی مدعی است که توسط اینستاگرام ارائه می‌شود، از جمله موارد مورد اشاره وی می‌توان به تأیید سن، کنترل‌های والدین، کاهش دید محتوایی که بالقوه حساس هستند، تنظیمات کنترل زمان، تنظیمات پیش‌فرض برای ارائه حریم خصوصی بیشتر و همچنین منابع درون برنامه ای که از سلامت روان پشتیبانی می کنند، اشاره کرد.

خانم هاوگن از پرسنل سابق متا، در اکتبر 2021 اسنادی را توسط رسانه‌هایی مانند وال استریت ژورنال  منتشر کرد که بعدها The Facebook Papers مشهور شد.

هاوگن اکتبر گذشته در مراسم استماع کنگره مدعی شد که فیس بوک نگرانی‌های مربوط به اثرات مضر پلتفرم.هایش بر سلامت روان کودکان را نادیده گرفته است، البته فیسبوک این شهادت را معتبر ندانست، هرچند شواهد همه بر علبه متا است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز