ایستگاه بین المللی فضایی بعد از خروج روسیه نابود خواهد شد!

۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۰۱:۰۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۵۷۰۴۷
ایستگاه بین المللی فضایی بعد از خروج روسیه نابود خواهد شد!
در اوایل این هفته، رئیس جدید فضایی روسیه تهدید کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را بعد از سال 2024 ترک خواهد کرد، اما اظهارات جدید ناسا نشان می‌دهد که این کشور حداقل تا سال 2028 ایستگاه فضایی را ترک نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، اوایل این هفته بود که رئیس جدید سازمان فضایی روسیه تهدید کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را بعد از سال 2024 ترک خواهد کرد اما اظهارات جدید ناسا نشان می‌دهد که این کشور حداقل تا سال 2028 ایستگاه فضایی را ترک نخواهد کرد.

جهان در میان تنش‌های ژئوپلیتیکی که بین کشورهایی فعال در ایستگاه فضایی قرار دارد، روسیه تمام تلاش خود را می‌کند تا عضلات خود را منعطف کند. روز سه شنبه، یوری بوریسوف، رئیس تازه منصوب شده Roscosmos (سازمان فضایی روسیه) به والدیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه قصد دارد «پس از سال 2024» در مقطعی مبهم ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کند با این حال، مقامات ناسا روز گذشته به رویترز گفتند که روسیه به یک ضرب الاجل واقعی و معقول عقب نشینی کرده است و این کشور قصد دارد فضانوردان خود را تا سال 2028 در ایستگاه نگه دارد.

کتی لودرز، معاون مدیر عملیات فضایی ناسا در مصاحبه ای با رویترز عنوان کرد: «ما هیچ نشانه ای در هیچ سطح کاری دریافت نمی کنیم که چیزی تغییر کرده است. این جدول زمانی روشن عملاً برای هیچ کس تعجب آور نیست. روسیه علیرغم فشارهای اقتصادی غرب بعد از شروع نبرد اوکراین، موقعیت ضعیفی برای متعهد شدن به ساخت یک آزمایشگاه مداری جدید ندارد. البته بر اساس گزارش رویترز، انتظار نمی رود که ایستگاه فضایی مداری روسیه، معروف به ROSS، پیش از سال 2028 آماده شود و روسیه ایستگاه بین المللی فضایی را ترک کنذ.

ولادیمیر سولوویوف، مدیر پرواز بخش ایستگاه فضایی روسیه، در مصاحبه اخیر خود با روسکاسموس، گفت که فضانوردان روسی باید تا زمانی که ROSS عملیاتی شود، در ایستگاه فضایی بین‌المللی بمانند. سولوویوف تصریح کرد که این کشور باید به عملیات ISS ادامه دهد تا زمانی که موقعیت ایستگاه فضای ملی این کشور تثبیت شود. وی معتقد است که اگر کشورش پروازهای [خدمه‌ای] را برای چندین سال متوقف کند، آن‌گاه بازگرداندن آنچه قبلاً بوده بسیار دشوار خواهد بود.

باید اذعان کرد، دیدن فضانوردان روسی که ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کنند، اما جایی برای رفتن در مدار پایین زمین ندارند، بازخورد بسیار بدی را برای کرملین به نمایش می‌گذارد.

تعهد آشکار روسیه به ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی به مقصد ایستگاه فضایی خود، پایان شراکت 24 ساله بین ناسا و روسکوسموس در این پروژه خواهد بود. به گزارش رویترز، هیچ توافق رسمی بین ناسا و روسکوسموس وجود ندارد که روسیه بعد از سال 2024 بر روی ایستگاه فضایی بین المللی نگه دارد اما به گفته رویترز، نشست مشترک دولت‌های عضو ایستگاه در روز جمعه احتمالا منجر به تمدید حضور همه کشورها در ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2038 خواهد شد.

البته باید بدانید که ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از خروج برنامه‌ریزی شده روسیه، مدت زیادی وجود نخواهد داشت، زیرا ناسا و شرکای ایستگاه آن قصد دارند آن را تنها دو سال بعد در سال 2030 در اقیانوس آرام ساقط خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما