مهم ترین عوارض کرونا برای کودکان

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۳۲۰
مهم ترین عوارض کرونا برای کودکان
استفاده از صفحه نمایش با رژیم غذایی ضعیف در کودکان، سلامت چشم ضعیف، بدتر شدن سلامت روان از جمله اضطراب، و مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، تحریک پذیری و افزایش دفعات کج خلقی مرتبط است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، بر اساس اولین بررسی جهانی درباره مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در طول همه گیری کرونا در بین دانش آموزان دبستانی، مشخص شد که آن ها در طول کرونا به طور متوسط یک ساعت و 20 دقیقه بیشتر در روز از صفحه نمایش های دیجیتال استفاده کرده اند.

به گزارش گاردین محققان معتقدند، افزایش شدید زمان استفاده از صفحه نمایش با رژیم غذایی ضعیف در کودکان، سلامت چشم ضعیف، بدتر شدن سلامت روان از جمله اضطراب، و مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، تحریک پذیری و افزایش دفعات کج خلقی مرتبط است.

بیشترین افزایش روزانه در زمان تماشای صفحه در بین سنین بین 6 تا 10 سال است. اما طبق گفته دانشگاه آنگلیا راسکین، که رهبری تجزیه و تحلیل جهانی مطالعات را بر عهده داشت، افزایش قابل توجه در بین تمام گروه های سنی از جمله بزرگسالان نیز مشاهده شده است.

محققان در ClinicalMedicine که بخشی از مجله علمی Lancet Discovery Science است، نوشتند که این بررسی نشان داد که تمام گروه‌های سنی بعد از شیوع کرونا کل زمان استفاده از صفحه نمایش خود را افزایش دادند، دانش آموزان ابتدایی در این میان بیشترین افزایش میزان استفاده را داشتند؛ پس از آن‌ها بزرگسالان، نوجوانان و کودکان خردسال در رتبه های بعدی هستند. 

محققان دریافتند که به طور کلی زمان بیشتری که صرف تماشای صفحه نمایش هایی مانند تلویزیون یا رایانه می شود با تأثیر منفی بر رژیم غذایی، خواب، سلامت روان و سلامت چشم مرتبط است.

دانش آموزان دبستانی بیشترین افزایش را با 83 دقیقه در روز ثبت کردند. بعد بزرگسالان با 58 دقیقه و نوجوانان (11 تا 17 سال) با 55 دقیقه بودند. کودکان زیر پنج سال با 35 دقیقه افزایش کمترین زمان نمایش را داشتند، اگرچه حتی این افزایش نیز ناچیز نیست.

پروفسور شاهینا پردهان، نویسنده ارشد و مدیر مؤسسه تحقیقات بینایی و چشم در دانشگاه آنگلیا راسکین گفت: این اولین مطالعه از نوع خود است که به طور سیستماتیک به مقالات تحقیقاتی بررسی شده در مورد افزایش زمان نمایشگر در طول همه گیری و تأثیر آن می پردازد. 

محققان 89 مطالعه از کشورهایی از جمله انگلیس ،آمریکا ، استرالیا، فرانسه، شیلی  را تجزیه و تحلیل کردند. تجزیه و تحلیل بر روی افزایش زمان نمایش قبل و در طول همه گیری، با جزئیات متمرکز بود و حجم نمونه کل بیش از 200000 نفر را پوشش می داد.

این مطالعه همچنین انواع زمان تماشای صفحه نمایش را مورد بررسی قرار داد و دریافت که زمان فراغت با صفحه نمایش یا زمان استفاده از صفحه نمایش که به کار یا مطالعه مربوط نمی شود نیز در همه گروه های سنی افزایش یافته است. کودکان بین شش تا 10 سال بار دیگر بیشترین افزایش را نشان دادند.

این تحقیق علاوه بر اثرات مضر بر روی کودکان، ارتباط بین زمان بیشتر نمایشگر و پیامدهای منفی برای بزرگسالان را شناسایی کرد مانند اثرات نامطلوب بر رژیم غذایی، سلامت چشم و سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و تنهایی و بر سلامت عمومی از جمله خستگی، کاهش فعالیت بدنی و افزایش وزن بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما