در اجلاس رؤسای ۱۴ دانشگاه‌ بزرگ کشور مطرح شد؛ حرکت از رویکرد هزینه‌ای در دانشگاه‌ها به سمت رویکرد درآمدی و سپس سرمایه‌ای

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۳۱۴
در اجلاس رؤسای ۱۴ دانشگاه‌ بزرگ کشور مطرح شد؛ حرکت از رویکرد هزینه‌ای در دانشگاه‌ها به سمت رویکرد درآمدی و سپس سرمایه‌ای
سی و هفتمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با حضور معاونین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا،  سی و هفتمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور صبح روز چهارشنبه دوم شهریورماه سال‌جاری با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزارت علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و رؤسای 14 دانشگاه‌ بزرگ کشور، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سید محمد مقیمی رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: دانشگاه‌ها به عنوان نماد قدرت کشور تلقی می‌شوند و قدرت هر کشوری در علم و عالمان آن کشور است و مردمی بودن دولت نیز وظیفه دانشگاه‌ها را در زمینه قرارگیری این قدرت و قوت در خدمت مردم عزیز سنگین‌تر می‌کند. بنابراین باید توانمان را طوری متمرکز کنیم که ایران قوی را تضمین کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌ها در همه کشورها ابزار قدرتمندی و حرکت جامعه به سوی کارآمدی تلقی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، دانشگاه‌ها چالش‌های مختلفی را با سلامت و موفقیت پشت سر گذاشتند که یکی از آنها آموزش حضوری بود که به بهترین شکل دوباره از سر گرفته شد.

دکتر مقیمی با اشاره به ضرورت هماهنگی‌ها برای ایجاد آمادگی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، افزود: وظیفه ما برای هر چه روان‌تر آغاز شدن سال تحصیلی جدید و علی رغم همه محدودیت‌ها، وظیفه بسیار سنگینی است که همراهی نهادهای تأمین‌کننده منابع مالی و تجهیزاتی در دولت را طلب می‌کند.

وی اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ را فرصتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت آماده شدن کشور برای جهش بزرگ دانست و گفت: در شرایط حاضر، علیرغم وجود محدودیت‌ها و تنگناها، دانشگاه می‌تواند با مدیریت کارآمد، جایگاه پیشرو بودن خود را برای جامعه و عرصه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و عامه مردم نشان دهد‌.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ تاکید کرد: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم باید به سمت استقلال مالی و اداری دانشگاه‌ها گام برداریم. همانگونه که در اجلاس قبلی مقرر شد که این موضوع در دستور کار قرار گیرد، رؤسای دانشگاه‌ها در طول این مدت به جریان‌سازی در این زمینه پرداختند و این موضوع را از طریق مذاکرات و نامه‌نگاری‌های مختلف پیگیری نموده‌اند که امیدواریم این امر به صورت مطلوب محقق شود.

در ادامه این نشست دکتر علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران گفت: سه تمرکز کانونی در حوزه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی دانشگاه‌ها داریم که شامل پایداری منابع مالی دانشگاه‌ها، حفظ نمودن کرامت استادان با نگاه به تکریم علم و عالم و همچنین صادرات محصولات دانش‌بنیان حاصل فکر و عمل نخبگان می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها را از دولت طلب کنیم بلکه باید رویکرد هزینه‌ای را به رویکرد درآمدی تبدیل کرده و سپس رویکرد درآمدی را به رویکرد سرمایه‌ای تبدیل کنیم.

دکتر مبینی دهکردی، این تبدیل رویکرد را مستلزم تغییر جهت در قوانین، مدیریت و قواعد در زمینه نوع نگاه به ورود دانشگاه‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بنابراین لازم است از حضور دانشگاه‌ها در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، مانع‌زدایی کنیم. به عنوان نمونه، قانون رفع موانع تولید دانش‌بنیان که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد، ظرفیت بزرگی را به دانشگاه‌ها می‌دهد.

معاون دانشگاه تهران تصریح کرد: اتکای صرف دانشگاه به منابع دولت، مبین این است که دانایی به توانایی تبدیل نشده است. از طرفی نیز کاهش تدریجی اتکای دانشگاه به بودجه دولتی، نیازمند افزایش اختیارات دانشگاه است‌.

دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی به ارائه تصویر کلی از وضع موجود فرهنگی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: موضوع حجاب و عفاف، ضعف بنیه معرفتی دانشجویان، نفوذ برخی جریان‌های دانشجویی در مجموعه‌های صنفی، علمی و فرهنگی و افزایش میل به مهاجرت در میان نخبگان موضوعات قابل توجه در زمینه فرهنگی در دانشگاه‌هاست که کار کارشناسی جدی در این زمینه را می‌طلبد.

دکتر کلانتری با اظهار تاسف گفت: کم ارزش شدن آموزش‌های دانشگاهی و کاهش میل به تحصیلات دانشگاهی، افزایش فرد گرایی و اهمیت یافتن حوزه خصوصی و گسترده شدن آن و افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی از جمله آسیب‌های فرهنگی است که در میان دانشجویان در حال افزایش است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: ضعف کارشناسان فرهنگی در جامعه و افزایش فشارهای رسانه ای برخی جریان های سیاسی و افزایش تمرکز جریان معاند بر دانشگاه موضوعی است که باید به دقت مورد بررسی و رصد قرار گیرد.

وی افزایش و تقویت رویداد‌های هویت بخش و توجه ویژه به رویداد‌‌‌های مذهبی و جهت دهی به حضور دانشجویان در فضای مجازی را به عنوان برخی راهکارها در این زمینه معرفی کرد و افزود: با درگیر کردن خانواده با دانشگاه ها و طرح مساله امید اجتماعی به مثابه مسئله ای ملی و تدارک تور‌های علمی برای دانشگاهیان و بالاخص نخبگان دانشگاهی میتوان  سطح فرهنگی در دانشگاه ها را بالا برد.

در حاشیه این نشست دکتر رسول  جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: امروز با افتخار میزبان اجلاس رؤسای دانشگاه های بزرگ کشور هستیم و در این نشست  رؤسای14 دانشگاه بزرگ کشور از جمله دانشگاه های: تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، خواجه نصیر، علم و صنعت، امیر کبیر، علامه طباطبایی، تبریز، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، صنعتی اصفهان و الزهرا و شهید بهشتی در این اجلاس حضور دارند.

دکتر جلیلی گفت: این اجلاس در دولت سیزدهم بارها توسط دانشگاه تهران که مسئولیت دبیرخانه اجلاس را به عهده دارد، برگزار شد و در اسفند سال 1400 پیشنهاد برگزاری اجلاس به شکل چرخشی از سوی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد و سر انجام این اتفاق خوب محقق شد و ما امروز میزبان 13 رئیس دانشگاه بزرگ کشور هستیم.

وی گفت: دو موضوع اصلی تغذیه دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله دستورات این جلسه است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: موضوع غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید با حضور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان کشور مطرح شد و رؤسای دانشگاه‌ها نقطه نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بحث گرانی غذا و کمک‌هایی که نیاز است از سوی سازمان برنامه و بودجه به موضوع تغذیه دانشگاه‌ها شود را مطرح کردند و گزینه‌های احتمالی سازمان برنامه بودجه برای حمایت از بحث غذای دانشجویان ارائه شد.

دکتر جلیلی گفت: رئیس سازمان دانشجویان کشور قول مساعد دادند که دانشگاه‌ها برای نیم سال اول تحصیلی آینده مشکل تغذیه نخواهند داشت.

وی گفت: گلایه رؤسای برخی از دانشگاه‌ها عدم تخصیص به موقع اعتبارات بود که منجر به خرید دیرهنگام مواد اولیه و تاخیر در انعقاد قرار داد با پیمانکاران غذای دانشجویان خواهد شد.

دکتر جلیلی افزود: در این نشست در خصوص موضوع فرهنگی دانشگاه‌ها نیز مواردی مطرح شد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان بودجه پیشنهادی معاون فرهنگی وزارت علوم به دانشگاه‌ها، بررسی کدهای اخلاقی، ارائه الگوهای رفتاری مناسب به دانشجویان، منشور آموزشی، پژوهشی،اخلاقی دانشجویان، حقوق و وظایف استادان در زمینه فرهنگ‌سازی و نقش اعضای هئیت علمی که در تربیت دانشجویان عهده دار هستند اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: دوره کرونا و دوری دانشجویان از فضای دانشگاه باعث بروز برخی ناهنجاری‌های روان شناختی و آسیب‌های اجتماعی شده که نیازمند تقویت مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌هاست.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: نشاط دانشجویی و نحوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی و پرداختن به موضوع مهم ورزش و تربیت بدنی دانشجویان از جمله سرفصل‌هایی بود که در این جلسه به صورت مفصل به آن پرداخته شد.

گفتنی است؛ در این اجلاس که با حضور مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و رؤسای دانشگاه‌هاى بزرگ کشور برگزار شد، بررسی وضعیت فرهنگی نیم‌سال آینده دانشگاه‌ها،‌ تبیین ابعاد استقلال دانشگاه‌ها در حوزه اداری، مالی و هیئت امنا، وحدت رویه در مباحث مالی، تامین یارانه و هزینه غذای دانشجویی سال تحصیلی پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز