نظارت مانع توسعه پلتفرم‌ها نیست

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۲۰:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۰۳۳
نظارت مانع توسعه پلتفرم‌ها نیست
سرپرست معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو گفت: اساسا در بسیاری از موارد قرار نیست نظارت، به‌عنوان سدی برای ادامه مسیر یک صنعت عمل کند و نظارت و توسعه هیچ تضادی با یکدیگر ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» این هفته رادیو گفت‌وگو به موضوع شبکه نمایش خانگی پرداخت. در این گفت‌وگو محمدحسن خلعتبری، سرپرست معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا، محمد صراف، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط و بابک کرباسی‌ به‌ عنوان کارشناس و پژوهشگر تولیدات نمایشی در برنامه حضور داشتند.

تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر، منحصرا صدا و سیما است

در ابتدای برنامه، خلعتبری در پاسخ به سوالی در خصوص دوگانه‌های موجود در مورد شبکه‌های خانگی بیان کرد: به عقیده من در جامعه امروز، با دوگانه‌های زیادی سر و کار داریم و این دوگانه‌ها بیشتر برای شناخت مسائل است و همواره باید به دنبال نقطه تعادل بین این دوگانه‌ها باشیم. اساسا در بسیاری از موارد قرار نیست نظارت، به‌عنوان سدی برای ادامه مسیر یک صنعت عمل کند و نظارت و توسعه هیچ تضادی با یکدیگر ندارند.

سرپرست معاونت تنظیم بازار وتوسعه کسب‌و کار ساترا در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت نقد سازنده گفت: درخصوص قوانین موجود در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، اولین لایه قانونی این حوزه، قانون اساسی است. همچنین باتوجه به قانون حق انتشار انحصاری سازمان صدا و سیما، تنها تنظیم گر صوت و تصویر فراگیر، سازمان صدا و سیما است.

صنف نمایش ویدیو از ساترا انتظار حمایت دارد 

در ادامه برنامه صراف عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط در پاسخ به سوالی در خصوص توقعات پلتفرم از ساترا بیان کرد: اصولا صنعت نمایش ویدیوی درخواستی به عنوان یک صنعت نوپا در کنار دیگر صنایع کشور در حال تلاش برای پیشرفت در حوزه هنر و رسانه است. به نظر من رسالت صنعت‌گر در حوزه نمایش ویدیوی درخواستی، چانه‌زنی برای احقاق حقوق‌اش است. باید این موضوع را بدانیم که مجموعه صنف، یک مجموعه قانونی است و همواره در تلاش برای حرکت زیر چتر قانون بوده است و از ساترا انتظار حمایت از جنس همکاری و تعامل دارد که بتواند بهتر از قبل در مسیر توسعه صنعت نمایش ویدیوی درخواستی قدم بردارد.

اعتراض‌هایی وجود داشت 

در بخش دیگری از این برنامه، بابک کرباسی‌، کارشناس تولیدات نمایشی، ضمن اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه نظارت بر شبکه‌های خانگی که در قالب سی‌دی در اختیار مردم قرار می‌گرفت و حضور سازمان فارابی به عنوان بخشی از بدنه وزارت ارشاد در تولید محتوا، بیان کرد: در آن زمان هم اعتراضاتی به عملکرد وزارت فرهنگ وجود داشت، اما هیچ‌گاه به عنوان جلوگیری از عملکرد سازندگان از آنها یاد نمی‌شد. احساس می‌کنم که دیوار صدا و سیما کوتاه است و شاید تا حدودی اقدامات اولیه ساترا در زمان تأسیس این سازمان بیشتر فنی بود تا هنری و این امر موجب شده است تا حساسیت‌هایی در این زمینه ایجاد شود.

در پایان برنامه خلعتبری اعلام آمادگی کرد تا با تشکیل جلسات هم اندیشی با اعضای انجمن صنفی نمایش ویدیو و سایر اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و فعالان عرصه نمایش ویدیوی درخواستی از تجارب و نظرات ایشان به بهترین شکل بهره‌برداری کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز