رادیو گفت و گو بررسی می‌کند:

مقایسه وضعیت تنظیم گری فضای مجازی در ایران و جهان

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۱۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۲۸۶
مقایسه وضعیت تنظیم گری فضای مجازی در ایران و جهان
برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو امشب ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ زمانی که مسئله تنظیم گری به خصوص درباره محتوای فضای مجازی مطرح می‌شود، برخی تصور می‌کنند که این موضوع، امری سلیقه‌ای است در حالیکه امر تنظیم‌گری، دارای یک سابقه ی تاریخی است و نهادهای بسیاری از اساس برای تنظیم‌گری امور مختلف پا به عرصه حیات گذاشته‌اند. البته رگلاتوری نخستین بار در حوزه پولی، زندگی انسان‌ها را متاثر کرد اما به تدریج انسان ها دریافتند که بسیاری از شئونات دیگر زیست اجتماعی بشر نیاز مبرم به تنظیم‌گری دارد و اینطور بود که نهادهای گوناگون رگلاتوری به وجود آمدند.

آفکام در انگلستان، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا،‌ شورای نظارت بر رسانه‌ها در فرانسه، روسکماندزور در روسیه از جمله سازمان‌های جهانی هستند که وظیفه تنظیم گری محتوا در جهان را بر عهده دارند. آن‌ها در بسیاری از مواقع قوانین بسیار سختگیرانه‌ ای بر این حوزه اعمال می‌کنند اما آماج حملات رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند؛ چرا که آن‌ها مانند ایران اسلامی در معرض عداوت غرب قرار ندارند و از سوی دیگر فعالان فضای مجازی در آن کشورها تنظیم گری حاکمیت را پذیرفته اند. اگر چه در ایران هم اکثریت فعالان فضای مجازی نگاه درستی نسبت به این موضوع دارند اما به ندرت شاهد فضا سازی رسانه ای تعداد بسیار انگشت شماری از پلت فرم ها برای فرار از قانون هستیم که البته با پرداخت هزینه های هنگفت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلاش می‌کنند جریان پر قدرتی را در شبکه های اجتماعی علیه تنظیم گری به راه بیندازند.

علاوه بر این هر چند برخی تصور می‌کنند زمانی که بحث تنظیم‌گری مطرح می‌شود، معنای آن مسدودسازی است، اما حقیقت ماجرا این است که بنای تنظیم گر حوزه صوت و تصویر فراگیر در ایران (ساترا)، تنظیم گر بازی های رایانه ای (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) و تنظیم گر رسانه های دیجیتال غیر فراگیر (مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اصلاح امور است و نه مسدود سازی.

اهمیت این بحث و چالش هایی که گاهی در حوزه تنظیم گری در ایران مطرح می‌شود، سبب شد تا موضوع این هفته ی برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو «تنظیم گری و چالش آینده محتوای در زیست بوم فضای مجازی؛ وحدت یا تعارض ملی» تعیین شود.

برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو امشب ساعت ۲۰:۰۰ به تهیه کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور، اجرا و کارشناسی علی پژوهش همچنین با حضور مهدی شکیبایی مدیر فرهنگسرای رسانه، سعید مشهدی؛ مدیر عامل اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و دکتر حسن نجفی سولاری؛ مدرس دانشگاه روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز