آیا خواندن نماز عید فطر مستحب است یا واجب؟

۱۴۰۲/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۷۸۰۵۶
آیا خواندن نماز عید فطر مستحب است یا واجب؟
یکی از مسائلی که همواره درباره روز عید سعید فطر سؤال می‌شود در خصوص نماز عید فطر است. باید دانست که نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان ( عج ) واجب نیست، بلکه مستحب است.

به گزارش برنا؛ یکی از مسائلی که مربوط به ماه مبارک رمضان مخصوصاً نسبت به روز عید فطر سؤال می‌کنند، درباره نماز عید فطر است.

بر اساس این گزارش، نماز عید فطر در عصر و زمان فعلی واجب نیست، بلکه مستحب است. نماز عید فطر را طبق نظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، افرادی که از طرف ولی منصوب هستند و امامت جمعه و یا نمایندگی ولی‌فقیه را دارند، می‌توانند به نیت جماعت بخوانند و دیگران نیز به آنان اقتدا کنند.

اما کسانی که منصوب ولی‌فقیه نیستند و طبق نظر غیر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، جماعت این نماز از باب رجائی و ثواب اقامه می‌شود و اشکالی ندارد. البته این نماز را می‌توان به‌صورت فرادا هم خواند.

این نماز اذان و اقامه و قضا هم ندارد. کیفیت این نماز دو رکعت است، در هر رکعت یک حمد و یک سوره خوانده می‌شود. در رکعت اول پنج تا قنوت دارد و در رکعت دوم چهار تا قنوت خوانده می‌شود.

دعای که الآن به‌عنوان ذکر قنوت در نماز عید فطر مرسوم است، دعای مستحبی است و واجب نیست، اما انجام قنوت‌های نماز عید فطر واجب است و می‌توان هر دعایی غیر از دعای مرسوم را خواند و اشکال ندارد؛ اما اصل قنوت در این نماز واجب است.

نظر شما
پرونده ویژه