اعلام نحوه برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر در بوشهر

۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ۱۱:۵۷:۳۷
کد خبر: ۱۲۱۷۲۶۹
اعلام نحوه برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر در بوشهر
نحوه برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر در استان بوشهر با توجه به شرایط کرونایی اعلام شد.

به گزارش برنا؛ حجت‌الاسلام محمد قادری، سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر برای اطلاع خادمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اعلام شد.

حجت‌الاسلام محمد قادری افزود: برگزاری مراسم در همه شهرستان‌های استان در فضای باز با یک سوم ظرفیت، و فضا‌های بسته با ارتفاع ۶ متر با یک چهارم ظرفیت مکان مراسم، و خروج تدریجی جمعیت برای جلوگیری از ازدحام مجاز خواهد بود.

او گفت: علاقه‌مندان به اقامه عزای سید و سالار شهیدان می‌توانند با مراجعه به سامانه بیرق به نشانی http://beyraghmessenger.ir برای تمدید یا صدور مجوز برگزاری مراسم اقدام کنند. حداکثر مدت اجرای مراسم ۲ ساعت خواهد بود.

قادری مجاز بودن مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابه‌جایی و ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا درمحل برگزاری مراسم، مراعات فاصله گذاری اجتماعی برای عزاداران (از هر طرف حداقل ۲ متر) و ممنوعیت هرگونه پذیرایی هنگام برگزاری مراسم را از دیگر موارد الزامی در برگزاری مراسم‌های عزاداری امسال عنوان کرد.

او گفت: حداکثر مدت اجرای مراسم ۲ ساعت خواهد بود و برگزاری روضه‌های خانگی و برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب؛ خیمه و چادر برای توزیع نذور و چای در تمامی نقاط استان ممنوع اعلام شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر عنوان کرد: استفاده از طبل، سنج و وسائل مشابه در صورتی مجاز خواهد بود که شخصی باشد و در غیر این صورت ضدعفونی کردن قبل از استفاده شخص دیگر الزامی است.

قادری ضرورت فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در ورودی مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌های مذهبی برای استفاده عزاداران، ممنوعیت سینه‌زنی سنتی و دمام‌زنی به دلیل نبود امکان فاصله‌گذاری و ایجاد تجمع، مجاز بودن ایجاد موکب‌های سلامت برای توزیع ماسک و سایر اقلام بهداشتی و پخش نوای حسینی و تعیین افرادی به عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی هیات‌های مذهبی را از دیگر محور‌های دستورالعمل برگزاری عزاداری محرم امسال عنوان کرد.

او ضدعفونی محیط و تجهیزات مورد نیاز مراسم قبل و بعد از اجرای مراسم، همکاری همه مسئولان هیات‌های مذهبی با ماموران بهداشت و دستگاه‌های انتظامی، توصیه به حضور نداشتن افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم، و مجاز بودن دسته‌روی به صورت محلی و ممنوعیت اجتماع هیات‌های مذهبی و همچنین ممنوعیت جابه‌جایی دسته‌های عزاداری شهر به شهر را از جمله نکات دیگر این دستورالعمل عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه نذور فقط در قالب مواد غذایی خشک و خام و به صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومین صورت پذیرد، بیان کرد: نذور خاصی که در آن‌ها امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی، طبخ، بسته‌بندی و بدون هر گونه تجمع، تراکم جمعیت و به صورت بیرون بر توزیع شوند.

قادری با اشاره به مجاز بودن برگزاری مراسم تعزیه در فضای باز و با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد عفونی وسائل و ابزار اجرای تعزیه عنوان کرد: در صورت نبود امکان فاصله‌گذاری اجرای تعزیه در یک مکان (بدون جمعیت) برگزار شده است و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی منتشر خواهد شد.

نظر شما
پرونده ویژه