حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی:

روحانیت راستین به معنای واقعی کلمه انقلابی است

۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۱۲:۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۱۲۱۰۴
روحانیت راستین به معنای واقعی کلمه انقلابی است
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: محور اصلی حرکت‌های انقلابی، روحانیت بوده است؛‌ چرا که آیین و رسم حوزه‌ها همین است. همچنان‌ که از ابتدای شروع نهضت یکی از بزرگترین مفاخر حوزه یعنی امام راحل پرچمدار مبارزه با استکبار بود و پس از ایشان نیز شاگردان و استادان این مسیر را دنبال کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، در نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه انقلابی به تبیین و تشریح این موضوع پرداخت.

وی با بیان این‌که حوزه و نظام در احیای ارزش‌های الهی با یک‌دیگر هم هدف هستند، تصریح کرد: خداوند به برکت امام راحل، حوزه‌های علمیه، خون شهدا و مردم این تمکن را اعطا کرد. هدف انبیا، حوزه، نظام و انقلاب یکی است ولی باید دید به چه میزان به این هدف رسیده است. البته تمام انبیا نیز به دنبال اقامه پرچم توحید بوده و در این زمینه هیچ کوتاهی نکرده‌اند ولی مسلماً تمام اهداف عالی این بزرگواران محقق نشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تحقق حکومت الهیه مطلقه را تنها با ظهور حضرت حجت(عج) میسر دانست و بیان کرد: البته این هدف به هر نسبتی در طول تاریخ متوجه انبیا، علما، روحانیان و مردم بوده است.

مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران، انقلابی‌گری را به معنای واقعی پیروی از سیره و منش انبیا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیان کرد و یادآور شد: مبارزه با استکبار و سلطه، نفی شرک در ابعاد مختلف، استقلال مؤمنان، داشتن روحیه جهادی و ایثار از سیره‌های اولیای الهی بوده است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی نیز با شعار «نه شرقی نه غربی» که بر خواسته از آیات و روایات است این سیره انبیا و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را دنبال می‌‌کند. فرهنگ انقلاب در حقیقت فرهنگ اسلام ناب محمدی و حرکت در مسیر انبیا و اولیا است که به توفیق الهی و برکت انقلاب امروزه عده‌ای پرچم توحید را بلند کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با یادآوری این نکته که تا زمانی ما بر احیای ارزش‌ها پافشاری کرده و در این مسیر قدم برداریم، دشمنی استکبار و نظام سلطه نیز تمام نمی‌شود، گفت: مسلماً حرکت در این مسیر هزینه‌های فراوانی دارد.

وی حساسیت حوزه و روحانیت نسبت به سرنوشت انقلاب را برخاسته از اعتقاد، ایمان و عنصر هم هدفی بودن حوزه و نظام برشمرد و با بیان این‌‌که رهبر معظم انقلاب حوزه را مادر نظام بیان می‌کنند، تصریح کرد: حوزه هیچ‌گاه نسبت به مولود خود بی تفاوت نخواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: محور اصلی حرکت‌های انقلابی، روحانیت بوده است؛‌ چرا که آیین و رسم حوزه‌ها همین است. همچنان‌ که از ابتدای شروع نهضت یکی از بزرگترین مفاخر حوزه یعنی امام راحل پرچمدار مبارزه با استکبار بود و پس از ایشان نیز شاگردان و استادان این مسیر را دنبال کردند.

وی افزود: وقتی روحانیت و حوزه در مسیر انقلاب گام برداشت و پای کار آمد، مردم نیز به صحنه آمدند. امروز نیز حوزه، استادان و مدیران نسبت به حفظ روحیه انقلابی در میان طلاب مقدم‌تر هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، وجود بزرگان را سبب اصلاح جامعه عنوان کرد و اضافه کرد: بزرگان نیز با بذل جان، مال و تمام هستی خود در مسیر اصلاح جامعه گام برداشتند. اگر از ابتدا به مسیری که طی کردیم نگاه کنیم فرهنگ انقلابی بودن در حرکت علما و حوزه موج می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی از تصویب طرحی برای حفظ روحیه انقلابی توسط شورای عالی حوزه‌های علمیه و ابلاغ آن به حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد و تأکید کرد: تلاش ما باید انجام این طرح باشد، ولی نباید تنها به آن اکتفا کنیم.

وی ادامه داد: در گام نخست رسالت حوزه و روحانیت این است که اسلام ناب را شناخته و به دیگران بشناسانند که احیای ارزش‌های انقلاب در نوک این رسالت قرار دارد. روحانیت راستین و حقیقی روحانیتی است که وابسته به اجانب و کفار نبوده و بی تفاوت به آن‌چه در جامعه و پیرامون خود می‌گذرد نیست. بلکه پیشتاز و به معنای حقیقی کلمه انقلابی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، زنده نگه‌داشتن روحیه انقلابی که از وظایف حوزه‌ها است را منوط به برنامه‌ریزی مناسب و تلاش در این زمینه دانست و با بیان این‌که باید مخاطبان خود را به این فرهنگ آشنا کنیم، بیان کرد: در این مسیر نباید تنها به دنبال ظواهر رفت، بلکه عمق مهم است. اگر عمق نباشد ظاهر نیز رنگ می‌بازد.

وی بیان داشت: باید ویژگی‌‌های اسلام ناب را به مردم نشان دهیم که این ویژگی‌ها در هدف با ویژگی‌های انقلاب یکی است. باید بخشی از متون درسی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... را مصروف تبیین فرهنگ انقلاب کنیم و این کار نیازمند برنامه‌ریزی در تمام شئون است. اگر فردی نیز به این فرهنگ اعتقاد ندارد نباید مسئولیت بپذیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران  صاحب اصلی حوزه‌های علمیه را امام زمان(عج) بیان کرد و خاطرنشان کرد: روحانیت، کارگزاران انقلاب، نظام و حضرت ولی‌عصر(عج) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، شاخصه حرکت سیاسی حوزه‌های علمیه خواهران را مسیر تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و با تأکید بر برنامه‌ریزی و کار محتوایی در این زمینه تصریح کرد: باید ما اعلام موضع کنیم و بگوییم که نسبت به چه مسائلی حساس هستیم.

وی یادآور شد: تنها چند روز پس از انتخابات سال 88 و آغاز فتنه، حوزه‌های علمیه خواهران نشستی برگزار کرد، چون ما نسبت به سرنوشت نظام حساس بوده و احساس مسئولیت می‌کنیم. مسائل را باید رصد کرد و نسبت به مطالبات مقام معظم رهبری  حساس بود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران همچنانی که زنان در انقلاب اسلامی سهم داشتند، در دفاع و ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی سهم ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که در حتی در برخی بخش‌ها پیشتاز است.

وی اضافه کرد: در مبارزه و انقلاب تمام استادان و حوزویان حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل حوزه می‌تواند نقش اساسی در مبارزه داشته باشد. همچنین حوزه در نظام هم هدف است و اگر حوزه هدف خود را فراموش کند، انقلاب نیز از درون تهی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در المپیادها و جشنواره‌ها اشاره کرد و ضمن توصیه مدیران بر ایجاد زمینه‌های رشد برای طلاب گفت: موفقیت‌های چشمگیر حوزه‌های علمیه خواهران سبب ایجاد نگاه ویژه‌ای به این نهاد شده است. البته نباید به آن‌چه هست اکتفا کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز