مدیرکل مدیریت بحران استان:

۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین مستعد آتش سوزی است

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۱۲:۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۰۱۱۹۴۴
۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین مستعد آتش سوزی است
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین مستعد آتش سوزی است.

به گزارش برنا از قزوین، قدرت الله مهدیخانی در جلسه ستاد بحران استان که روز شنبه در استانداری برگزار شد اظهار داشت: قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است که استعداد وقوع ۲۶ بحران و حادثه را دارد.

وی افزود: در فصل تابستان و گرما یکی از مهمترین حوادث و بحران‌های احتمالی، وقوع آتش سوزی در مراتع و مزارع استان قزوین است.

مهدیخانی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به بارش‌های خوب شاهد رویش گسترده و پرحجم مراتع و علفزارها در سطح استان قزوین هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآور شد: بر اساس پایش های انجام شده در ۲۰ سال گذشته در استان ۸۸۰ فقره آتش سوزی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان رخ داده است.

وی گفت: روند آتش سوزی در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

مهدی خانی افزود: بیشترین احتمال آتش سوزی مراتع در شهرستان‌های قزوین، تاکستان، آبیک و بوئین زهرا وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، عامل انسانی را از اصلی ترین عوامل آتش سوزی در سطح استان قزوین ذکر کرد و گفت: رانندگان، باغداران، کشاورزان و گردشگران و چوپانان از جمله عوامل انسانی در بروز آتش سوزی در مراتع استان قزوین محسوب می‌شود.

مهدی خانی اظهار داشت: آتش سوزی مرگبار سال گذشته در اتوبان قزوین به زنجان که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی در پی داشت به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری است.

وی گفت: یکی از عوامل مهم در آش سوزی‌ها از سوی کشاورزان است زیرا کشاورزان بعد از برداشت محصول مبادرت به آتش زدن باقی مانده محصول می‌کنند که این امر باعث گسترش حریق در مزارع مجاور می‌شود.

مهدیخانی یادآور شد: ایستگاه‌های آتش نشانی استان روزانه عملیات متعددی در مهار آتش انجام می‌دهند که برخی از این عملیات در یک روز به ۸۲ مأموریت می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: باید در کنار استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف از ظرفیت و توان تشکل‌های مردم نهاد در مهار آتش سوزی‌های احتمالی استفاده کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه محصول زارعی جو و گندم به مرحله برداشت رسیده به کشاورزان توصیه شده با استفاده از ادوات کشاورزی حریم امنی را برای ایجاد فاصله مزارع ایجاد کنند تا در صورت بروز آتش سوزی از سرایت آتش به مزارع کشاورزی جلوگیری شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز