نمایش گور بانوی سه هزار ساله سگزآباد در موزه شهر قزوین

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۳:۵۹:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۹۲۱۵
نمایش گور بانوی سه هزار ساله سگزآباد در موزه شهر قزوین
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از نمایش یک گور کشف شده در محوطه سگزآباد و متعلق به عصر آهن در موزه شهر قزوین خبر داد.

به گزارش برنا از قزوین، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین ضمن اعلام این خبر با ارائه توضیحاتی در خصوص کاوش های باستان‌شناسی محوطه سگزآباد گفت: محوطه قره تپه سگزآباد یکی از سه محوطه مهم دشت قزوین است که توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته و بر اساس آخرین یافته‌ها، استقرار در این محوطه تاریخی بین ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد را در بر می‌گیرد.

خزائلی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ با اجرای پروژه عرصه وحریم قره تپه سگزآباد، در کاوش‌های این محوطه به سرپرستی دکتر مصطفی ده پهلوان شواهدی از یک گورستان وسیع پیرامون این محوطه به دست آمد که به عصرآهن دو و سه تعلق دارد.

او افزود: گور به نمایش گذاشته شده در موزه شهر قزوین یک از گورهای کشف شده در این گورستان است و در آن اسکلت بانویی در حدود ۵۰ ساله به چشم می‌خورد که بصورت چمباتمه‌ای دفن شده است و اشیاء تدفینی همراه جسد بیانگر قدمت سه هزارساله آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطر نشان کرد: این گور باستانی همزمان با آیین رونمایی از ۴۰ قطعه لوح هخامنشی در روز پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ با حضور مسئولان کشوری و استانی در موزه شهر قزوین رونمایی و در کمعرض نمایش قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما