مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین:

ضرورت تبیین شیوه هایی نو برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۱۳:۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۰۳۵۸
مدیر کل امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: باید در سیاست‌گذاری‌های حوزه عفاف و حجاب و برنامه‌ها بازنگری و تجدیدنظر کنیم و طرحی نو ارائه دهیم.

به گزارش برنا از قزوین، مریم بیدخام در جلسه هم‌اندیشی حجاب و عفاف کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین با اشاره به قوانین حجاب و عفاف در کشور، تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب باید ببینم کجا را بیراهه رفتیم که بعد از چهل سال از انقلاب هنوز دغدغه عفاف و حجاب داریم، باید در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها بازنگری و تجدیدنظر کنیم و طرحی نو ارائه دهیم.

وی افزود: در حال حاضر اغلب افرادی که دغدغه حجاب ندارند، مادران و مادربزرگشان محجبه هستند بنابراین باید بررسی شود که چه چیزی باعث شکاف بین نسلی شده است.

 مدیر کل امور اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد: ۲۵ دستگاه اجرایی وظیفه عام و تخصصی نسبت به حجاب و عفاف دارند، از حیث قانون جایی نداریم که قانون سکوت کرده باشد یعنی تمامی دستگاه‌ها باید وظایف درون و برون سازمانی خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: هر ساله طبق چک لیستی که وزارت کشور به ما تکلیف کرده است در دو حوزه عفاف و حجاب و حقوق شهروندی تیم بازرسین  ستاد صیانت ، اجرای این وظایف را رصد می‌کنند، سپس این موارد ارزیابی می‌شود و دستگاه‌های برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند، دستگاه‌هایی که عملکرد خوبی ندارند نیز تذکر دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: موضوع عفاف و حجاب مسئله مهمی است چرا که مستقیم با سلامت خانواده و سلامت جامعه ارتباط دارد، اگر ما بتوانیم زندگی عفیفانه  و رفتار توام با عفاف را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، باید توجه کنیم که حجاب یک پوشش است و افرادی ممکن است پوشش ظاهری را حفظ کنند اما به عفاف کم توجه باشند ،  ما باید مسئله زندگی عفیفانه را مد نظر قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره  به نتایج اقدامات در حوزه فرهنگی و اجتماعی  اظهار کرد: اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی با حوزه عمرانی متفاوت است، چرا که نتایج حوزه عمرانی قابل مشاهده است اما حوزه فرهنگی  به عوامل متعددی بستگی دارد و  از اینرو نمی‌توان به طور قاطع گفت که پس از اجرای برنامه ها تاثیر مطلوب و ایده آل مد نظر  حاصل می شود یا خیر.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاههای حوزه فرهنگی و اجتماعی به تفکیک و به صورت عام و اختصاصی  وظایفشان مشخص شده است ،در این راستا  وظیفه رسانه نیز مطالبه‌گری است، رسانه‌ها می‌توانند با برگزاری نشست مسئولان را به چالش بکشند.

وی با بیان تفاوتهای فرهنگی و آداب و رسوم مختلف در نوع پوشش اقوام در کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگ ساز باید در حوزه حجاب فعالیت‌های خلاقانه متناسب با فرهنگ بومی هر منطقه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ابراز کرد: شورای اجتماعی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع و جایگاه تصمیم‌گیری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور به دلیل اهمیت موضوع  جلساتی را به بررسی وضعیت عفاف و حجاب اختصاص داده است.

دبیر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان با اشاره به مسئله‌ی حجاب در استان عنوان کرد:  موضوع حجاب فرهنگی است که باید براساس آداب و رسوم لحاظ شود و نمی‌توان یک نسخه‌ی کلی از حجاب را برای کل کشور تعریف کرد؛ چراکه این فرهنگ متناسب با عواملی متعددی از جمله شرایط بومی و اقلیمی متفاوت است.

این مقام مسئول ابراز کرد: مسئله‌ی حجاب یک مسئله‌ی کاملا زنانه نیست؛ اما متاسفانه ما زنانه‌اش کردیم و طبق شرایط برای آن الگوی ایده‌آلی را مطرح کردیم که اگر کسی طبق این الگوی ایده‌آل و سلیقه‌ حجاب نداشته باشد را به عنوان فرد بدحجاب مطرح می‌کنیم.

وی گفت: آمار افراد باحجاب و عفیف در جامعه کم نیست، اما متاسفانه افراد بدحجاب با وجود اینکه اقلیت هستند بیشتر دیده می‌شوند.

وی افزود: لازم است افراد محجبه بنا به شخصیت والای خود در جامعه و در سریال‌ها به خوبی دیده شده تا به عنوان الگوهای مناسب در جامعه به نسل جوان  مطرح شوند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: وجود کارشناسان مد و طراح لباس و فعالیت آنان در این عرصه اسباب دلگرمی است، نهایت تلاش خود را برای حمایت از این افراد انجام می‌دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید سیاست‌های ابلاغی را اجرا کنند و چالش‌های موجود را شناسایی و مطرح کنند، با توجه به اهمیت رویکرد ایجابی و ضرورت سرمایه‌گذاری فرهنگی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگ ساز متناسب باید در حوزه حجاب فعالیت‌های خلاقانه متناسب با فرهنگ بومی هر منطقه اقدام کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز