استاندار قزوین:

کاهش جمعیت و افزایش سن ازدواج برای جامعه خطرناک است

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۱۳:۲۵:۲۴
کد خبر: ۱۰۶۳۴۷۴
کاهش جمعیت و افزایش سن ازدواج برای جامعه خطرناک است
استاندار قزوین کاهش جمعیت را مساله نگران کننده‌ای دانست و گفت: مشکلات اقتصادی و تغییر شیوه زندگی از جمله عوامل کاهش آمار ازدواج در استان به شمار می‌رود که ادامه آن عواقب متعدد اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش برنا از قزوین؛ هدایت‌الله جمالی‌پور  در جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان اظهار داشت: با توجه به اهمیت این کارگروه، عملکرد آن امید بخش بوده اما اعضای آن ماموریت‌های محوله را باید به طور جدی پیگیری کرده و با برنامه‌ریزی‌های جامع و مدون به دنبال اهداف از پیش تعیین شده باشند.

وی با اشاره به اهمیت نقش جوانان در توسعه یک کشور، افزود: حوزه جوانان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذار است و به همین خاطر برخی موضوعات مانند کاهش جمعیت و افزایش سن ازدواج باید به طور جدی مورد ارزیابی‌های دقیق قرار گیرد.

جمالی پور با اشاره به اینکه علت اصلی کاهش رغبت جوانان به ازدواج و ریشه‌یابی این مساله باید از سوی دستگاه های فرهنگی کشور مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: علت کاهش ازدواج تنها به مسایل اقتصادی مربوط نیست و باید آنچه که میل و رغیت جوانان را به این سنت حسنه کاهش می‌دهد، در این کارگروه مورد بررسی و ریشه یابی قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان قزوین با اشاره به مشارکت مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد: برخی از مشکلات ازدواج به دغدغه‌های اقتصادی در خانواده‌ها و جوانان مربوط  است و مسوولان باید تدابیر لازم برای تسهیل در این حوزه را  فراهم کنند.

وی، بهره‌مندی از حوزه جوانان را به عنوان یک فرصت بزرگ و طلایی برای کشور یاد کرد و با بیان اینکه این موضوع در طول تاریخ به ویژه در دهه‌های اخیر نیز به اثبات رسیده، افزود: باید برای حل مسایل و مشکلات مختلف جامعه از جمله در حوزه های اجتماعی از ظرفیت و توانمندی این قشر بیشتر بهره بگیریم.

 جمالی‌پور، فضای مجازی نقش بسیار مهمی در رفتار جوانان جامعه اسلامی ما دارد اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت در بحث همبستگی اجتماعی و اموری که برای مردم مهم است، استفاده درستی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در موضوع اوقات فراغت جوانانمان نیز هیچ برنامه‌ای نداشتیم و لازم است تا متولیان امور دانش‌آموزی و جوانان برنامه‌های متنوعی را برای این قشر رقم بزنند و دستگاه‌های متولی نیز به ‌صورت جدی وارد عمل شوند.

استاندار با اشاره به اینکه امروز جامعه ما را سالمندی و کاهش میل به ازدواج و فرزند آوری تهدید می‌کند، تصریح کرد: موضوعات یاد شده متاسفانه جمعیت امروزی کشور و استان را تحت تاثیر خود قرار داده، در حالی که مسایل یاد شده ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و رفاه اجتماعی دارند اما این مدلی که امروز در جامعه شکل گرفته نامتعارف بوده و باید اقدامات لازم را به انجام برسانیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه حوزه‌های اجتماعی با توجه به ظرفیت موجود باید در شرایط کنونی به کمک دولت بیایند، افزود: این نوع حمایت‌های اجتماعی باید موجب کاهش بار دولت شود و در حوزه سالمندی نیز مراکز جامع نگهداری سالمندان در استان شکل بگیرد تا در ۱۰ سال آینده به مشکل برنخوریم.

نظر شما