مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد:

تشکیل پرونده سلامت روانی زوج‌ها پیش از ازدواج ضروری است

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۱:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۸۴۵
تشکیل پرونده سلامت روانی زوج‌ها پیش از ازدواج ضروری است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه، گفت: برای کاهش این معضل اجتماعی تشکیل پرونده سلامت مشاوره روانشناحتی زوج‌های جوان پس از ازدواج ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش برنا از قزوین؛ مریم بید خام  در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان با بیان اینکه بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال اول ازدواج رخ می‌دهد و نباید تنها به برگزاری کلاس‌های قبل از ازدواج بسنده کرد، افزود: آموزش‌های پیش از ازدواج در بین زوج‌های جوان و نیز خانواده‌ها باید جدی گرفته شود و در این میان انتخاب زمان‌های مناسب برای آموزش مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به کاهش آمار طلاق در جامعه کمک کنیم.

وی ضمن تاکید به تقویت کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج، اظهار داشت: باید تدابیری اندیشیده شود تا زوج‌ها بتوانند قبل و بعد از ازدواج هم از این مشاوره‌ها برخوردار شوند.

بیدخام نرخ طلاق در سطح کشور را ۳.۱ درصد اعلام و یادآور شد: قزوین در حال حاضر رتبه سیزدهم آمار طلاق در کشور را به خود اختصاص داده که به همین جهت باید علت‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی ریشه‌یابی و راهکارهای مناسب پیشگیری از این مساله نیز ارایه شود.

وی، اعتیاد را مهمترین و بی‌وفایی و نداشتن مهارت‌های زندگی را از عوامل مهم طلاق در استان برشمرد و ادامه داد: هم اکنون ۶ ساعت آموزش هنگام ازدواج به زوج‌های جوان ارایه می‌شود در حالی که متاسفانه این گروه آموزش دیگری برای ازدواج کسب نمی‌کنند و به همین خاطر در تلاش هستیم تا زوج‌ها اوایل و هنگام ازدواج با مراجعه به مشاوران بهزیستی، پرونده سلامت روان را تشکیل دهند تا جلوی اختلافات جدی و آسیب‌های اجتماعی احتمالی گرفته شود.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه جمعیت استان قزوین رو به کاهش است، افزود: تا چند سال آینده قزوین جزو استان‌های پیر محسوب می‌شود و آموزش‌های پیش از ازدواج، دادن مشاوره‌های روان شناسی و پرهیز از موازی کاری می‌تواند به موفقیت در برنامه‌های جمعیتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود.

به گفته این مسئول امور اجتماعی، مهمترین مداخله‌ای که می‌توان در کاهش آمار طلاق‌، به خصوص در سال‌های اولیه ازدواج انجام داد، آموزش به جوانان است و ازدواج‌های آگاهانه نیز براساس دانش مهارت‌های زندگی می‌تواند فواید بسیاری را برای افراد و جامعه به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین از طلاق به‌ عنوان یک آسیب اجتماعی جدی که موجب تزلزل بنیاد خانواده می‌شود نام برد و افزود: نتایج و پیامدهای منفی طلاق تا مدت‌ها برروی زندگی شخص و حیات اجتماعی وی تاثیرگذار خواهد بود و بنابراین ضرورت بهره‌مندی از یک برنامه‌ منسجم و عزمی جدی برای کاهش آمار طلاق ضروری است .

بیدخام با اشاره به اینکه ازدواج آگاهانه و به‌ موقع می‌تواند تا حد قابل‌ توجهی آمار طلاق را کاهش دهد، اضافه کرد: مهمترین تعارض و مشکلات زندگی زوج‌ها از عدم اطلاعات کافی در خصوص مهارت‌های زندگی سرچشمه می‌گیرد که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی برای رفع این مشکل اقدام کرد.

وی، فرزندآوری را یکی از مهمترین چالش‌ها در استان قزوین دانست و تصریح کرد: اگر این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار نگیرد در آینده جمعیت قزوین به سمت کهنسالی پیش خواهد رفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز