زندان زدایی و کاهش حبس در نظام اسلامی باید در اولویت قرار گیرد

۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۱۱:۰۶:۱۲
کد خبر: ۱۰۷۷۳۸۱
زندان زدایی و کاهش حبس در نظام اسلامی باید در اولویت قرار گیرد
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: با استفاده از مجازات های جایگزین حبس باید زندان زدایی و کاهش آمار زندانیان در نظام اسلامی در اولویت قرار گیرد‌.

به گزارش برنا از قزوین، لطف الله سیاهکلی رییس مجمع نمایندگان استان به همراه رجب رحمانی و فاطمه محمد بیگی دیگر نمایندگان استان روز شنبه از زندان مرکزی قزوین بازدید کردند.

در این بازدید که از قسمت های مختلف بخش های زندان زنان و مردان، کارگاه های مهارت آموزی، کلاس های آموزشی، فضای خوابگاهی و هواخوری صورت گرفت جهانگیری مدیرکل امور زندانهای استان قزوین گزارشی از وضعیت زندانیان و برنامه های فرهنگی و دینی ارائه کرد.

لطف الله سیاهکلی در  جلسه با مدیرکل و مدیران زندان مرکزی قزوین گفت: هر چند نمی توان جامعه یک دست و عاری از جرم و تخلف را متصور شد اما باید بتوانیم با اصلاح قوانین و فرهنگ سازی و نیز آسیب شناسی در مسیر کاهش زندانی گام برداریم.

وی افزود: در نظام اسلامی سخن گفتن از توسعه زندان یک ایراد است و ما باید به شرایطی برسیم که زندان زدایی را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم.

سیاهکلی تصریح کرد: مشاهده زندانیان  جوان ایجاب می کند تا ضمن آسیب شناسی کاری کنیم تا ضمن پیشگیری از وقوع جرم و تخلف زمینه کاهش زندانی مهیا شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآورشد: از قضات هم انتظار داریم با استفاده از ظرفیت قانونی کمتر مجازات حبس صادر کنند تا شاهد تراکم جمعیت در زندانها نباشیم.

وی گفت: مجازات حبس پیامدهای زیادی دارد و باید بویژه برای کسانی که غیر عمد هستند و جرایم خاص ندارند با ملاطفت برخورد شود.

رفتار با زندانی توام با رافت و محبت باشد

سیاهکلی در ادامه رفتار محیت امیز و توام با عطوفت با زندانیان را مهم دانست و گفت: در اموزه های دینی.  اشعار و ادبیات و زندگی بزرگان به رفتار اسلامی توصیه شده و داروی محبت بالاترین داروهاست و انتظار داریم رفتار با همه زندانیان هم محبت امیز باشد تا شاهد کاهش مشکلات روحی انها باشیم.

تغییر ورودی زندان جدی گرفته شود

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: مکان زندان مرکزی در چوبیندر به هیچ عنوان مناسب نیست و یکی از مطالبات ساکنان این‌ منطقه جابجایی زندان و یا حداقل تغییر ورودی است تا ارامش مردم خدشه دار نشود.

 نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی از مدیر کل زندانهای استان خواست با ارایه طرحی برای تغییر ورودی زندان از ظرفیت نمایندگان هم استفاده کنید تا تبعات استقرار زندان در چوبیندر به حداقل برسد.

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: توسعه فضای خوابگاهی و جابجایی زندان با قرار گرفتن در ردیف ۵۹ ندامتگاه دیگر واجد شرایط کشور و اجرای قانون  فوق العاده کارکنان زندان را پیگیری می کنیم زیرا وقتی قانون تصویب شده باید برای همه اجرا شود. 

سیاهکلی اظهار داشت: باید زندانهای کشور محل اصلاح و ندامتگاه باشد و لازم است آماری از افراد اصلاح شده داشته باشیم تا ارزیابی درستی دراین زمینه داشته باشیم زیرا برای نظام اسلامی بالا بودن امار زندانیان یک نقص و ایراد است.

وی از خدمات انجام شده در زندان قزوین تشکر و قدردانی کرد و کار زندانبانی را سخت و طاقت فرسا دانست و خواستار توجه بیشتر به موضوع حفاظت فیزیکی و پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندان شد و گفت: امیدواریم محیط زندان بهتر شده و اثارتربیتی در زندان قزوین بیشتر دیده شود.

سیاهکلی پیشنهاد کرد یک جلسه ویژه با زندانیان برگزار شود تا با انتخاب خود زندانیان با چند نفر از محبوسان به صورت رو در رو و صریح صحبت گفتگو شود تا بتوان با مشکلات واقعی انها در زمینه های  مسائل حقوقی، قضایی، زندانبانی و محیط فیزیکی آشنا شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز